Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Jag tycker Hellström är dålig med puck och har 0% offensiv uppsida. Hur defensiv en back än anses vara så vill jag ändå att man ska kunna hota liiite offensivt. När Hellström får en puck på offensiv blå så skjuter han så fort han kan mitt i magen på målvakten. Sen är jag överlag måttligt imponerad av folk som tacklas.
Uppsidan med Hellström är ju att han går i bräschen för lagkamrater osv. Sen håller jag med om att han sett bättre ut på försäsongen än tidigare men tror inte vi kommer se samma sak när tempot höjs i serien.
Jag vill inte vara hård mot Backström för jag tycker att han fått lite för stor roll mot vad det är rimligt att förvänta sig. Han borde ha kört på ett gäng säsonger i HA för att få upp speltiden och utvecklas. Jag är generellt sett allergisk mot att ge egna produkter en roll i laget bara på grunden av att dom är just egna produkter. För vi kan ju definitivt säga att han inte skulle värvas till ÖHK om han hade varit i en annan klubb. Jag hoppas att han kan ta stora steg i spelet totalt sett men jag skulle bli rätt förvånad då.. Och jag förstår inte hur han ska ha möjligheterna till att ta det steget om han blir extraback igen..
Sen är jag inget jättefan av Ekbom heller tyvärr.. inte mycket som stämt i försvarsspelet senaste säsongerna och jag tycker inte att han har tagit det offensiva klivet som jag trodde att han kunde göra.
Generellt sätt så tycker jag att vi har haft en jäkligt konstig syn på vilka backar vi har värvat genom åren. Det har antingen varit superdefensivt eller superoffensivt. Den som har varit närmst till att vara tvåvägsback var väl Tomas Skogs. Och vad jag menar med tvåvägsback är inte nödvändigtvis att backen måste vara bäst i båda ändar, men mer bara att det ska vara stabilt bakåt men ändå lite hot framåt. Som jag sa tidigare så kan man ju i princip lämna Hellström omarkerad i anfallszon då han ändå inte kommer att göra något annat än att skjuta målvakten i magen innan någon har hunnit gå in och täcka osv. Sjukt stor skillnad när man kan aktivera backarna i anfallsspelet för att få runt pucken mer. Jag tror att Arnesson har potential att bli en bra tvåvägsback.