Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Orebro Center
Deltagare

Är fruktansvärt frustrerande att se hur oroliga spelarna är att gå bort sig, i egen zon så törs de inte överbelasta vid kamperna om pucken vid sargen, exempel, en Örebrospelare åker mot en puck som glider utmed sargen, spelaren slutar att trampa och glider mot pucken, genast kommer det en motståndare och sätter press, det blir kamp om pucken, då stannar de andra Örebrospelarna och håller sina positioner medan motståndaren får hjälp av sina medspelare, resultatet blir allt som oftast att pucken hamnar uppe vid motståndarback som kan sätta upp ett tryck i anfallszonen.
Likadant i anfallszonen, lösa puckar som det blir kamp om blir oftast en Örebroare mot två tre stycken motståndare tack vare att de andra två forwards är mer angelägna om att säkra upp bakåt och är livrädda att bli överspelade vilket gör att vi aldrig får långa anfall, allt detta tror jag beror på att forwards är fruktansvärt medvetna om att backarna inte räcker till, blir det en två mot två eller tre mot två situation så är de rökta, alla andra lag åker skridsko ända in i kaklet, medan Örebro glider in i situationerna och det tar bort farten i allt de gör..

Jo, jag har sett det där också och haft några inlägg om det men med kanske andra ord.

Någon av C-mores Bisittare (minns inte säkert men jag tror det var Arto Blomsten) berömde Örebros aggresivitet i BP och kunde inte förtstå varför man inte spelar på samma sätt i EQ (5-5). Det upprepade han flera ggr. Det som stört mig är att man inte ”nyper fast” spelaren några sekunder mot sargen utan åker efter med en meters lucka och petar med klubban. Medan spelaren är fastlåst tar kompisen över. Jag ser också motståndare effektiv använda en form av interferens för att styra bort checkande spelare och hjälpa sin puckbärande spelare. Något jag väldigt sällan ser Örebro spelare göra.

Det studion däremot berömde, förutom aggressiviteten vid BP, var Örebros förmåga att hålla bort spelare i målområdet. Man visade flera repriser på det. Och det var bra.

Angående Örebros kräftgång på sistone tror jag delvis beror på att man inte har ett tillräckligt bra lag för båda halvorna. Initialt spelade Örebro väldigt bra defensiv under Niklas. Man släppte in väldigt få mål. Men samtidigt hade man inte många skott framåt. Jag upplevde att Niklas försökte förbättra offensiven men det skedde då på bekostnad av defensiven och plötsligt läcker laget igen. Särskilt som försöket till förbättrad offensiv ändå inte lett till fler mål, bara fler mål i baken. Och nu börjar det bli en psykologiskt negativ spiral även om laget nu försöker återgå till grunderna. En livsfarlig psykologiskt situation att ta med sig in i ett kval. Risken är att samma beteende ärvs in i ett kval där man i underläge i slutet på matcher drar på sig massa utvisningar istället för att kämpa in i kaklet.