Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Jag kan tänka mig att det inte var så jäkla kul att lira för Sundblad..
Det har förekommit små ”uppror” kring hans hårda träning exempelvis. Ett par av de äldre killarna i laget, mer respekterade så att säga som har klagat till ledningen. Sundblad ställde höga krav på killarnas fysik, något som inte alltid har uppskattats av spelarna. Under Tornberg, Kenta var knappt inblandad i planeringen av sommarträningen, så dalade klubbens krav på spelarna. Något som Sundblad, med råge, åtgärdade. Jag vet inte om laget har förlorat en match under denna säsong på grund av att spelarna är slutkörda i tredje?
Det känns inte som att laget har haft en edge i att vara vältränade i varje fall. Många ledningar som har gått åt helvete under säsongen… Stenhård träning ska det självklart vara, men dom ska ju gärna kunna tillgodogöra sig den hårda träningen också.
Jag tycker i alla fall vi såg resultatet av Sundblads träning, exempelvis senaste matchen mot Växjö. Växjö klarade inte av att köra av oss trots ett bättre spelarmaterial, laget klarade av att spela med en hög press under hela matchen och hade ett spelmässigt övertag i slutminuterna av egentligen alla perioder. Bara titta på en spelare som Glenn, hur stark är inte han i närkamperna? Killen är inte speciellt gammal och kan försvara pucken galant. Han är mer eller mindre en produkt av Sundblads träningsfilosofi.
Med det sagt så justerade Sundblad mängden träning efter en del klagomål, det var innan den här säsongen ens börjat. Jag har inte sett några tendenser till att laget skulle vara nedtränat eller lida av för mycket träning sedan Sundblad kom in. Under Kentas sista år och Tornbergs första så orkade laget inte spela en hel match, det stod pinsamt tydligt. Jag har hellre att tränarna har möjligheten att tona ned träningen och fortfarande bibehålla en hög fysisk status än problemet Sundblad ställdes inför när han först kom in i klubben. Spelarna orkade inte spela en hel match och Sundblad behövde träna upp dem mitt under säsongen.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av
carl.