Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Det som alla skriver om här inne helatiden är saker som en bra coach hade fått ordning på, annars sitter ju problemet hos sportchefen som isåfall värvat individer utan att kolla hur de fungerar i en grupp eller med ett visst spelsystem. Ändå tycker vissa att det är fel att sparka tränaren?
Det jag ser som ett jätteproblem med Sundblad, och detta kanske inte är verklighet, men min känsla är att Sundblad har jäkligt svårt för de sympatiska bitarna. Dvs att prata med och förstå individerna. Strategiskt har han ju också haft enormt svårt att forma laget. Till matchen mot Luleå skulle han hålla laget hemligt för att inte bjuda motståndarna på något. Vad gör det för skillnad? Spelsystemet såg ju iallafall exakt likadant ut, förutom att de hade tränat försvarsspel och parkerar framför mål, vilket är rent idiotiskt i en serie där det finns så individuellt skickliga spelare.
Sundblad är för mig kvar i Tyskland. Tysk hockey har ju fått kritik genom åren och nivån på spelet där är ju vad det är. Därför känns han som fel man för uppdraget i min bok. Peter Andersson, som vi pratat om tidigare, är också en tuff och hård tränare men han känns ändå som en tränare som verkligen bryr sig om varje enskild gubbe och kan lätt ställa om när det verkligen behövs.