Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

Detta ämne innehåller 6,523 svar, har 38 deltagare, och uppdaterades senast av  Personal Jesus 1 timme, 56 minuter sedan.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Visar 25 inlägg - 26 till 50 (av 6,524 totalt)
  • Författare

Andreas
    Forumledare

Det nämns siffror om cirka 2 miljoner uppdelat på olika hyresavtal, men också 3,2 miljoner som intäkt till kommunen från ÖHK.

Det verkar även varit tal om att Örebro Hockey ska ta över en del av den yta som bandyn använt, men att då hyran för denna nya del skulle kosta 200 000 per år för klubben.

Detta kan man då jämföra med att bandyklubben betalar endast cirka 125 000 om året för hela bandyhallen inklusive biytor.

Det faktum att det saknas isytor i Örebro är också något klubben är väldigt besvikna på. Det verkar inte finnas några planer där för att utöka.

Personal Jesus
    Deltagare

Bra artikel Andreas.

Kul att höra att de tagit arenan på allvar nu.
    Ulf och PG höll sig alldeles för passiva mot kommunen och ÖP.
    ÖP och klubben var överens om vissa saker i bygget och sedan valde ÖP det billigaste alternativet, vilket inte var överenskommet.
    Och hyran sattes efter avtalet.

Hur hyran ligger nu vet jag inte men för några år sedan var den bland de högsta i landet.

Andreas
    Forumledare

Det verkar som att Wiklander tackar nej till att spela med Karlskoga? Det låter så i alla fall när man läser hur de formulerar sig på hemsidan.

– Vi har försökt att få Johan till oss, men tyvärr blir det inte så. Sökandet efter en forward går vidare och vi har några bollar i luften. Det gäller dock att det blir rätt och därför kommer vi inte förhasta oss, säger sportchef Thomas Fröberg.

Yongma112
    Deltagare

Philip Broberg har verkligen fått mycket beröm under J18-turneringen i Kanada. Kanske oförtjänt mycket beröm från vissa håll eftersom han var så pass okänd innan. Ändå otroligt trist att vi inte fick behålla en sån kille inom organisationen, fast som du skrev Andreas i din artikel så kanske han faktiskt inte haft samma utveckling då. Jag längtar till den dag vi får fram och slussar in örebroare som har alla chanser att gå relativt högt i draften.

Jag kollade förövrigt en del av Sveriges matcher i turneringen och Carl Sjöberg stack väl inte ut jättemycket får man säga. Men fjärdekedja och ingen pp-tid gjorde ju sitt förstås.

Andreas
    Forumledare

Tack 🙂

Mycket jobb med att gräva fram allting. Hoppas få en pratstund med Micke om hur de vill gå framåt. Kan bli lite svårt att lösa med tanke på att vi båda kommer vara ganska upptagna nu en period framåt misstänker jag.

JN27
    Deltagare

Intressant text Andreas. Tumme upp!

Andreas
    Forumledare

Längre text om en dyr, halvfärdig arena och oannonserade fakturor kommer troligen senare ikväll.

Andreas
    Forumledare

Det finns saker som såg bra ut, men jag vill gärna se att man lyckas hålla igång sådana saker som den höga pressen även resten av försäsongen.

JN27
    Deltagare

Har suttit och analyserat matchen mot BIK ett par gånger och det kan säkert enbart bero på hockeyabstinens. Men det jag ändå noterar är hur vi vinner puck högt i banan och vänder snabbt med tre-fyra spelare direkt i stort sett varje gång. Man märker alltså tydligt vad mycket mer spelande våra backar är i år mot förra året vilket jag tycker är jättekul att se.

Med hänsyn till att det var första träningsmatchen för båda lagen och att BIK inte mönstrar ett jättedåligt lag så tycker jag ändå att man kan sätta lite värde i att det var så pass stor skillnad mellan lagen. Jag tror verkligen det kan bli bra i år med den lilla extra kryddan som är på gång.

Andreas
    Forumledare

Under förra säsongen behövde jag justera någon enstaka poäng och det var från Köln-cup där de knappt har några protokoll alls.

Under matchen mot Bofors var det väl bara målskyttarna som var korrekta, och knappt ens det med tanke på sista målet kan ha varit en styrning…

pb_90
    Deltagare

Jag syftade mest på Björk i egen zon. I offensiv zon så hade han ett par bra lägen till skott. Men det var över lag inga vidare mackor för direktskott som las i PP osv. Lite väl många puckar på fel sida osv, men det kommer givetvis att slipas bort!

Ska bli najs att se dom mot bättre motstånd!

Dock, känslan är att Spinkarna kan bli lite överflödiga i truppen. Det är många som går före tycker jag och med tanke på hur Lodin och Johansson spelade så kan nog Spinkarna få det lite jobbigt.

JN27
    Deltagare

Nu är det ju bara en match men.

Boucher ser bra ut. Riktigt snabb på skridskorna och hygglig teknik. 1+1.

Harper gör poäng. Han har en udda stil vilket gjorde det lite svårt att analysera tycker jag. Spontant så kändes han inge vidare med puck men snabb och ettrig iaf.

Palushaj var ganska osynlig. Men får ett bra läge och gör mål, det är väl lite så han jobbar kanske.

Abols tog för sig tycker jag. Vann en hel del tekningar och gjorde bra saker. Borde kunna ta kliv med sin skicklighet.

Björk såg lite skakig ut. Kan nog bli lite problem i försvaret där framöver. Dom får täppa till den luckan.

Steen hade inte speciellt mycket att göra. Två insläppta frilägen.

Näkyvä känns stabil tycker jag. Bra på blålinjen.

Kändes inte som att vi hade några juniorer på isen faktiskt. Dom såg bra ut allihopa! Positivt överraskad av en som Lodin som jag inte sett förut. Både han och Johansson borde kunna få speltid i höst/vinter.

Lite hård analys tycker jag. Jag tyckte Björk exempelvis hittade precis de ytorna han är bra i och blev levererad skottmöjligheter som han tog flertalet gånger och när den bössan sitter ordentligt då är den verkligen inte att leka med. Han är ju tänkt som en PP-back och där gjorde han egentligen vad han kunde (med en match i benen).
    Det ska också sägas att det tog ca 1,5 period innan man såg att spelarna började hitta varandra. Ett nytt lag tar ju en liten stund att ta sig in i.

I övrigt håller jag med dig. Riktigt positivt överraskad av både Boucher och Harper. Framme och hugger konstant, Boucher kan mycket väl vara en ersättare till Manninen om han steppar upp ytterligare några hack.

• Det här svaret redigerades 5 dagar, 3 timmar sedan av  JN27.
    • Det här svaret redigerades 5 dagar, 3 timmar sedan av  JN27.

pb_90
    Deltagare

Nu är det ju bara en match men.

Boucher ser bra ut. Riktigt snabb på skridskorna och hygglig teknik. 1+1.

Harper gör poäng. Han har en udda stil vilket gjorde det lite svårt att analysera tycker jag. Spontant så kändes han inge vidare med puck men snabb och ettrig iaf.

Palushaj var ganska osynlig. Men får ett bra läge och gör mål, det är väl lite så han jobbar kanske.

Abols tog för sig tycker jag. Vann en hel del tekningar och gjorde bra saker. Borde kunna ta kliv med sin skicklighet.

Björk såg lite skakig ut. Kan nog bli lite problem i försvaret där framöver. Dom får täppa till den luckan.

Steen hade inte speciellt mycket att göra. Två insläppta frilägen.

Näkyvä känns stabil tycker jag. Bra på blålinjen.

Kändes inte som att vi hade några juniorer på isen faktiskt. Dom såg bra ut allihopa! Positivt överraskad av en som Lodin som jag inte sett förut. Både han och Johansson borde kunna få speltid i höst/vinter.

JN27
    Deltagare

Weinstock, Wandell och Rissanen vilar ikväll. Lite synd kan jag tycka, framförallt med Weinstock då jag gärna sett honom få lira den här matchen eftersom han var med under den tiden som det spelades jäkligt heta matcher mot Karlskoga.

pb_90
    Deltagare

Man får ju känslan av att NJ är väldigt försiktig med vem han tar in nu men att han kanske känner sig pressad utifrån att leverera snart typ. Jag gillar tanken på ett par spetsspelare kompletterat med spelare som passar bra in i systemet.

En spelare som Shane Harper tror jag inte dom värvar för att dom är säkra på att han kommer att göra en massa poäng. Han känns som en spelare som borde göra nytta även om han inte gör poäng. Jobbet kommer alltid finnas där typ (lite den känslan man fått på förhand..)

Boucher ska bli intressant att se också. Gillar verkligen tänket med try-out som NJ har kört! Det är ju asschysst att få till något sådant för att få lära känna killen mer och se vad han går för. Spinkarna får man ju ändå säga levererade bra för sin peng förra året och Boucher känns vassare på förhand.

Sen ska det bli galet kul att följa backsidan i år!

Yongma112
    Deltagare

Mycket handlar väl också om hur man balanserar forwardssidan. Skellefteå t.ex. har ju kört med Lindström/Lindholm/Möller som var och en legat uppemot 45-50 pinnar, men då har man också haft ett ganska stort glapp ner till andra forwards.

HV å andra sidan körde mer på fyra jämnbra kedjor det året de vann guld. Tedenby toppade interna poängligan på 31p det året men då hade man en hel drös som gjorde mellan 20-30p. Det är väl mer åt detta håll jag ser Örebro gå kommande säsong, beror dock lite på vem sista pusselbiten är.

Sen tycker jag fortfarande att det generellt sett inte tas tillräckligt med hänsyn till roll/omgivning. Då tänker jag på allt från vilken kedja, PP-tid, zonstarter osv. Det spelar så sjukt stor roll när det kommer till poängskörd. Tydligaste exemplet från ifjol är Peppe Lundh som gör 40p i Djurgårdens förstakedja.

Jag hävdar att i en liga som SHL så går det att hitta (relativt många) sådana spelare att lyfta upp som komplement i en toppkedja. Här tror jag DIF återigen hittat rätt med Lilja som tidigare suttit fast lite i Linköpings tredjekedja. Min poäng är alltså att det inte är ett måste att hitta tre nya point per game spelare när man ska bygga en ny förstakedja. Men, när det kommer till en C är det förstås väldigt viktigt att det blir lyckat.

Andreas
    Forumledare

Haha ja men menar mest för att han låg som free agent. Inte ens en promille av mig trodde att den skulle ske. Men det är ju typ den poängskörden vi behöver i en potentiell förstacenter.

Hittar vi någon som kan göra 35-40 poäng på en säsong är jag mer än nöjd. 30 poäng är rent av godkänt om den är väldigt stabil bakåt. Det känns ändå som att vi kommer värdera defensiven högt denna säsong.

JN27
    Deltagare

Denna skulle ju givetvis vara drömmen med tanke på ålder i förhållande till rutin https://www.eliteprospects.com/player/177693/dylan-larkin. Kostar väl skjortan dock

Deras framtida kapten? Njae, nu siktar du nog lite för högt 🙂

Haha ja men menar mest för att han låg som free agent. Inte ens en promille av mig trodde att den skulle ske. Men det är ju typ den poängskörden vi behöver i en potentiell förstacenter.

Andreas
    Forumledare

Denna skulle ju givetvis vara drömmen med tanke på ålder i förhållande till rutin https://www.eliteprospects.com/player/177693/dylan-larkin. Kostar väl skjortan dock

Deras framtida kapten? Njae, nu siktar du nog lite för högt 🙂

JN27
    Deltagare

Andreas
    Forumledare

Jag kanske är efter på denna, men har denna lirare nämnts någon gång? https://www.eliteprospects.com/player/12462/nick-spaling

Han är på Free Agent och har spelat i NLA senaste säsongen.

Han är kanske inte den offensiva spets som söks, men han är utan tvekan en lirare som går in i gruppen. Jag tror inte han ska avskrivas helt.

JN27
    Deltagare

Jag kanske är efter på denna, men har denna lirare nämnts någon gång? https://www.eliteprospects.com/player/12462/nick-spaling

Han är på Free Agent och har spelat i NLA senaste säsongen.

JN27
    Deltagare

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/KvALKM/experterna-tippar-sa-slutar-shl

Åh, varför går man in på dessa trista förhandstippningar.
    Opålästa experter som försöker säga något vettigt om alla lag, men tippar i slutändan precis likadant baserat på historik.

Andreas
    Forumledare

Kozun ryckte väl Skellefteå i, men det är ju en bra spelare verkligen.

Talbot känns lite väl gammal och dyr tyvärr. Inte rätt profil för klubben.

JN27
    Deltagare

Maxime Talbot – https://www.eliteprospects.com/player/9511/maxime-talbot
    Och Brandon Kozun – https://www.eliteprospects.com/player/23151/brandon-kozun

Är på jakt efter nya klubbar då de inte fick vara kvar i Lokomotiv Jaroslavl i KHL.
    Skulle inte detta ha varit fina förstärkningar?
    Den svenska marknaden på centrar och forwards ser tämligen skral ut så det är väl utlänningar man får satsa på.
    Den förstnämnda där är lite gammal dock.

Visar 25 inlägg - 26 till 50 (av 6,524 totalt)