Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Henric
Keymaster

Örebro bör ta lärdom av SAIK’s Boxplayspel.

Ja, fyfan vad jag avskyr Örebros passiva titta-på hockey i egen zon, både i boxplay och 5 mot 5.

Det är bara titta på Skellefteås 5-4 mål om man inte förstår vad jag menar.

Det är nämligen så det ser ut mååånga gånger varje match. Fyra gubbar framför egen målvakt som inte gör någon nytta alls. Det går inte att spela ett sådant försvarsspel i fem mot fem.

Sker egentligen tre olyckliga saker. Förste pressande spelare väljer att släppa istället för att åka blad blad och styra. Andra saken är att aldrig släppa in en spelare framför mål som kommer bakom mål in vid stolpen. Det skall ta tvärstopp där rent fysiskt. Tredje är att Brage som sista utpost borde ha tagit/blockerat skottet. Ja, jag tycker han borde ha tagit det målet, eller vad anser du Henric?

Så visst har du rätt vid det målet. Ett passiva titta-på hockey

Håller med om i andra delar väl genomförd match och Mustonens skott på slutet görs det en sjuk plock på. Samtidigt måste vi komma ihåg att Skellefteå i november 2016 inte är ett så mycket bättre lag än Örebro. Detta lag skall man slå hemma.

Kollade slow motion reprisen flera gånger. Brage verkar helt tappa pucken efter att han bytt stolpe. Han ser inte att Aho dragit den ut i banan. Där kan jag tycka att Brage borde varit snabbare över och borde haft bättre blick så att han tar rätt yta istället för att fastna i SMS som han gör på det målet. Han hade aldrig hunnit upp på fötter, men hade blicken varit med honom had han kunnat ta ytan precis till vänster om högerstolpen och tagit bort skottet helt för Aho som då hade varit tvungen att antingen hitta pass eller föra pucken mot förlängd mållinje igen för att hitta lucka. Lång historia kort, ja, jag tycket att Brage åtminstone kunde satt sig i en bättre position med bättre chans att vara i vägen.