Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Andreas//
Uppskattar att du håller oss med info gällande J20. Men hur fungerar det i praktiken, har dessa spelare lön, uppehälle och kontrakt? Kan de flytta vidare efter en lyckad säsong utan att ÖHK får ett öre?
Har hört att matcherna de spelar är gratis, stämmer det och i så fall, när vet man hur de spelar?
Nedanstående kommer alltid att bli min slutkommentar följande år så länge som Joakim Andersson finns i truppen eller visar att jag har fel.
Grattis Joakim Andersson
Du har tjänat storkovan och blivit ekonomiskt oberoende i NHL. Skadan gjorde att du var tvingad att flytta hem vid tidig ålder. Ruggig tur du hade som fann Pontus G hos ÖHK som inte bara struntade i vad två läkarteam sa om dig, dessutom fick du två miljoner för att signa och 300.000 per månad från inte minst försäkring i många år.
Det varierar gällande ersättning. Eftersom de studerar och i vissa fall studerar på annan ort än sin hemort får de bidrag för det. Viss ersättning från klubben har jag för mig förekommer också. Det kan vara lite individuellt där. Vet inte hur Hägg har lagt upp detta exakt. Det har funnits innan vill jag minnas. Örebro är även duktiga att hjälpa till med boende om det behövs.
Övergångar får inte Örebro någonting för. Det har varit en diskussion kring detta att juniorspelare rör på sig för mycket för sitt eget bästa. Man klandrar överengagerade föräldrar som tycker att deras barn ska få mer speltid o.s.v. Det är kanske en annan diskussion dock.
Se exempelvis Alfons Malmström som var missnöjd med situationen i Luleå och kom till Örebro och blev draftad av Detroit när han var här. Nu ska inte Örebro ha hela äran för det, men han verkade nöjd i Örebro. Oavsett så slickade HV71 röv hos Detroit och då fick han flytta på sig. Ursäkta språket, men ogillade detta verkligen.
Alla juniormatcher är gratis. Det är så få kollar på matcherna att det gör varken från eller till att ta betalt. Det är lite synd kanske eftersom det kan vara ganska underhållande.
De scheman jag känner till är dessa:
https://www.laget.se/OREBROHOCKEYJ20/Event/Month
http://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Schedule/8125