Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Sondell på G?
Länk:Sondell tillbaka?
Spontant känns det inte som en typ av back Örebro behöver
Vad är det för back vi behöver då? Rensar vi ur de enda offensiva backar vi har så lär han ju absolut behövas. Sondell va väl oxå den back alla hoppades på inför säsongen? Vad tycker du har förändrats på backsidan?
Jag tycker Örebro främst behöver backar som kan spela ett solitt defensivt spel och vara starka i out-boxningen och hålla spelare utanför slottet pressade distinkt mot sargen och som skuggas av forwards som avlastar. Och slå en bra första pass. Vara mer kyliga (men ändå heta) och starka i positionsspelet. Varaka är prototypen för den backtyp Örebro behöver. Grossman kanske kan bli det med lite tid. Sedan är försvarspelet lika beroende av hjälpen från övriga i femman så klart. Det behöver bli bättre med dem också
Sondell passar inte in i den profilen. Inte Heinrich heller. Dock anser jag att båda (även Zamorsky ) skulle passa in om vi kontrollerade spelet mer. Vårt problem är att motståndarna scoutat oss och lägger puckar djupt och sedan ständigt checkar fast ett försvar som totalt tappar sortering och stirrar puck ju längre de blir fastcheckade. Jag ser inte att en back som Sondell kommer in och löser upp sådana knutar. Tvärt om, han är erkänt svag defensivt och har hög minus-stats.
Jag tycker det är fel av ledningen att (ev) kasta ut spelare som Zamorsky och Heinrich utan jag anser att de måste coachas rätt och mot rätt femma och användas i PP. Förvisso kan man säga samma sak om Sondell förstås men det har ju inte riktigt skett utan de petas med bakläxan att bli som Grossman i egen zon. Och det kommer inte hända. Det är inte därför vi värvat Zamorsky och Heinrich utan det är laget som helhet som är felbyggt. Därför tycker jag man måste börja med grunderna.
Jag var på bortapremiären mot Färjestad. En match där Örebro hade väl så mycket av spelet offensivt och spelade ett bra försvarsspel. I den matchen klarade sig Heinrich riktigt bra. För han slapp jaga som en galning i egen zon hela byten.
Men visst, kan Sondell komma in i PP och stänka in mål hela tiden så spottar jag inte på det. För Backström som point/skytt idag tycker jag känns för klent. Och skeppas Z & H iväg som Andreas säger så kanske det öppnar så klart.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Orebro Center.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Orebro Center.