Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Orebro Center
Deltagare

Det känns som att man kommer få Jobba jäkligt hårt för att övertyga spelare efter den här säsongen. Locka med fullsatt hus tror jag inte hjälper längre, nu är det tydliga målsättningar som gäller. Ett lokalt lag som verkligen visat på vad som krävs är ÖSK. Är jäkligt imponerad av deras Silly. Förr tyckte jag ÖHK var det mest proffsiga laget i stan vad gällde styrelse, värvningar etc. Nu känns det som att ÖSK är ljusår före hockeyn. Mycket att bevisa inför nästa sässe.

Ja jag håller med. Det är prio. Här gäller det att tala om guld och gröna skogar ;0)

Örebro måste sätta sig ned och fundera på vilket lag man vill vara framöver, vilken identitet man vill ha. Tror Örebrodokumentet delvis skall täcka det (skulle vara intressant att få läsa det).

Just vilket lag man vill vara skall ju också styra hur man värvar och spelar. Frölunda och Växjö tycker jag är lag med en mycket tydligt identitet. Man vet precis vad man kommer stöta på innan man möter dem. Men det gäller också att alltid utveckla det. Skellefteå tycker jag stannat upp lite och inte tagit sitt spel ett steg till sista två-tre åren (det har inte bara med att göra att man ev har lite sämre spelare just nu).

Men trots det är det inget som säger att man skall kopiera Växjö eller Frölundas spelstil. Jag tror att man väl kan hitta sin egen. Tycker Karlskrona är på väg mot sin identitet (som också passar dem utifrån deras resurser och det är väl inget fel att resurser och spelide sammanfaller)

Jag har ibland suttit och funderat på vilket lag Örebro skulle kunna bli och jobba emot. Vad ligger i vår kultur och historia?

Jag skulle kunna tänka mig att man bygger vidare på skridskoskickliga snabba forwards med bra spets, fast med ett bättre ”snurr” i anfallszon som borgar för längre anfall. Men med ett mycket bättre styr- och försvarsspel där man strävar att få stopp på motståndarna högre upp i banan och minskar tiden i egen zon. I egen zon måste också försvarsspelet bli bättre med snabbare uppspel och fler pass på bladet.

Tror dock inte riktigt Niklas är inne på alla dessa delar. Han har sagt att han står för en fysisk och skridskostark hockey. Vi kommer kanske att skönja dom linjerna mer nästa år.
Inför 2017/18 hänvisade Niklas bara till sportchefen och sa att han i princip bara sköter träning och matcher. Men jag tar för givet att han måste vara med att påverka för att få de spelartyper som passar hans spelide.

Men vilket som tycker jag det är viktigt att laget håller en röd tråd. Skulle Niklas sluta så är det viktigt att laget i det stora fortsätter bygga efter samma röda tråd.