Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

Detta ämne innehåller 6,071 svar, har 36 deltagare, och uppdaterades senast av  Andreas 51 minuter sedan.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Visar 25 inlägg - 1 till 25 (av 6,072 totalt)
  • Författare

Andreas
    Forumledare

Vi har inget kapital och en elitlicens som måste säkras. Därför har inte budgeten ökat nämnvärt. För rätt spelare finns nog pengar, men tror inte det kommer bli några dyra chansningar.

Yongma112
    Deltagare

Några summor enl. Mr Madhawk på vad några lirare tjänar:

Linus Johansson – 170k/mån kostar 2,3mkr/år
    Marcus Ljungh – 190k/mån kostar 3,2mkr/år
    Joel Kellman – 200k/mån minst kostar 3,4mkr/år

Det där är vad klubbar som Färjestad, HV och Brynäs betalar. Och många skulle inte ens klassa dessa som förstakedjematerial. Fatta då vad vi behöver betala för att de ska välja oss framför tidigare nämnda lag…

Om hans siffror stämmer kan jag tycka LJ verkar dyr och de två andra ungefär som förväntat. Svenska centrar i den åldern är inte billiga.

Hade verkligen velat haft öppna löner i ligan. Då hade man kunnat bedöma sportchefer (och även spelare) på ett helt annat sätt

pb_90
    Deltagare

JN27, jo men NJ har ju sagt att budgeten är ungefär densamma. Med det utgångsläget och sen ett påslag på någon miljon(?) så borde väl antagandet hamna på någon så när rimlig nivå?

Om man skulle lägga på typ 2mkr så skulle det med arbetsgivaravgifter m.m. räcka till en månadslön på 130k för en spelare om man räknar på ett år. Skulle dom kunna addera 5mkr i budgeten så räcker det till ca 300k/mån för en spelare. Då börjar det hända grejer. Men vilket påslag är rimligt? Ingen aning så klart.

Några summor enl. Mr Madhawk på vad några lirare tjänar:

Linus Johansson – 170k/mån kostar 2,3mkr/år
    Marcus Ljungh – 190k/mån kostar 3,2mkr/år
    Joel Kellman – 200k/mån minst kostar 3,4mkr/år

Sen löneväxlar självklart många spelare till pensionen. Då sjunker avgifter m.m. en hel del. Och spelare som kommer på artistkontrakt osv har säkert helt egna regler för sociala avgifter m.m.

• Det här svaret redigerades 2 timmar, 39 minuter sedan av  pb_90.

JN27
    Deltagare

Jo men förutsättningen för att det ska vara exakt samma budget på spelarlöner är ju att vi ska ha samma pissiga utgångsläge som förra året. I år kanske man väljer att vara lite passiv för att inte riskera pengar som kan läggas på väldigt viktiga pusselbitar i organisationen men man har ju fortfarande råd att tänja lite på budgeten för att faktiskt skapa ett lite sexigare lag än förra året.

PG’s monsterkontrakt utan förankring är ju utraderade nu, förutom Hellström och han lär nog inte lyfta en sån superlön som man kan tro med tanke på att han var PG’s lilla kelgris.

Vi är inne i April och det är ca 5 månader kvar till säsongsstart. Jag tror vi kan ligga lite lågt med kraven på förstärkningar i det här skedet. Jag är helt säker på att det kommer komma in en drös här inom en snar framtid, men det är fortfarande långt kvar så jag tycker det är synd att hetsa upp sig.

NJ är noggrann känns det som och det tror jag vi vinner på i längden

pb_90
    Deltagare

Nej Näkyvä är väl den enda värvningen som troligtvis kostar mycket hittills.

Sen känns det väl lite som att Wandell och Sallinen kan ha rätt hög lön. Men att det i övrigt är lågbudget eller? Skulle vara sjukt intressant att få reda på Jonathans, Arnessons och Manninens lön då jag har sjukt svårt att föreställa mig vad den kan ligga på. Arnessons val av ÖHK har alltid förbryllat mig lite.. Djurgården måste väl ha huggit en del där ändå? Eller så passade han inte för deras nya stil.

Sen få man inte glömma att Ebert bara spelade sju matcher. Hade ÖHK 400k kvar i budgeten så räckte det. Men under en säsong kommer du inte långt på samma summa.

Om vi utgår ifrån att spelarbudgeten är ungefär samma som NJ säger så ska väl den nya truppen spegla ursprungstruppen i prisnivå och inte den truppen vi avslutade med.

Och då är det Brage, Viksten, Jocke, Libor, Ekbom, Wiklander, Todd, Franzén och Ahl ut.

Hedman, Näkyvä, Steen, Björk, Johansson, Lodin och Pilö in.

Enorm spekulation givetvis, men Hedman kanske kostar som Wiklander om man fick lite rabatt osv när man tog över kontraktet från Luleå. Och Steen är väl något dyrare än Brage väl? Men skit i det. Om juniorerna då också kvittar varann så är det:

Viksten, Jocke, Libor, Ekbom och Todd

För

Näkyvä och Björk hittills. Sammanlagt kanske dessa löner motsvaras av typ Ekboms och Todds? Och då i budgeten kvarstår:

Vikstens, Jockes och Libors lön. Bör räcka till någon/några spetsspelare men kanske inte direkt tre. Och då tycker jag att det är på forwardssidan krutet ska läggas då backsidan redan ser bra ut. 😉

Galet lång utläggning om något jag har noll insyn i…. men kul att spekulera. Sen känns lönehöftningarna inte jättetilltagna, men detta utgår ju enbart från att vi har samma budget. Skulle det tillkomma några miljoner så är det givetvis en rejäl skillnad. Men är den typ en mille så blir det inte en jättelön på 52-omgångar med alla avgifter osv.

• Det här svaret redigerades 8 timmar, 41 minuter sedan av  pb_90.

JN27
    Deltagare

Jo jag kanske snöar in mig på budget lite väl ofta. Men sanningen är att jag faktiskt är ganska nöjd med backsidan men känner att NJ släpar efter lite med forwardssidan. Näkyvä var en typ av värvning vi i princip aldrig har sett eftersom ÖHK inte direkt gjort sig kända för att lyckas värva toppspelare från andra SHL-klubbar, skulle vara trevligt att se något liknande på forwardssidan. Och med honom och Jonathan så har vi två potentiella förstabackar redan. Jag ser helt enkelt gärna att man koncentrerar en rätt stor del av krutet som är kvar på några klassforwards i dignitet med typ Greg Scott eller Broc Little. Dom antagligen kommer att kosta skjortan men dom ör etablerade SHL-spelare och känns som solklara poänggörare. Värvar vi in någon AHL-spelare eller finsk spelare så är det väl alltid lite mer osäkert hur dom ska funka i Sverige?

Kortfattat, dyrt framåt och det funkar med en okej värvning bakåt enl mig på en nivå lägre än Ebert! En budget är ju trots allt en begränsad mängd pengar.

Som sagt jag håller med dig. Sen är det ju såklart så att publiken kräver en del spetsvärvningar för att det ska vara intressant att följa laget. I publiken finns sponsorer och företag. Håller vi vårt publiksnitt så kommer en toppspelare garanterat vara betald bara av det. Är det intressant att följa Örebro Hockey på plats kanske företag väljer att ha AW/Kick-Off på plats vilket också genererar schyssta intäkter.

Utan att ha någon som helst insyn så är det ju jäkligt svårt att säga hur stor budget som finns. Att NJ sagt att den är liknande den vi hade förra året tar jag med en REJÄL nypa salt.
    Alla vet att det finns intäkter som kommer prioriteras helt på spelare och med det nya SHL/TV-avtalet så kommer det pengar in som kommer innebära stora förändringar för klubben, även om likviditeten inte varit den bästa.

Rent krasst har vi väl inte lagt ut särskilt mycket förutom på värvningen av Näkyvä? Och skulle det vara så mycket så att vi inte kan värva en toppback och en bra förstalina så skulle jag vara jäkligt orolig över vad man betalat för honom.
    Tror exemeplvis att han var väldigt mycket billigare än Jocke A.

pb_90
    Deltagare

Jo jag kanske snöar in mig på budget lite väl ofta. Men sanningen är att jag faktiskt är ganska nöjd med backsidan men känner att NJ släpar efter lite med forwardssidan. Näkyvä var en typ av värvning vi i princip aldrig har sett eftersom ÖHK inte direkt gjort sig kända för att lyckas värva toppspelare från andra SHL-klubbar, skulle vara trevligt att se något liknande på forwardssidan. Och med honom och Jonathan så har vi två potentiella förstabackar redan. Jag ser helt enkelt gärna att man koncentrerar en rätt stor del av krutet som är kvar på några klassforwards i dignitet med typ Greg Scott eller Broc Little. Dom antagligen kommer att kosta skjortan men dom ör etablerade SHL-spelare och känns som solklara poänggörare. Värvar vi in någon AHL-spelare eller finsk spelare så är det väl alltid lite mer osäkert hur dom ska funka i Sverige?

Kortfattat, dyrt framåt och det funkar med en okej värvning bakåt enl mig på en nivå lägre än Ebert! En budget är ju trots allt en begränsad mängd pengar.

Andreas
    Forumledare

Det känns som att det borde finnas en del utrymme kvar att spendera för. Ebert är kanske inte prioriterad där, men visst vore han guld att få in. Det kanske kliver fram någon sponsor och säger att vi ska ha kvar honom och viftar med plånboken 🙂

Näkyvä lär inte vara gratis, men man har också lovat honom en stor roll, vilket verkar spelat stor roll.

Björk kostar nog inte mycket.

Steen borde inte vara överdrivet dyr.

Backström kostar kanske mer än Björk, men fortfarande inte helt bevisad på SHL-nivå.

Vi har tappat Viksten, Jocke, Wiklander, Todd och Ekbom med anmärkningsvärda löner. Övriga som försvunnit kan man nog räkna bort juniorerna som kommit in.

Det borde finnas pengar att plocka in ett par starka namn till en förstakedja och har vi tur kanske även Ebert.

Yongma112
    Deltagare

Läste ditt inlägg i SF PB och jag är överens med dig i det mesta allt som oftast men jag kan tycka att du är lite väl inriktad på att det ska vara billigt helatiden. Jag kan personligen tycka att man har råd att tänja på spelarbudgeten om det kan vara värt något i slutändan. Tror dessutom inte att klubben ”lägger allt man äger och har” om man värvar Ebert. Jag tror man med råge kan ta in honom samt en bra första-line utan att det riskas alldeles för mycket pengar.

Frigjordes massor bara av att släppa Jocke A. HV har ju tagit en stor risk där, men det är väl bara, å deras vägnar, att hoppas att han håller sig hel och levererar annars är det en dyrköpt flopp.

Jo, tittar man på truppen just nu kan det inte finnas särskilt många dyra kontrakt. Så det borde finnas ganska bra med utrymme.

Men pengar är en sak. Vad många på SF verkar strunta i är att Örebro ska vara en tillräckligt attraktiv klubb att komma till om man nu klassas som en toppspelare i SHL.

Därför har jag personligen svårt att se NJ lyckas få hit en förstakedja, som på pappret är en shl-mässig förstaline så att säga. Jag kan tänka mig att vi får in en välmeriterad center, en hyfsat vass målskytt och så någon likt Sallinen/Manninen. Detta + Weinstock + en solid back så skulle jag vara rätt nöjd. Det kanske t.om. är någon forward för mycket?

JN27
    Deltagare

Läste ditt inlägg i SF PB och jag är överens med dig i det mesta allt som oftast men jag kan tycka att du är lite väl inriktad på att det ska vara billigt helatiden. Jag kan personligen tycka att man har råd att tänja på spelarbudgeten om det kan vara värt något i slutändan. Tror dessutom inte att klubben ”lägger allt man äger och har” om man värvar Ebert. Jag tror man med råge kan ta in honom samt en bra första-line utan att det riskas alldeles för mycket pengar.

Frigjordes massor bara av att släppa Jocke A. HV har ju tagit en stor risk där, men det är väl bara, å deras vägnar, att hoppas att han håller sig hel och levererar annars är det en dyrköpt flopp.

Yongma112
    Deltagare

Fast vettefan om man inte tagit Gormley före Ebert? Känner nog att den sistnämnde har höjts upp lite väl mycket. Någon skrev att han haft en topplön i KHL den här säsongen vilket jag har svårt att tro då hans CV inte var speciellt märkvärdigt innan han kom dit. Eberts marknadsvärde har säkert höjts efter denna säsong, men tycker inte det känns rätt att bomba halva budgeten på honom.. då håller jag med PB om att det är mycket viktigare att lägga det på forwardssidan.

Men en helt okej back till skulle jag vilja ha in. Andersson, Arnesson, Näkyvä, Bartley, Björk och Ny skulle vara en bra top6.

pb_90
    Deltagare

Mjo kanske är sant. Men jag tänker om man istället för Ebert får in typ klassen under men som ändå är bra/spännande? En typ Brandon Gormley i Mora?

Andersson-Gormley
    Bartley-Näkyvä
    Arnesson-Björk
    Extra: Backström, Hellström, Pilö

Sen om man blir av med Hellströms kontrakt. Ja då kan man givetvis lägga mer pengar på backsidan. Det är trist att man inte har koll på hur mycket spelarna tjänar för då skulle man ju kunna lista ut skillnaden mellan typ Gormley och Ebert för att se hur mycket extra man skulle kunna lägga på typ en förstacenter eller så! B-)

AJA! Backsidan ser ju hittills mer spännande ut än vad den gjorde förra året vid den här tiden så! 🙂

Orebro Center
    Deltagare

Ett år till med Weinstock nu tack. Tycker vår botten 6 ser aningen tunn ut för tillfället.

Agree! Men frågan är väl om Weinstock är sugen på att lira tredje/fjärdekedja? :/ Han skulle ju faktiskt kunna ha ställt lite krav där?

En annan sak som jag har tänkt på lite angående vår backsida och att snacket enbart handlar om Ebert.

Under sista matchen mot Mora så hade vi följande uppställning på backsidan:

Andersson-Gröndahl
    Bartley-Ebert
    Arnesson-Todd
    Extra: Ekbom

Och i dagsläget så känns det som att uppställningen nedan är lite liknande om man tänker ersättare.

Andersson-(Backström/Hellström)
    Bartley-Näkyvä
    Arnesson-Björk
    Extra: Backström/Hellström/Pilö

Är det verkligen läge att lägga jättemycket pengar på Ebert när man har den uppställningen? Letar man efter raka ersättare så känns det som att man inte behöver sikta så högt som Ebert för att komplettera Jonathan? Och sen har vi Andersson, Näkyvä och Björk som PP-backar?

Tycker inte det finns några som matchar/ersätter Gröndahl och Ebert i den nedre uppställningen. Jag tycker den nedre är klassen sämre. Pilö gör första året på allvar och varken Backström eller Hellström håller SHL-måttet enligt mig. Utfyllnadsbackar båda två att sätta in tillfälligt vid skada, och då skulle jag hellre matcha in Pilö i dom lägena.

Som jag tycker måste det in åtminstone en riktigt bra back till. Annars sitter NJ och jagar i december igen medan vi försöker klara kontraktet som vanligt. Och det börjar jag bli jäkligt trött på

pb_90
    Deltagare

Ett år till med Weinstock nu tack. Tycker vår botten 6 ser aningen tunn ut för tillfället.

Agree! Men frågan är väl om Weinstock är sugen på att lira tredje/fjärdekedja? :/ Han skulle ju faktiskt kunna ha ställt lite krav där?

En annan sak som jag har tänkt på lite angående vår backsida och att snacket enbart handlar om Ebert.

Under sista matchen mot Mora så hade vi följande uppställning på backsidan:

Andersson-Gröndahl
    Bartley-Ebert
    Arnesson-Todd
    Extra: Ekbom

Och i dagsläget så känns det som att uppställningen nedan är lite liknande om man tänker ersättare.

Andersson-(Backström/Hellström)
    Bartley-Näkyvä
    Arnesson-Björk
    Extra: Backström/Hellström/Pilö

Är det verkligen läge att lägga jättemycket pengar på Ebert när man har den uppställningen? Letar man efter raka ersättare så känns det som att man inte behöver sikta så högt som Ebert för att komplettera Jonathan? Och sen har vi Andersson, Näkyvä och Björk som PP-backar?

Yongma112
    Deltagare

Henric
    Forumledare

Och bytet efter typ låg han döende på isen, men återuppstod.

Lika chockerande varje gång det händer. Påsk året runt.

Andreas
    Forumledare

Och bytet efter typ låg han döende på isen, men återuppstod.

Henric
    Forumledare

Vad gjorde han? Jag har ju CMORE-förbud…

Andreas
    Forumledare

Det är sådana kommentarer som bara kommer fram under slutspelet. Då är det helt plötsligt OK att bete sig som en idiot för man har ”vinnarskalle”.

pb_90
    Deltagare

Känns inte Shinnimin som en riktig Sundblad-lirare? Tjurig, ettrig men kanske lite över gränsen ibland?

Med lite menar du mycket? Han borde bli avstängd 😛

Jo det var inte speciellt snyggt… xD Lite konstigt att han blir hyllad från alla håll och kanter tilltaget till trots?

Andreas
    Forumledare

Känns inte Shinnimin som en riktig Sundblad-lirare? Tjurig, ettrig men kanske lite över gränsen ibland?

Med lite menar du mycket? Han borde bli avstängd 😛

pb_90
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

NHL är ju överlag allergiska mot Europeiska tränare. Kanske kan ändras något med Colliton som har gjort succe i svensk hockey!

Men det är lite oförståeligt att dom kan ha Rasmussen, Shinnimin, Rosén, Kiiskinen, Miele, Pesonen och Lundberg som alla borde tjäna RIKTIGT bra. Sen lär inte Calof, Josefsson och Reddox direkt tjäna svinlite heller..

JN27
    Deltagare

Calof-Rasmussen-Shinnimin

Pettersson-Rosén-Kiiskinen

Miele-Fröberg-Pesonen

Lundberg-Josefsson-Reddox

Alltså…. jag är ledsen men jag fattar inte hur ett lag i SHL kan ha denna forwardssida? Visst, Växjö kanske har sparat in liiite på backsidan men det här ÄR ju faktiskt helt sinnessjukt? Sen har man Fasth också.. säkert ”skitbillig” trots att han lirat där förut..

Det är ganska många flygtimmar bakom den där kvaletuttan om man säger så. Dessutom har dom den viktigaste spelaren av alla, nämligen Sam Hallam. Skulle betala ALLT för att få in honom i Örebro. Tror inte det finns en mer sympatisk och kunnig hockeytränare. Att han inte har ett jobb i NHL är för mig oförståeligt. Vet dock inte om han fått frågan och om han fått den så är han såklart sin egen domare som bedömer om han är redo för det eller vill det.

pb_90
    Deltagare

Calof-Rasmussen-Shinnimin

Pettersson-Rosén-Kiiskinen

Miele-Fröberg-Pesonen

Lundberg-Josefsson-Reddox

Alltså…. jag är ledsen men jag fattar inte hur ett lag i SHL kan ha denna forwardssida? Visst, Växjö kanske har sparat in liiite på backsidan men det här ÄR ju faktiskt helt sinnessjukt? Sen har man Fasth också.. säkert ”skitbillig” trots att han lirat där förut..

Visar 25 inlägg - 1 till 25 (av 6,072 totalt)