Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 76 till 100 (av 13,248 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Jag tror många, inklusive mig själv, hade hoppats att omställningen till ett mer puckförande lag skulle gå snabbt, men det är uppenbarligen en omställning som kommer att ta tid.

PennyBridge78
    Deltagare

Tyckte vi var det bättre laget i hela första och det var egentligen otur/slarv när de kom i sina omställningar. Sen har de ju bra spel, inget snack, men för oss var första nog den ett litet fall framåt, men vill egentligen bara säga att detta spel vi spelade tar jag varje dag i veckan ifall man jämför hur vi brukar spela mot just Brynäs. Förr kom vi aldrig ens egenom mittzon.

I andra var vi inte helt bra (det jag såg)… men det var lite tveksamma utvisningar där som ju kanske inte borde varit…

Såå skönt att vi har många hot i PP! Q på point, Karla som gör lite vad han vill och sen Pato!

Visst många av de nya syns inte, men tycker ändå att Polin och Steen gör det riktigt bra, tyckte även att det var ett fall framåt för Milton som såg ut att ta i lite mer! Kul!

Masto är lite osynlig, Glenn tacklar inte lika mycket och Wikman är ganska blek, kör inte alls lika mycket som tidigare… MEN vi har Karlavagnen!!

Andreas
    Keymaster

En rätt skön poäng ändå. Brynäs är bättre laget, men Örebro har ett mördande bra powerplay.

Andreas
    Keymaster

Hackig start, helt klart, men vi är i alla fall inte HV eller Linköping. Se det ljusa i vardagen!

pb_90
    Deltagare

”Succe i fjol – men nu petas talangen.” Verkar som att Fernström blir petad imr om man läser hockeysverige.

Nackdelen med att ha en stor trupp är att man tvingas till obekväma beslut. Måste man inte ibland våga satsa lite också? Dvs om man tror på en spelare låta denne få chansen trots en tveksam insats i matchen innan?

Status
    Deltagare

Ser absolut potentialen i att blanda de röda nyanserna. Men detta blev inte bra. De stora broderade blafferna till reklam gör det ju inte bättre. Varför inte bara tryckt intergerad reklam? Sen gillar jag inte heller att hemma-och bortaställ är av helt olika i design.

Håller med om att man bör börja titta på alternativ till loggan.

Elbowing
    Deltagare

Vad tror ni om tekare denna säsong, nu när vi inte har Björninen?
    Känns jäkligt viktigt att vinna speciellt i pp och pk, är tyvärr inte så imponerad av Milton när det gäller det.(hitintills)
    Visst Masto i pk och Malon och kossela i pp kan nog vinna en hel del, men man kommer nog sakna dom givna tekvinsterna från Björninen.

Elbowing
    Deltagare

Jag tycker försäsongströjorna med Örebro snett över hela är snyggast. Skulle gärna se något liknande på matchstället.

carl
    Deltagare

Klubben behöver göra något åt loggan, den är inte vacker..

Andreas
    Keymaster

Vad tycker ni om den nya tröjan då? Jag är kanske inte helt såld, men den växer kanske med tiden.

https://x.com/orebrohockey/status/1963957636015022158

Andreas
    Keymaster

Det svider såklart i hjärtat att vårt älskade ösk går kräftgång.
    Men borde inte öhk snabbt som attan försöka rida på vågen. Försöka se över möjligheten att utöka besökarantalet i behrn, fler loger etc?

Jag tror inte de kommer att försöka göra så mycket ifråga om rena publikantal. De kommer att jobba mycket upplevelsen och merförsäljning däremot.

Andreas
    Keymaster

Vilken bra avslutning på försäsongen. Lite av en plattmatch mot ett dåligt Leksand och sen en seger mot ett tungt Färjestad.

Kovacs
    Deltagare

Det svider såklart i hjärtat att vårt älskade ösk går kräftgång.
    Men borde inte öhk snabbt som attan försöka rida på vågen. Försöka se över möjligheten att utöka besökarantalet i behrn, fler loger etc?

Andreas
    Keymaster

Kan bara instämma i det. Baserat en enstaka match känns det som att det viktigaste framåt är att vi ser att Kossila, Ranta och Turunen lyckas spela ihop sig.

Kossila vet vi vad han kan. Ranta har en grym verktygslåda och Turunen visade att han kan dyka upp som en gubbe i lådan framför mål, men inte är oäven i det stora spelet.

De behöver få ihop det till någon form av samspel bara.

Sagt efter en match.

I övrigt fanns det verkligen inget som fick mig att reagera något större.

Kovacs
    Deltagare

2 perioder som bådar gott! En som visar att det är första matchen. Fina intentioner av samtliga formationer.

Tycker inledningsvis att kedjan med Turunen, Kossila och ranta ser RIKTIGT vass ut för att sedan mattas lite.

Theodor och Nilsson visar att dom menar allvar i år! Inte här för att se och lära!

Kul!

Andreas
    Keymaster

Hacka gurka!

Kovacs
    Deltagare

Verkligen!
    Ser fram emot det:)

Andreas
    Keymaster

Första pucksläppet närmar sig. Ska bli skönt med lite hockey igen 🙂

Andreas
    Keymaster

Ja, många är nog fast i hur dåliga laget var under en alltför lång period förra säsongen.

Laget har en del att bevisa där, men jag är inte direkt ledsen att ingen annan inte tror på laget. HV kan få bränna sina pengar och bygga upp en hype. Underdog har varit en riktigt bra sits för Örebro tidigare. Det kan det mycket väl vara igen. 🙂

Kovacs
    Deltagare

Nu kan man läsa vad diverse experter tror, tippar etc. Jag är på riktigt mer optimistisk än på länge och vi kan smyga under radarn. Många fokuserar på vad lag tagit in, som vanligt. Men glömmer att fundera över vad som lämnat.
    Vi har kvar ALLT man ville från ifjol och har spetsat till det rätt rejält på pappret. Får vi ihop det till en homogen grupp är jag inne på top-8 men stämmer allt kan det bli top-6.

Vi har ett beprövat målvaktspar som år efter år visat prov på stabilitet och att dom avlöser varandra fint.
    Backsidan ser trots ett skifte mer komplett ut med en bra mix av offensiv och defensiv.

Malone ersätter Björninen med mer skill och ger oss en högre nivå på centersidan.

Karla, Quenville, Puistola och Kossila är alla top spelare i ligan. Nu har vi fyllt på där med Ranta, Malone, Turunen etc.
    Och vi har kvar stomme i Backström, Mastomäki, Glenn etc.

Andreas
    Keymaster

Lugnt och fint årsmöte överlag. De ”stora” diskussioner som kom var om formalia verkligen.

Kan tycka att det var vettigt att rösta ner motionen om klubbnamnet. ”Örebro Hockey” är så inarbetat nu.

Däremot kan man diskutera om det inte är dags att uppdatera logotypen. Den var aldrig speciellt snygg och den historiska vinkeln existerar nog inte för den stora majoriteten.

Det är dock en utgift jag inte tror klubben vill ha just nu.

Medlemsantalet har ökat, men det är fortfarande väldigt lågt för en SHL-klubb. De lär fortsätta jobba med det.

Andreas
    Keymaster

Spontant känner jag att Malone är en bättre matchning med Puistola och Fernström som båda nog vill ha pucken mer. Malone har inga problem med att släppa den och sen sticka. När någon av de andra bär upp pucken in i zonen så ställer han sig framför mål med klubban stenhårt i isen i väntan på en skottpass.

Kossila är ju mer den som bär upp pucken och sen slår ut den till Karla på kanten, eller Turunen som tar fart rakt mot målet.

Kovacs
    Deltagare

Otroligt spännande att se hur man väljer sätta forwardsuppsättningen från start. Kommer man köra med Kossila och Karla? Dom har fin kemi men är ändå rätt lika.
    Eller vill man gå med Malone och Karla med Puistola. Då sprider man även ”skill” och pucktransport. Karla har ju tidigare gillat att gå med ”inside” centrar.
    Och sen Kossila, turunen och ex. Ranta? Bra mix där också.

Tycker vår trupp är ett stort hack upp mot förra året.

PennyBridge78
    Deltagare

Ja jag håller med dig Kovacs, känns spännande med laget! Kul!

Ja jag hade nog formerat dem så som du föreslår!

Några frågetecken kvar:
    – Tappar vi nån till NHL (Puistola, Målvin)? Om mindre än två veckor vet vi.
    – Tveksamheter kring vår centerlinje. Två spelare som ofta är skadade (Sean och Kalle), sen har vi egentligen inga som kan backa upp… tidigare år har vi alltid haft fler som kunna spela center (ifall nån blir skadad eller inte presterar enligt önskemål). I år har vi bara Glenn vad jag vet som KAN spela center, det känns tunnt.

MEN tycker ändå att vi vässat laget betydligt. Tyvärr verkar ju många andra lagt gjort samma sak.

Tycker dock att det i år ser ut att finnas några som ser lite svagare ut (dock är deras Silly inte klar än):
    – Leksand
    – Djurgården

Kovacs
    Deltagare

Okej. Då är truppen satt va? Sean Malone känns spännande. Rätt profil sett till det som går att läsa sig till. En lite bättre Björninen? Om det slår väl ut. Och då är det ett lyft för hela truppen.

Luke Martin känns helrätt. Känns som en spelare rätt lik Berglund va? Med lite mer skill och offensiv. Bra storlek och högerskytt. Har producerat poäng hela sin karriär och är i bra ålder för att fortsätta utvecklas. Kan eventuellt gå i backpar med ex. Backström som lite fadersgestalt.

Jag hade nog valt att sätta upp backparen:

Seppälä – Quenville
    Backström – Martin
    Arnesson – Berglund.

Då få du en höger och en vänster i alla backpar. Högerskyttarna med hög uppsida i offensiven och starkare defensiva backar bredvid. Vad tycker ni?

Visar 25 inlägg - 76 till 100 (av 13,248 totalt)