Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1 till 25 (av 12,750 totalt)
  • Författare
    Kovacs
    Deltagare

Jag håller med dig i mycket PB. Tycker Boxen var bättre igår. 1 insläppt på 5 tillfällen är ändå ok. Tyckte mig se tendenser till att boxen hölls lite större. Brome överraskar på mig i hans spel i BP. Jobbar kopiöst för att stänga ytor.

Tycker heller inte att Brome får dra offensiven helt på egen hand. Milton tar steg för varje match offensivt just nu. Och får Glenn bara hänga den där jäkla kassen så tror jag det kan bli en väldigt vass line. Dock med det sagt önskar jag mig mest av allt en lekkamrat till Brome i julklapp:)

Tycker många generellt släppt ner axlarna och kör lite mer. Backström, L. Larsson, Emil Larsson och kanske Brome framför allt.

Holm håller pucken för länge. Då blir läget stängt och motståndaren hinner dit. Därav ser det ut som att han slarvar.

Totalt sett en bra match över 60 igår. Stänger Omark och gänget bra och håller dom på utsida och skapar på lite mer omställningar likt föregående säsonger igen. Kanske man vridit lite på spelsystem för att kunna hitta en trygghet? Verkar funka isf.

pb_90
    Deltagare

Bra match igår! Bromé börjar se riktigt påkopplad ut! Svårt att dra runt offensiven på egen hand i kedjan med Glenn och Oscarsson bara.

Powerplay såg ändå liiiite bättre ut igår eller? Flyttade runt pucken ganska bra ändå tycker jag.. Boxplay fortsatt något av ett sorgebarn.

Wikman börjar tugga igång offensivt en del också, riktigt najs! Han har nog bättre skott än vad man trott? Snyggt skott som han rakade in returen på.

Ludvig Larsson börjar se rappare ut på skridskorna eller? Hoppas att hans produktion kan tugga igång också.

Ekström.. så jäkla skönt. Hoppas att han kan bygga på detta nu! Men Mastomäki och Eklind i princip osynliga match efter match. Det är ju inte lätt att driva den kedjan offensivt.. dom får nästan aldrig fast pucken längre i forecheckingen?

Niklas Nilsson gjorde det väldigt bra? Jag tycker att man kan satsa på honom till nästa säsong och spara in lite pengar på backsidan för att lägga det på forwardssidan istället.

Holm tycker jag slarvar väldigt mycket i uppspelen? Känns ofta som att han inte kommer rätt och slår lite konstiga passningar?

Sätt tungt för Sundberg nu.. verkar vara rätt långt ifrån speltid..

Andreas
    Keymaster

Härligt med Arntzens förlängning. Det sker inga stora omkastningar i denna trupp.

Kovacs
    Deltagare

Jag tycker styrkan i spelet för Backström är hans spel längs sargerna och runt egna målet. Han har en egenskap att alltid spela blad mot puck i trånga lägen vilket tvingar ut motståndaren i hörnen. Väl där är han stark på pucken och gör det spelet mycket bra. Han skulle kunna utnyttja sin storlek lite mer om man får önska något.

pb_90
    Deltagare

Jag är ju en av dom som inte ser ”storheten” i Backis, men jag är å andra sidan en sådan som inte gör det med någon rent defensiv back. Det är nog svårt för den ”normale” hockeytittaren att göra en rimlig analys då det kräver ett skarpt hockeyöga och kunnande för att se vad som särskiljer en bra defensiv back mot en okej defensiv back. En genväg skulle ju kunna vara att ha tillgång till avancerad statistik där man kan se utgångar ur egen zon m.m.

Med det sagt. Niklas Eriksson och tränarna har givetvis allt detta och har gjort bedömningen att Backström är värd allt detta och jag litar på dom. Gott så! Bra med kontinuitet! 🙂

Andreas
    Keymaster

Skön förlängning med Backström och man visar att man vill satsa långsiktigt dessutom. NE vågar.

Andreas
    Keymaster

Jag kan bara instämma i det mesta.

Norells fina skridskoåkning är underbar att kolla på, men det känns lite som att han kanske inte får så värst mycket uträttat alla gånger. Jag hade nog tänkt han skulle vara den som någon annan skulle stötta sig emot, men jag vet inte om han är bra nog för det. Han är lite över hela isen ibland, och inte alltid bra tajmat.

Sundberg får mycket förtroende av Hedberg, men jag vet inte om han egentligen gjort sig förtjänt av det. Jag tror att han kan bli något, men får lite Muzito-Bagenda-vibbar på något sätt. Kan vara så att SHL är ett nummer för stort.

pb_90
    Deltagare

Jag känner mig väldigt nöjd med nyförvärven. Vad är er känsla hittills?

Björninen: Mycket bättre än vad jag trodde på förhand. Bättre på i princip alla fronter än vad jag förväntat mig. Ett riktigt jäkla fynd. Vinner typ alla tekningar vilket vi typ aldrig gjort tidigare. Utöver att han har gjort en hel del poäng så är han bra i sjukt många delar utan puck också, skymma framför mål m.m.

Lekkerimäki: Ja vad ska man säga.. monstersuccé hittills. Nog för att man visste att han hade ett bra skott, men trodde ändå inte att det var så här bra! Han känns rätt så nöjd med livet i dagsläget och dom har verkligen hittat en fin kedja där.

Johannesson: Jag tycker inte att det har varit speciellt dåligt bakåt än så länge som många förvarnade för? Nog för att han får lira med monstret Rissanen (sjukt hur bra han är nu), men han känns rätt mogen ändå? Har kanske inte varit så dominant framåt som man fick känslan av på försäsongen (kanske hör ihop med en bättre defensiv), men 7p på 12 matcher och +8 tillsammans med Rissanen.. mumma!

L.Larsson: Man ser väl på honom att han kommer att vara en supernyttig center? Mycket bra tekare han också (4:a i ligan) och allmänt stabil? Skadan har nog gjort att några av hans reggade matcher var dåliga. Jag tror absolut att han kommer igång.

Norell: Jag har inte helt fått grepp om vad jag tycker än.. Mycket rappare på skridskorna än vad jag tänkt på förhand. På något märkligt sätt så känns han inte som en direkt defensiv back fast han inte direkt gör några poäng.. Antar att man inte betalar överdrivet mycket här och det väl måste anses godkänt i varje fall? Tror att Holm får dra ett rätt stort lass här dock.

Gustafsson: Mja, här har det varit jäkligt tungt. Gillade iofs det jag såg senast där han började proppa lite mer som gamle goe Glenn! Känns som att han åker runt och tänker för mycket… Många Örebroare är nöjda om han bara kommer igång med sitt fysiska spel igen! Jag har i varje fall aldrig förväntat mig att han ska göra +25p.

Sundberg: Ett år för att lära sig lite. Har väl problem med tempot eller? Känns som att han har lidit av att inte få tid på sig med pucken. Inställningsmässigt finns det väl inga problem och han kan nog bli bra över tid.

Arnesson: Borde få testa något mer byte istället för tex Norell? Fast man har ju valt att satsa på Norell så, kanske är dumt för framtiden.

Kovacs
    Deltagare

Skön seger igår. Många viktiga mål av ”rätt” spelare i Larsson, Larsson och Johannesson.
    Tycker över lag att ”Larsson-formationen” såg mycket bra ut. Finnarna är starka som vanligt. Stänger ofta ner motståndarna och är vassa i vändningar och när dom får tryck.

Dom andra 2 formationerna blir jag inte riktigt klok på. Förstår att man vill få igång Brome än mer men frågan är om han spelar med rätt spelare. Milton är otroligt bra men kanske ingen färdig offensiv spets. Wikman river och sliter men är inte heller den spelare som är nån utpräglad poängspelare. Det känns som lite slöseri på resurs att spela Brome där och jag skulle gärna se han med bättre spelare. Dock så hittar jag inte riktigt hur.

En tanke som slog mig var att testa Glenn, Milton och Brome. Tror Glenn kan komma igång med målskyttet och komplettera Brome lite bättre. Med Milton bredvid emellan som kan ta en typ Stoa roll även om han inte riktigt är där kvalitativt ännu.

Då kan Wikman gå med Mastomäki och Eklind alt. Ekström.
    För övrigt så är varken Eklind, Mastomäki eller Ekström riktigt att känna igen. Är det spelstilen eller gick det för bra ifjol och dom överpresterade lite? Dom gör det bra i egen zon men kommer inte riktigt igång i offensiven med den tyngd dom hade. Vad tror ni?

Andreas
    Keymaster

Instämmer, men då får man ju bygga laget ut efter det, och det har vi ju inte gjort idag. Inte konstigt Arnesson vill byta klubb.

Det känns jätteknepigt också när vi har byggt upp en av landets bästa juniorverksamheter och så stänger vi dörren för alla backar som kommer upp därifrån.

pb_90
    Deltagare

Jag tycker att det redan visat sig att hans spel på sex backar kostat oss en av landets mest lovande juniorbackar. Det har ju troligen påverkat relationen med Canucks dessutom.

Nu kan han ju komma tillbaka om två backar blir skadade…

Jag kan inte se varför han skulle komma tillbaka? Så fort den ordinarie spelaren kommer tillbaka så är han ju oönskad igen.. Våra sex ordinarie ska mycket till om någon ska bli bänkad (vilket är det man i praktiken blir hos oss nu som sjundeback). I slutändan kommer ju ingen att vilja bli vår sjundeback då risken finns att man är helt i frysboxen. Och då lär det enda alternativet vid skada vara att man plockar upp en junior som helt plötsligt blir en av sex backar… Nej.. här kanske Hedberg behöver tänka om lite, i varje fall under grundserien.

Andreas
    Keymaster

Jag tycker att det redan visat sig att hans spel på sex backar kostat oss en av landets mest lovande juniorbackar. Det har ju troligen påverkat relationen med Canucks dessutom.

Nu kan han ju komma tillbaka om två backar blir skadade…

pb_90
    Deltagare

Tänkte lite på det med att Hedberg vill rulla bara på sex backar. Alltså… jag förstår givetvis varför han vill göra det och man kan få väldigt kvalitativa minuter när man kan spela sina bästa backar mycket.

Men det blir ju jäkligt svårt att rekrytera och spela in nya backar med det upplägget? Dvs, lirar man bara med sex backar så kommer man få en situation likt nu där utvecklingsbara spelare vill bort och den som fastnat i frysboxen också. Och inte speciellt schysst att plocka med en junior som sjundeback och inte ge denna någon istid alls.

För att behålla bredden, kunna ge juniorer chansen och för att inte vara lika skadekänsliga så kanske det är vettigare att rulla på sju backar? Vad tycker ni?

Kovacs
    Deltagare

Ja. NE var tydlig på nån upptaktsträff med partners att det finns löneutrymme kvar. Så den ska vara lugn.

pb_90
    Deltagare

@PB Ja, och frågan är ens om man gör bedömningen att något ska in, alls. Tror bara man plockar in något om det är en som gör stor skillnad. Ett stort namn d.v.s. Tror annars man känner att vi har en trupp som i dagsläget är slagkraftig nog. Sedan kan ju 2-3 skador göra skillnad.

Precis, och det ger ju NE lyxen att ”ha råd” att verkligen vänta in en spelare som vi vill ha kanske även över nästa säsong.

Har dom nämnt något om hur dom ligger till mot budgeten?

Kovacs
    Deltagare

@PB Ja, och frågan är ens om man gör bedömningen att något ska in, alls. Tror bara man plockar in något om det är en som gör stor skillnad. Ett stort namn d.v.s. Tror annars man känner att vi har en trupp som i dagsläget är slagkraftig nog. Sedan kan ju 2-3 skador göra skillnad.

pb_90
    Deltagare

Ändå så sinnessjukt starkt att vända 2-0 till 2-3 borta i Scandinavium.. Sedan sjukt oflyt på Frölundas mål. Vi hade verkligen momentum där tycker jag… Riktigt bra att Bromé fick hänga två, andra var ju riktigt fint dessutom.

Den här upplagan av Örebro är verkligen svårslagen. Vi har inte ens fått se några riktiga toppar än (vad den känns som) och ändå har man tagit poäng i varenda match. Grymt starkt!

Ludvig Larsson dessutom utanför truppen i dagsläget. Man kan kosta på sig att få honom i bra slag först innan comeback.

Jag tolkar också kommunikationen från Anaheim som att Leo blir kvar hela säsongen där borta också? Så nu är Niklas Eriksson 100% säker på att han kan plocka in något, men har verkligen ingen stress att han ”måste” hitta något. Bara att lägga krut på att hitta någon som vi kan tänka oss ha över tid istället. Ett ”säkert kort” hoppas jag.

Andreas
    Keymaster

Det kändes lite som att Örebro blev hårt straffade igår. Björninens hade inte rätt tajming igår tyvärr.

Andreas
    Keymaster

Vad tror vi om Malmö då? Ett lag som varit svåra för Örebro länge, men nu verkar de ju inte längre vara stora och stygga på samma sätt?

Kovacs
    Deltagare

Känns sådär med situationen som vi hamnat med vad gäller EP.
    Man vill ju givetvis gärna ha konkurrensen men eftersom Hedberg går så hårt på 6 backar så blir vi ju övertaliga. Risken känns ju överhängande att han lämnar och iom . det så ”slarvar” vi bort en talang. Kan vi kanske gå med honom nästa match och ställa över Norell? För att fördela istiden bättre?
    Ekström bör också snart få en chans igen tänker jag. Dock så är det svårt att se vem som ska ställas över där. Sundberg kanske kan ta det en match? Men han har ju gjort det för bra.

Angenäma problem men som riskerar att bli riktiga problem om man inte har någon rotation..

Andreas
    Keymaster

Kul att NE är aktiv. Redan förlängt med Berglund och Wikman känns bra för framtiden. 2 spelare vi kan bygga rätt mycket runt i en bra ålder. Finns mer att ta utav båda vill jag tro.

Av resterande med utgående tror jag följande:
    Arnesson tror jag inte ens är kvar säsongen ut. Men blir definitivt inte förlängt.

Instämmer.

Arntzen – Här ser jag ju givetvis gärna en förlängning. Men tror tyvärr det kan bli svårt då ”Arne” är i en ålder då han behöver bli 1a och har kunnande för det.

Jag hoppas han blir kvar. Han kommer nog att få spela mer och mer. Enroth blir inte yngre direkt och han har ju en lite mer krävande spelstil än många andra målvakter eftersom han har storleken emot sig.

Backström – Känns väl ändå rätt given? Örebro hela sin seniora karriär. Viktigt med stomme. Har ett A på bröstet.

Känns rätt given.

Eklind – Tror han fick ett rätt bra kontrakt när man förlängde för något år sedan då han och Ekström var stekheta. Behöver hitta stabiliteten i spelet för att bli kvar va?

Eklind är en jätte defensivt och tycker han blivit mer komplett. Han är en elak jävel dessutom. Jag vill verkligen ha honom kvar. Han är en grym fjärdelinaspelare.

Milton – Bör man vilja förlänga med. Frågan är vad Chicago vill?

Kvittar vad dom vill egentligen. Vi kan förlänga och drar han så drar han. Det är inget som hindrar honom, snarare bara en garant för att han har kontrakt ifall Chicago väljer att vänta.

Rissanen – Beror nog lite på vad han vill ha för längd på kontraktet. Är en nyckelspelare, dock 33 år när kontraktet går ut och har en skadehistorik. Men ett 1års kontrakt kan kanske vara aktuellt.

Håller med. Han har visat att han har fler dimensioner än bara hård, superdefensiv back utan han bidrar faktiskt över hela isen.

Med andra ord kommer det inte vara många platser att fylla nästa säsong heller. Givetvis kan någon / några med kontrakt också lämna men blir nog inte mer än kanske 4-5 nya som ska in, MAX. En fin situation för NE att arbeta i där han i lugn och ro kan bygga dom sista stenarna redan tidigt för nästa år.

Optimalt nästan skulle jag säga. Låg omsättning gör klubben mer attraktiv dessutom eftersom de samtidigt är ett topplag år efter år nu.

pb_90
    Deltagare

Sedan ligger vi ju en center ”back” eller vad man ska säga då de verkade ha räknat med Leo i princip? Oavsett vilket så ser det ut att bli en skön silly för NE.

Sedan är det ju verkligen trist att Pettersson har hamnat i kläm (och Arnesson också)..

Kovacs
    Deltagare

Sen glömde jag nedan även Pettersson och Lekkerimäki som vi inte har i egna händer. Men det gör nog inte nummerären för NE större.

Kovacs
    Deltagare

Kul att NE är aktiv. Redan förlängt med Berglund och Wikman känns bra för framtiden. 2 spelare vi kan bygga rätt mycket runt i en bra ålder. Finns mer att ta utav båda vill jag tro.

Av resterande med utgående tror jag följande:
    Arnesson tror jag inte ens är kvar säsongen ut. Men blir definitivt inte förlängt.

Arntzen – Här ser jag ju givetvis gärna en förlängning. Men tror tyvärr det kan bli svårt då ”Arne” är i en ålder då han behöver bli 1a och har kunnande för det.

Backström – Känns väl ändå rätt given? Örebro hela sin seniora karriär. Viktigt med stomme. Har ett A på bröstet.

Eklind – Tror han fick ett rätt bra kontrakt när man förlängde för något år sedan då han och Ekström var stekheta. Behöver hitta stabiliteten i spelet för att bli kvar va?

Milton – Bör man vilja förlänga med. Frågan är vad Chicago vill?

Rissanen – Beror nog lite på vad han vill ha för längd på kontraktet. Är en nyckelspelare, dock 33 år när kontraktet går ut och har en skadehistorik. Men ett 1års kontrakt kan kanske vara aktuellt.

Med andra ord kommer det inte vara många platser att fylla nästa säsong heller. Givetvis kan någon / några med kontrakt också lämna men blir nog inte mer än kanske 4-5 nya som ska in, MAX. En fin situation för NE att arbeta i där han i lugn och ro kan bygga dom sista stenarna redan tidigt för nästa år.

Andreas
    Keymaster

Kikade lite på Corsi och xG för spelarna såhär långt och även om Masto och Eklind kanske inte synts så mycket så har de verkligen hållit tätt bakåt. Även Wikman sticker ut positivt defensivt.

Märks också tydligt att Ekström haft en tuff start och inte fått det att stämma.

Samtidigt rockar laget en PDO på 105%, vilket är aningen ohållbart om man säger. Våra målvakter har spikat igen minst sagt 🙂

Men det är sagt med väldigt få matcher i bagaget. Kul start som nog kommer att mattas av lite om inte laget hittar ett lite stabilare spel offensivt.

Visar 25 inlägg - 1 till 25 (av 12,750 totalt)