Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Roade mig med att titta på total poängproduktion i SHL och portionera ut lagens poäng på de olika kedjorna/backparen utefter vad snittet i SHL är.
75% av poängen görs av forwards, 25% av backar. Jag har ingen statistik på hur mycket poäng som görs av de olika kedjorna, och det skiljer sig säkert mellan lagen också. Så jag har antagit en statistik likt nedan:
1:a kedjan 28% av all produktion
2:a kedjan 22% av all produktion
3.e kedjan 16% av all produktion
4.e kedjan 9% av all produktion
1:a backpar 14% av all produktion
2:a backpar 8% av all produktion
3:a backpar 3% av all produktion
Detta skulle innebära att snittet för topp sex och lägsta laget i topp sex i parentes, lägsta topp 8 i hakparentes:
1:a kedjan 37p/spelare (34) [31]
2:a kedjan 29p/spelare (27) [24]
3.e kedjan 21p/spelare (19) [17]
4.e kedjan 12p/spelare (11) [10]
1:a backpar 27p/spelare (25) [23]
2:a backpar 16p/spelare (14) [13]
3:a backpar 6p/spelare (5) [5]
Och för våra potentiella kedjor (sätt ihop er egna) skulle detta kunna vara:
Ny-Ny.Brome ska snitta 37p (34) [31] Rimligt? Lyckas man med två spetsvärvningar så ja?
Harper-Abols-Boucher ska snitta 29p (27) [24] Rimligt? Mja, med en utveckling så kanske?
Weinstock-Bagenda-Rask ska snitta 21p (19) [17] Rimligt? Mja, Rask får nog dra tungt lass då?
Lodin/Lindholm-Mastomäki-Gustafsson ska snitta 12p (11) [10] Rimligt? Ja?
Ebert-Näkyvä ska snitta 27p (25) [23] Superrimligt. Om Ebert försvinner lär mer poäng portioneras till forwardssidan kanske.
Andersson-Backström ska snitta 16p (14) [13], känns svårt? Andersson kanske kan närma sig 20 och då räcker det för Backström att få 12 (8).
Rissanen-Warg ska snitta 6p (5) [5]. Känns väl rimligt? Lägg på något poäng på Warg och dra av någon från Rissanen.
Känns som att vi inte ligger allt för långt ifrån att klara poängproduktionen för förra säsongens topp sex om NJ lyckas med spetsvärvningarna och utveckling sker på ett gäng spelare? Självklart så är det alltid någon/några som underpresterar också så det jämnar väl ut sig totalt ändå kanske.. och vi kanske har liiiiite för hög risk i produktionen eftersom vi inte har speciellt många ”säkra kort”. Sen förutsätter ju de lägsta siffrorna att försvarsspelet är över medel också, bara att hålla tummarna där att det fortsätter som vi slutade.