Örebro Hockey adopterar ny digital maskot

Örebro Hockey adopterar ny digital maskot

I en tvist som jag inte tror många såg komma har Örebro Hockey valt att ta in en ny maskot. Det är dock inte riktigt som en vanlig maskot i en gullig kostym som åker runt på isen, vinkar glatt till folket på läktaren och kanske kastar ut någon t-shirt eller annat krafs ingen egentligen vill ha.

Det är en digital maskot som ska kunna reagera på publiken och stämningen i arenan. Det sägs att man först var inne på ha en jättelik hasselmus, Närkes landskapsdjur, men fick dra tillbaka det förslaget efter att en anställd stormat ut ur konferensrummet och svimmat i korridoren när en bild på den jättelika musen visades upp på projektorn.

Någon kom sedan på att under slutspelet förra året hade någon motståndarsupporter påpekat att logotypen påminner lite om en flodhäst. Ingen varken svimmade eller stormade ut ur konferensrummet efter det förslaget, vilket var gott tecken nog för att anamma flodhästen till den nya maskoten. Vi kan till och med presentera konceptbilder här nedan.

Koncept för Örebro Hockeys nya digitala maskot
Koncept för Örebro Hockeys nya digitala maskot

Tanken är då att detta ska bli en digital maskot som visas på kuben under matchen. Det sparar in på en lön och utvecklingen kan ju killen som sköter mediakuben göra. Han verkar ju mest slappa mellan matcherna ändå tyckte ledningen. Efter att man valt flodhästen bröt en vild diskussion ut om vad den skulle heta. Många förslag kom fram och vi kan här lista några namn som läckt:

  • Henrik (flod)Häst till ära av förre kaptenen Mr. Örebro Löwdahl.
  • Fahlander Flodhäst (någon bitter deltagare hade tydligen flikt in Fetto Flodhäst här)
  • Fazer Flodhäst (Vi tror det är vad som sades för personen mumlade genom tuggandet på en stor chokladkaka)
  • Femmans Bil AB Flodhäst (en bekant ägde tydligen en bilfirma)
  • Floodie (en anställd hade tydligen ett barn som kallade sin leksaksflodhäst för det. En klappa ska ha kastats i riktningen mot förslaget)
  • Fetto (samma anställd som ovan upprepade sig)
  • Felicia Flodhäst (för varför inte en tjej? Ovan nämnda anställd flikte in att det är nog rätt tänkt med orden: ”Man tänker ofta flodhäst när man tänker jobbig fet, kvinna”. ”kanske dags att du själv tar en promenad på löpbandet ” blev svaret.)
  • Hipp! (hippo är flodhäst på engelska förklarade personen med förslaget käckt. Det blev så tyst att man kunde höra syrsorna i Oset)
  • Fi— (innan han hann prata klart blev han avbruten av klappa som slog honom hårt i bakhuvudet).

Vi vet inte vad som hände efter det, men det verkar som att diskussionen bordlades. Rapporteringen är lite oklar, men vi kan också presentera en lista på funktioner och möjligheter som önskas:

  • Klappkänsla – desto mer publiken använder klapporna desto oftare poppar han in från slumpmässig kant på mediakuben. Tänk den irriterande fågeln som Kalle Anka jagar på julafton. Dock bara när spel pågår, inte när någon reklam spelas.
  • Vid tekning ska flodhästen gå runt med poängskyltar på mediakuben likt hur det sker i boxningsringen.
  • Hela den övre delen av mediakuben som visar ställning och utvisningar ska designas om för att visa flodhästsvarianter av siffror.
  • Klockan ska göras så att flodhästen räknar ned på något vis. Typ drar av blad från en almanacka.
  • Flodhästen tar över uppdraget att göra alla utrop i arenan.
  • Sponsor ska kunna köpa reklamplats på flodhästens kläder.
  • Hudashow – Flodhästen ska få en egen sång skriven som ska spelas upp under hudashow. Den ska vara extra barnvänlig, men ändå lite rockig så man kan dansa till den om man är 4-7 år.
  • Reklamprylar – Flodhästen ska finnas på ALLT man tänkas sälja i supportshoppen.
  • Olika spel på hemsidan där företag kan köpa reklam på olika ställen i spelen.
  • Egen TV-serie och följetong som ska spelas upp i pauserna. Det ska vara olika äventyr relaterade till dagens matchsponsor.
  • När som helst under matchen ska den också kunna peka ut:
    • ett barn i publiken som får en gratis matchbiljett till familjeläktaren till nästa match (föräldrarna måste köpa egna biljetter).
    • en man som får ett grönt kort
    • en kvinna som vinner ett solariekort
    • ett par som den försöker få att åtminstone pussas lite
    • en mer eller mindre alkoholpåverkad person som den vill ska dansa
    • Valfritt som en sponsor vill ge bort till barn och/eller vuxna
  • Vara öppen för flera andra funktioner om sponsorer så önskar
  • Temamatch där logotypen på tröjorna ändras till flodhästen istället.

Efter förslaget om temamatchen utbröt bråk om vilken färg det ska vara på tröjorna. En person tyckte rosa om det var en tjej och blå om det är en kille. Då tyckte en annan att det var sexistiskt tänkt och slog en klappa i bordet. Diskussionen hettade till när en tredje uttryckte att han var ”så j-vla trött på all allt ska vara så förbannat pk”. Då kom förslaget om en ”könlös” flodhäst, typ Robin, Kim, Love, Alex, Sascha, eller något.

Alla fick hemläxa för att komma på fler saker som de kunde tvinga på publiken. Desto mer påträngande desto bättre.

Vi är lite tudelade till detta tilltag, men det är väl i denna riktning utvecklingen går och det var nog bara en fråga om tid innan någon vågade ta steget. När vi får höra mer om maskoten kommer vi givetvis att dela det vidare med er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *