Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

pb_90
Deltagare

Jag har en tendens att alltid titta på situationen med positiva glasögon.. men ändå.

Jag gjorde en sammanställning tidigare för att se inom vilket spann corsi och PDO har varit för slutspelsplatser och kvalplatser tidigare säsonger. Jag kommer inte ihåg exakt vad siffrorna visade (tänkte kika på det igen).

Det jag vill minnas var att spannet på corsi var sjukt stort när det kom till tabellplacering men att det av någon anledning var mer utslagsgivande när det kom till vilka som vann SM-guld till slut. Dvs, du kan lägga dig på slutspelsplats med en lite sämre spann av corsi men du kommer inte att vinna SM-guld eller lägga beslag på dom absoluta topplaceringarna (1:a, 2:a). Har för mig att något lag som åkte ur något år till och med hade en corsi på en bra bit över 50% (har för mig att det var Timrå för länge sedan).

I pdo:n så var väl det tydligaste att bottenlagen alltid hade kasst. Dvs kasst skytte och kassa målvakter/försvarsspel. Vi var ju rätt intressanta förra året då vi hade monstercorsi men värdelös PDO. Dvs spelövertag men kunde inte göra mål och läckte som ett såll bakåt.. Målvaktsspelet var ju kasst tills Enroth kom in och vi tog nog en hel del alibiavslut (får man gissa).

En bra PDO kan ju faktiskt tyda på grymma målvakter och bra skyttar (alt att man tar avslut i bra lägen). Och vår PDO hade ju varit mer rimlig om vi vunnit dom senaste matcherna med 2-1, 2-1, 2-1, 3-2 istället för 6-1, 5-1, 4-1 och 3-2. Men vi hade fortfarande fått tre poäng i alla matcher. Och jag vill i varje fall tro att vi har över medel vad det kommer till målvakterna. Står Furch typ 45-matcher så ser jag det inte alls som osannolikt att han kan ha runt 92% 5v5? Däremot så har vi antagligen gjort mer mål än vad vi förtjänat. Som sagt, 6-1, 5-1 och 4-1 dopar ju dom siffrorna rätt rejält tio omgångar in. Varje mål i öppen kasse ger ju ett utslag också som är större tidigt på säsongen.

Något osammanhängande inlägg… Borde göra en ”djävulens advokat”-inlägg också och försöka hitta alla punkter där det ser lite sämre ut.