Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

pb_90
Deltagare

I mina ögon får Ekbom på tok för mycket cred för sitt defensiva arbete. Det är odiskutabelt att han ger sitt yttersta i varje situation, men han löser försvarsproblem på ett ofta ganska krångligt sätt som han inte riktigt behärskar. Lyssnade på Viasats podd för ett litet tag sen när Erik Granqvist snackade om försvarsspel och hur dom jobbade med Sanny Lindström när han kom till FBK. Diskussionens utgångspunkt var att många försvarsspelare krånglar till det för målvakten genom att kanske försöka blocka skott istället för att ge målvakten fritt synfält och istället koncentrera sig på att ta bort klubbor m.m. ist. Det tycker jag verkligen att Ekbom borde jobba med och jag tror att hans arbetsmoral gör honom en liten björntjänst eftersom man avfärdar dessa utvecklingsmöjligheter med motiveringen ”han alltid ger 100%”. I mina ögon har Ekboms utveckling gått åt helt fel håll dom senaste två åren och förra året var han en smärre katastrof rent försvarsmässigt. Kanske kan motiveras av att han ”ville för mycket” om man nu gillar det uttrycket.

Förstår ni vad jag menar? En spelare som alltid ser ut att ge 100% (Ekbom och Hellström) är lätta att tycka om, men det gör dom inte automatiskt bättre i försvarsspelet.

Jag vill hävda att Ekbom ställde till med bra mycket mer trubbel än PA förra säsongen, inte nödvändigtvis genom sitt passningsspel men genom sitt lite ogenomtänkta försvarsagerande. Mer känsla än taktik.