Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Nja, var det verkligen budgeterat med minus, hur som helst tror jag inte någon just då förstod att det var sådana enorma summor på väg in till varje SHL-klubb inför 18-19:
”Örebro Hockey överlevde stålbadet.
Nu kan klubben snart bada i pengar.
Enligt uppgifter kommer det nya tv-avtalet att göra att lagets ”ligabidrag” ökar från knappt 30 miljoner till uppemot 48 miljoner kronor per säsong.
– Det betyder enormt mycket för föreningen, säger vd:n Mikael Johansson.Tolv miljoner back förra säsongen gjorde att Örebro Hockey, under ledning av nye vd:n Mikael Johansson tvingades dra i nödbromsen i somras.
Billigare trupp i vinter, mindre svängrum, en målsättning att hänga sig kvar.
Men nu, efter torsdagskvällens seger mot Mora som säkrade SHL-kontraktet, får klubben helt andra förutsättningar att spela med.
Enligt uppgifter som bland annat Aftonbladet skrivit om innebär det nya tv-avtalet mellan SHL och Cmore innebär att ”ligabidraget” – pengarna som varje SHL-klubb får från centralt håll – kommer att öka från knappt 30 miljoner till någonstans mellan 42 och 48 miljoner kronor per säsong. Över tio miljoner extra rakt in på kontot, alltså, som bör kunna ge helt andra möjligheter att bygga lag.
Något Mikael Johansson inte kan kommentera.
– Vi får inte prata om avtalen, får inte kommentera summorna och vi vet inte exakt hur mycket pengar det blir än heller. Det jag kan säga är att det blir mer pengar, och att gapet mot allsvenskan ökar, säger han.”
Jag kommer ihåg en slide med typ minus -3,1M i slutet, men det är ju efter avskrivningar och annat som de ska göra efter sin pappersvärdering av varumärket när de bolagiserade verksamheten. Det betyder ju inte att pengarna i kassan minskar eller att klubben verkligen förlorat rena pengar.
Jag vet inte om nyemmissionen var inräknad i det heller. Micke hade ju knappt hunnit sätta sig vid skrivbordet när han fick detta debakel i knät.
Oavsett, jag tror de kommer att öka spelarbudgeten, men jag tror att det är fortfarande en del jobb kvar innan klubben har det bra rent ekonomiskt.
Det är ju själva fan. Själv sitter jag i styrelsen för en hyggligt stor sponsor till ÖHK. Som vanligt är det bättre att lyssna på ”folket” än det som vi får höra av klubben/klubbarna. I det fallet är ÖSK en ren katastrof. Visst fattar alla större sponsorer att se igenom saker och ting. Men även vi har revisorer som ifrågasätter vår sponsring. I vårt avtal och säkert många andras står det inskrivet hur mycket mer vi ger vid slutspel. De pengarna gav vi sponsorer ändå bort för att värva de sista fyra. Coatchen stod ÖHK för. MEN, vi var garanterade att efter denna säsong var all gammal skit från Pontus Gustavsson borta. Vi kommer att sponsra oavsett, gillar dock inte att bli lurad, det fick vi nog av ÖSK som var konstigt nog värre än Pontus Gustavsson vilket iofs är en bedrift.
Ps. När jag talar om högre biljettpriser gäller det mig privat och min familj, även varje fans till ÖHK måste bidra för att nå så högt som möjligt.