Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Orebro Center
Deltagare

Kollade lite på statistiken för våra målisar denna säsong.

Julius med 91,31% och 2,79 i GAA samt 108 insläppta (flest av alla) placerar honom på plats 18.

Motsvarande för Brage är 89,12%, 3,13 samt 42 insläppta och det gör Brage till SHL:s sämsta målvakt. Bara Jonas Arntzen från Leksand är sämre men han har bara stått en match.

Sedan skall alltid försvarsspelet sättas i relation till detta. vilket bara kan göras subjektivt. Både Brage och Julius, särskilt den senare, är bra målvakter när de spelar på sin högsta nivå. Men det är få målvakter som klarar det genom en hel serie.

Det jag kan klaga på hos klubben är att man sparkade Julle men behöll Brage. Man skulle ha gjort tvärt om och sedan köpt i en målvakt som verkligen kunde ge Julle en kamp om platsen. Kostar? Javisst. Men vad har inte alla floppar kostat? Jag tycker det är värt det.

Åker den nya målvakten på en skada på ett par månader eller floppar så står vi där med SHL:s sämsta målvakt att backa upp med.

En sak som kanske Henric kan svara på och det är om det finns en korrelation mellan antal skott en målis får på sig och räddningsprocenten? Då talar jag inte om en enskild match utan över en hel säsong. Man kan naturligtvis ANTA det men jag är mer intresserad om någon verkligen studerat det.

Julius har motat 1135 skott under säsongen. Klart mest av alla. Bara Joni Ortio i Skellefteå (91,88%) är någorlunda nära med 1019 skott.