Örebro Hockey uppgraderar matupplevelsen med Erik Lindeberg

Örebro Hockey uppgraderar matupplevelsen med Erik Lindeberg

Om det är något som Örebro Hockey varit ganska konsekvent missnöjda med är det hur man inte lyckats generera lika mycket kringförsäljning som de större klubbarna i SHL, inte minst resturangbiten. Det har varit en nästan stående punkt på årsmötena. De hade ett samarbete med LaWeKa, men det gav inte alls det resultat man hoppats på och de valde att köpa tillbaka verksamheten till samma pris man sålde. Man hade alltså noll värdeutveckling på företaget under dessa år.

Under tiden LaWeKa hade ansvaret beskylldes även för att snåla för mycket på både personal och råvaror. Det kunde vara långa köer och när man väl kom fram var korven slut. Det kan ha varit bekräftelsebias, men samtidigt måste man ha viss förståelse för att LaWeka hade ett ansvar att effektivisera verksamheten och då måste man vrida och vända på saker. Ibland vrider man för långt och då får man backa bandet kort och gott. Sedan hade de kunnat göra mer för att utveckla matupplevelsen i det stora hela.

I och med att hela eventbolaget igen ligger inom den egna organisationen har de större möjligheter att påverka det själva och nu satsar de verkligen genom att anställa Erik Lindeberg som Food & Beverage Manager. Lindeberg har en bra lokal anknytning med tidigare roller på Loka Brunn, Grythyttans Gästgivaregård och senast Bryggerikrogen i Nora senast. Det uppdraget lämnade han för cirka ett år sedan för att spendera tid med familjen och mycket efterlängtad ledighet.

– Vi vill att Behrn Arena ska vara en levande destination varje dag på året, inte bara när pucken släpps. Med Erik vid rodret tar vi ett stort steg mot att skapa ett mat- och dryckeskoncept som håller hög kvalité och bjuder in till upplevelser även utanför matchernasäger Andreas Westlund, VD för Örebro Hockey.

Lindeberg ska nu ta över där det tidigare samarbetet slutade och lyfta framförallt den kulinariska upplevelsen i och runt arenan. Det är svårt att tro att han inte skulle kunna göra det med sin bakgrund och hur den tidigare inte varit dålig, men det har funnits ”uppgraderingspotential” så att säga. En potential han nu ska ge sig på.

Erik är inte bara en skicklig kock och ledare – han har dessutom förmågan att tänka konceptuellt och långsiktigt. Att skapa ett mat- och dryckeser­bjudande som lever året runt kräver nytänkande, och Erik är helt rätt person för det uppdraget, säger Roger Hjälm, välkänd entreprenör inom svensk gastronomi, och rådgivare.

Min spontana tanke är att detta är en lysande satsning, som klubben också behöver göra. De är fortfarande i begränsade i viss mån av arenan i jämförelse med andra klubbar, men med tanke på att kök och övriga faciliteter har uppdaterats genom åren så är de nu äntligen i en position där en sådan här roll faktiskt är rimlig.

Det ska bli mycket intressant att se hur detta utvecklar sig. Det finns stora möjligheter för klubben att dra in betydligt mer pengar på denna typ av försäljning. Lindebergs tjänst borde med andra ord betala sig ordentligt för klubben om detta faller väl ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *