Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Som vanligt när det kommer till forwardsuppställningen så kokar det ner till hur man vill lägga upp det vad gäller istid och lönekuvert.
1. Man ”maxar” lönebudgeten på 3-6 forwards och fyller resten med det man har råd med ungefär. Här ska spetsen spela uppemot 20 min/match och får får en fjärdekedja kanske nöja sig med 6-7 min.
2. Mer jämnt fördelad speltid, inte lika tydliga roller. Självklart har man fortfarande en förstakedja som har betalt för att producera etc, men här blir det viktigare att även botten 6 bidrar med momentum i matcherna och ej bara går in för att spela 0-0.
Örebro har egentligen tillhört det senare sen avancemanget till SHL och i ett sådant upplägg gäller det att inte ha för många alibispelare. Dvs här är det nog lite naivt att tro att man kan lyfta upp spelare från J20 som, som det brukar heta, gör ”samma” jobb. Såklart är det vettigt att lyfta upp juniorer men blir det för många så blir uppställningen snabbt för tunn.
Därför gillar jag värvningen av Wikman, helt baserat på det jag läst. Han verkar ha egenskaper som passar enormt fint i en tredjekedja och känns som ett klart uppköp vs Mustonen som jag tycker passar bättre i ett upplägg som kategori 1 jag beskrev ovan.