Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

pb_90
Deltagare

Stirrade lite på truppen:

Tre backar som har utgående och en annan som de vill bli av med. Backström tror jag blir kvar. Han växer och han är från trakten. Ekbom vet jag inte. Todd ryker. Hellström är den sista som de vill byta bort.

Nio forwards har utgående och båda målvakterna.

Jag tror vi kan räkna bort Brage. Sundblad ville ju tydligen ha bort honom till och med inför säsongen. Kilpeläinen känns som en bra målvakt, men är han tillräckligt bra? Han känns jämnare och stabilare än Hudacek, men också att han inte har samma topp.

Bland forwards är det nog stor rensning på gång.
Försvinner troligen:
Viksten – sägs redan vara klar för annan klubb.
Hudacek kan vi glömma.
Wiklander borde ha gjort sitt.
Jocke måste gå ner i lön rejält.
Franzén har inte växt in i SHL.
Filip Ahl har inte gjort mycket väsen av sig.

Kanske blir kvar:
Weinstock – trotjänare som gör poäng
Olsson – trotjänare som gör jobbet
Jellvert – Lokal påg på tillväxt

Sundblad och Liimatainen lär väl få en säsong till i alla fall antar jag.

Håller med dig till 100%. Vikstens och Hudaceks lön bör läggas på någon riktig toppspelare. Jag är inte supersåld på att Weinstock ska lägga beslag på en topp sex roll men han är å andra sidan den enda spelaren i truppen som tillför något i PP. Jag är lite inne på att Manninen ska få två spetsigare kamrater i en nykomponerad förstakedja samtidigt som Weinstock kanske kan ha hans plats? Mastomäki skulle gärna kunna få centra båda Spinkarna i en tredjekedja, men det lär väl aldrig hända. Jellvert borde väl egentligen få fortsätta i HA och utvecklas där istället för att få lira sparsamma minutrar i SHL, men skulle även kunna tänka mig honom i en fjärdelina.

Ny-Ny-Manninen
Sallinen-Wandell-Weinstock
Spink-Mastomäki-Spink
Olsson-Abols/Jellvert-Glenn
Extra: Abols/Jellvert/Juniorer/Ny ung

Arnesson, Bartley och Andersson är backar för ett andra/första backpar. Arnesson komplicerar saker lite för ofta och kanske skulle passa bra bredvid en mer pucksäker back som te Andersson. En ny stabil tvåvägsback skulle gärna få adderas i denna topp fyra. Andersson och Bartley bör få lira PP men en back som skjuter bra direktskott skulle inte sitta helt fel.

Backström, Ekbom, Hellström slåss väl om dom två sista backplatserna. Och då Hellström redan har kontrakt och Backström är en egen produkt och antagligen kostar en tredjedel av Ekbom så känns väl dom rimligast att ha kvar i truppen. I och med att man har signat upp Andersson och Wandell för kontinuitet så kanske man faktiskt kan släppa Ekbom för att uppgradera, han bör väl ändå ha en rätt saftig lön?

Ny-Andersson
Arnesson-Bartley
Ny-Backström

Extra: Junior alt. Hellström