Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Orebro Center
Deltagare

Ja tredje och fjärde känns endast som lagutfyllnad just nu. Mustonen måste väl ha ett par matcher i kroppen för att komma igång. Men den kedjan känns lite felkomponerad. Och tråkigt för Mustonen att kedjehierarkin är satt i dom två övre kedjorna nu.

Den man värvade var dessutom kategoriserad som offensiv.
Thornberg säger en sak i dagen NA (webb) som stämmer väldigt väl. Jag citerar:

”Vi vill inte att (Julius) Hudacek ska få förstasidan efter varje match för att vi ska kunna vinna en hockeymatch”

Det är ju så det ser ut och det är därför man f.n inte kan ställa Brage i mål eftersom hans självförtroende förmodligen är på Jönsson-nivå just nu och chansen att ta poäng minskar dramatiskt med honom i mål, vilket nog säger mer om försvarsspelet än honom.

Jag minns en match Örebro vann med 0-1 borta mot DIF säsong 2 i SHL. Segern ansågs mer eller mindre som ett rån från Örebros sida då DIF säkert tillbringade 80% av tiden i Örebros zon. Men Örebro spelade ett fantastiskt försvarsspel i 60 minuter i den matchen. Inte genom att inte släppa in dem i zon, vilket är det optimala, utan att konstant boxa ut dem mot sargerna och trycka fast dem där. Konsekvent hela tiden. Och det som rann igenom tog Hudda. Sensmoralen är att jag kan ”acceptera” att vi på bortaplan trycks ned i egen zon. Men väl där är det ofta kaos och alla sätter sig i Julles knä, eller åker runt och petar med klubban efter sargerna utan att nagla fast, hårresande markeringsmissar i slottet osv osv.

Jag tror absolut att Thornberg och Ivarsson ser detta och vet hur man skall spela. Dom är inte dumma i huvudet. Även om man anser att vårt spelarmaterialet är för svagt, varför klarar då lag som Karlskrona t ex att spela så disciplinerat?