Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Henric
Keymaster

Ok, jag tror(?) jag börjar greppa lite av detta efter att ha läst reglementet. Det jag ser i det som sticker ut bland villkoren för att få elitlicens (och som jag antar är vad som är vårt problem) är dessa rader:

Villkor för elitlicens
6. För att förening ska beviljas elitlicens krävs att föreningen ska ha:
a) Stabil ekonomi
[…]

Stabil ekonomi kvalificeras sedan så här:

10. Med ekonomisk stabilitet avses att föreningen varken är på obestånd eller har ett eget kapital enligt undertecknad och reviderad årsredovisning per den 30 april som understiger 4 miljoner kronor, det senare kallat ”kapitalbrist”. […]

Med obestånd avses att föreningen inte rätteligen kan betala sina skulder allteftersom de förfaller till betalning och att denna oförmåga inte endast är tillfällig. I detta reglemente innebär det bl.a. att föreningen vid var tid ska ha tillräckligt med likvida medel för att löpande kunna betala sina förutsebara skulder under nästkommande säsong.

Det fetade stycket torde vara vårt krux om jag fattar det rätt? Vi har ju per den 30 april ett eget kapital på mer än 4 mille. Men som Andreas just sagt, vi har fortfarande skulder som förfaller till betalning som vi inte kan betala utan att det påverkar vår ”ekonomiska stabilitet”. Däremot hittar jag inget i reglementet om kontrollår eller detaljerade regler för koncerner mer än att en förening inte får ingå i en koncern för att kringå reglementet.