Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

pb_90
Deltagare

Min fråga är ju också om det finns något annat lag i serien som dumpar puck så mycket som Örebro gör? Jag vet inte hur många solklara skottlägen det fanns igår, men där man istället väljer att dumpa ned pucken.

När Malmö kontrade så fyllde man helatiden på innan man dumpade ned pucken för att vara säker på att den når en adress.
Skillnaden är att när vi försöker oss på detta så åker vi nästan alltid Offside.

Ser inte Sundblad att man måste ändra på detta eftersom motståndarna nästan alltid är först på pucken i de här situationerna?

Har tänkt i samma banor som du. Minns tex att det var en situation med Olsson igår där han kom emot offensiv blå och faktiskt hade ett rätt bra läge med lite utrymme och Wiklander på andra sidan. Men han drar istället en rätt kass dump som han själv åker på men en Malmö-back som tjuvat lite kan plocka upp först. Vi måste ha blivit sönderscoutade efter dom första matcherna eller? Vi hinner ju aldrig sätta press på motståndarbackarna, dom måste ha börjat fånga upp puckarna tidigare nu än vad dom gjorde i början. Då fick vi ju ofta till presspelet riktigt bra och kunde jobba åt oss pucken genom att stressa dom. Nu känns det mest som att backarna har jättemycket tid på sig att spela sig ur den press som är på g..

Det som jag också tänkt på är att många motståndare kommer i en ”andra våg” med en släpande forward och ofta får till en pass bakåt till denna i anfallszon. Där missar vi sjukt ofta markeringar.. Känns också som ett slags tjuvspel där man istället koncentrerar sig på att vara redo att överbelasta när backen kliver ut istället för att markera den släpande forwarden. Antar att det också är en anledning till att vi ibland ser forwards så långt ned i egen zon också, att de känner att dom måste följa med ner och markera den släpande gubben. Och då blir backen ren istället. Visst är det väl bättre att tillåta skott därifrån, men känns också som att det ofta blir lite hönsgård med tappade markeringar som följd?