Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Mycket handlar väl också om hur man balanserar forwardssidan. Skellefteå t.ex. har ju kört med Lindström/Lindholm/Möller som var och en legat uppemot 45-50 pinnar, men då har man också haft ett ganska stort glapp ner till andra forwards.
HV å andra sidan körde mer på fyra jämnbra kedjor det året de vann guld. Tedenby toppade interna poängligan på 31p det året men då hade man en hel drös som gjorde mellan 20-30p. Det är väl mer åt detta håll jag ser Örebro gå kommande säsong, beror dock lite på vem sista pusselbiten är.
Sen tycker jag fortfarande att det generellt sett inte tas tillräckligt med hänsyn till roll/omgivning. Då tänker jag på allt från vilken kedja, PP-tid, zonstarter osv. Det spelar så sjukt stor roll när det kommer till poängskörd. Tydligaste exemplet från ifjol är Peppe Lundh som gör 40p i Djurgårdens förstakedja.
Jag hävdar att i en liga som SHL så går det att hitta (relativt många) sådana spelare att lyfta upp som komplement i en toppkedja. Här tror jag DIF återigen hittat rätt med Lilja som tidigare suttit fast lite i Linköpings tredjekedja. Min poäng är alltså att det inte är ett måste att hitta tre nya point per game spelare när man ska bygga en ny förstakedja. Men, när det kommer till en C är det förstås väldigt viktigt att det blir lyckat.