Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Orebro Center
Deltagare

PG togs till klubben för sitt affärssinne inte för sitt hockeykunnande och anledningen till att det finns ett sportråd är väl just det för att han ska få hjälp med värvningarna. Problemet verkar ändå vara att han inte tar till sig deras tycke eller ger ibland inte ger dem chansen att tycka till. Han är general manager med ansvar för truppen, men han borde vara operativ chef eller rent av VD istället.

Just nu är organisationen i sig en himla röra med två ”huvudtränare”, en ”assisterande-tränare-som-egentligen-är-f.d.-sportchef” tillsammans med en målvaktstränare som också är videotränare och analytiker, med stöd utifrån. Utöver sportchefen som många anser inte kan sporten ifråga.

Jag håller nog med dig om PG där. Fahlander vittnar om hans goda egenskaper som företagsledare. Vad jag också hört är att han är en bra förhandlare.

Salo slutade som sportchef för att han ansåg att VD ”la sig i sporten”. Den synen är förlegad vilket också VD i ÖSK Simon vittnat om. Det vore som att säga att Volvos VD inte ska lägga sig i hur Volvo bygger bilar eller vilka framtida modeller man vill satsa på.

Det betyder inte att en sportchef i sig är förlegat som roll. Men en VD:s jobb skall inte vara att vara med och bedöma vilka spelare som rent sportsligt kan passa in eller vilka klubben skall köpa eller hur laget skall spela. Men han skall vara aktiv i gruppen, ifrågasätta och fråga en jäkla massa ”Varför”. Han skall också vara den som faktiskt kan säga nej till en spelare, av ekonomiska skäl. Han skall också vara generellt insatt i det sportsliga. Det är trots allt kärnverksamheten.

Men bedömningar av vad laget behöver värva, vilka juniorer man skall satsa på etc etc skall komma från tränarstaben och sportchefen och scouter. Sportchefen skall vara tränarnas chef och han skall ställa krav på tränarna (och helst också ha ett bra kontaktnät) och VD i sin tur är sportchefens chef. Så vill jag att Örebros organisation skall fungera.

Oavsett om PG är direkt orsak till alla dåliga förvärv och den strategiska felsatsningen till årets trupp så är han iaf ytterst ansvarig utåt. Det borde ha varit sportchefens ansvar.