Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 1 till 25 (av 13,052 totalt)
  • Författare
    Kovacs
    Deltagare

Jag tror Mastomäki är viktig på fler sätt än i spelet. Han bidrar med både erfarenhet och kultur runt laget och kommer efter den här säsongen ha gjort 4e mest matcher i laget i klubbens historia om han håller sig skadefri (12 matcher kvar till Wiklander). Han och Backström har en viktig roll där att fylla. Dock så ska det ju inte vara till vilket pris som helst. Men jag ser gärna Mastomäki som 4e center i 3-4 år till, minst!

Catskinner
    Deltagare

Jag hörde att Löwdahl vill bygga laget med två topp formationer. Vi har en idag en sån kedja så det kommer krävas tre nya spelare (om Björninen lämnar). Tror då att vi måste leta pengar överallt då tror jag på ett byte Masto => Sjödin. Frigör pengar plus bygger för framtiden. Fast Mastomäki är ju en favorit även för mig

pb_90
    Deltagare

Alltså Mastomäki är ju så där skönt grisig vilket man verkligen gillar. Men känns lite onödig att ha i en fjärdekedja.. Framför allt om han ska ha ännu mer betalt?

Jag tycker ändå det skulle vara synd att tappa honom och allt han står för.. Men samtidigt får man inte hamna där man betalar skjortan bara för att dom har varit i klubben länge. Skulle vara intressant att veta lönen på Glenn, Backis och Mastomäki tex.

Andreas
    Keymaster

Jag har själv varit inne på Svante som ersättare. Nu har ju Mastomäki verkligen växlat upp denna säsong, men om vi tänker att vi ska ha en stabil, billig och utvecklingsbar fjärdecenter känns det svårt att hitta någon mer lämplig än just Svante. Egen produkt är ju dessutom grädde på moset.

Till skillnad från tidigare år är ju inte Svante heller någon offensiv supertalang som man skulle sätta i fjärdekedjan utan han är snarare rätt lik Mastomäki i sitt spel. Han är inte på samma nivå än, och kanske lite för snäll fortfarande, men han har alla möjligheter att ta sig dit.

Catskinner
    Deltagare

Vet inte om ni är mycket på X/Twitter men jag lämnade för ett tag sen på grund av flera anledningar och gick över till Bluesky. I början var hockeykonton väldigt sällsynt men senaste veckan har något hänt och bl a Bunkersnack har nu ett konto. kolla gärna om det kan vara något för er.

Vad tror ni om Svante Sjödin nästa år, istället för Mastomäki? Jag gillar Masto jättemycket men vi kan få en någon att bygga på för framtiden, en egen produkt som jag tycker gör det bar i Västerås. Och han frigör pengar till spets

pb_90
    Deltagare

Björninen hade gjort en stoooor skillnad denna match.

Arntzen helt otroligt.

Spelet i egen zon är svagt och passningsspelen stundtals bedrövligt. Lite som att man letar efter att sätta sina kompisar i sämre och sämre situationer hela tiden. Backarna har problem med att hitta vettiga förstapass.

Hoppas på bättre spel framöver och är tacksam så in i helvete över poängen!

carl
    Deltagare

Bland de sjukaste matcherna jag sett, moralen finns i laget. Sen brister det ganska mycket i matchcoachningen..

Andreas
    Keymaster

Heeeeelt galen match och Arntzen … makalöst bra!

Andreas
    Keymaster

Konstig match igår. Kanske lite typiskt för en match direkt efter ett uppehåll. Första perioden såg ut lite som väntat, men den andra perioden föll allt ihop om vartannat och den tredje som normalt är Örebros starkaste gick inte att känna igen.

Kanske ytterligare en anledning till varför dessa landslagsturneringar är en dålig idé…

Andreas
    Keymaster

Jag kan tycka att även om denna säsong gått över förväntan, är det verkligen denna säsong man ska gå all-in? Örebro har studsat tillbaka på ett imponerande sätt och slutspel borde man så klart ta sig till, men … ska man värva in någon back nu så borde det rimligen vara något som man tror på på sikt, eller så klart bara en ersättare i några veckor. Det har man också i Cederholm kanske?

Att ta in någon spetsvärvning för att toppa laget nu för denna säsong bara känns som det riskerar göra mycket större skada i gruppen, än tvärtom, och med tanke på hur extremt viktig gruppen är för laget skulle den skadan kunna vara enorm.

Kovacs
    Deltagare

Enligt podden Redline så finns pengar att förstärka med en back. Känns märkligt sett till att vi samlade pengar för att förstärka med Kossila. Men ändå. Om det finns pengar. Borde man gå för något för resterande del av säsongen? Jag säger ja. Nilsson borta fram till jul, minst. 1 skada till och vi har 5 backar att tillgå. Frågan är bara vad man kan få loss till en vettig peng?

Andreas
    Keymaster

Ser att det spekuleras kring Björninens lön med tanke på avstängningen. Reglerna har ju ändrats där till denna säsong och är 10% av lönen så det är ganska enkel matematik numera.

Om det är en svensk spelare vill säga. Utländska spelare får ju ofta betalt i Euro och det är bonus vid sign-on och sign-off i olika upplägg så det är nog inte riktigt så att han får 262 000 i lön i det här fallet, men nog inte heller långt därifrån.

Andreas
    Keymaster

Robert Ohlsson får gå från Skellefteå och det förvånar inte. Han har sett loj ut och attityden har överlag varit rätt dålig från hans håll ett tag nu.

Vet inte om han vantrivs så mycket så att det spiller över eller vad det är, men det här var droppen som fick bägaren att rinna över bara. Han har själv fyllt på bägaren med sitt beteende under en tid nu.

Rip Kirby
    Deltagare

Att Björninen blir avstängd fyra matcher gör nog att du kan ta bort ”otur”. Men han faller väl inte på något vis? Så varför ska han behöva ”ta emot sig” mot Dahlén?

I klippet syns tydligt när armbågen åker upp och träffar hakan. Det kan alla se, helt oavsett lagsympatier.

pb_90
    Deltagare

Det är klantigt/otur av Björninen att han har reaktionen att ta emot sig som han gör. Men ser i mitt tycke inte ut öht som att det är med flit, precis som han själv säger. Men det spelar kanske ingen roll vad gäller bedömningar uppenbarligen. Tråkigt om Dahlén blev skadad. Jag kanske hade haft samma reaktion om Karlqvist hade blivit skadad efter att laget kommit från en usel period av matcher. Men vill inte tro det.

Rip Kirby
    Deltagare

Nej, jag har inga som helst Örebrosympatier. Du behöver inte särskilt hög fart om du genomför en armbågstackling.

pb_90
    Deltagare

Uppenbarligen ser vi det på olika sätt vilket är lite fascinerande. Misstänker att du inte direkt har Örebro-kepsen på dig med tanke på att det var första inlägget.

Han glider ju in och tar emot sig när han stöter ihop med Dahlen. Han tar ju inte fart för att trycka till öht.

Rip Kirby
    Deltagare

Det beror nog väldigt mycket på hur man väljer att se på situationen. Ser man det som en ”krock” som Niklas Eriksson väldigt gärna vill få det till, då är det väl knappt en utvisning. Bilderna beskriver dock hur svinigt ful tacklingen från Björninen egentligen är.

https://x.com/TV4_Hockey/status/1853011123584241809

pb_90
    Deltagare

Känns som att de går stenhårt på konsekvens och inte avsikt. Och fan om dom inte går på att det till och med är Dahlen också.. när man ser alla kommentarer ”Nu kommer han inte att kunna vara med landslaget”.. osv. Som om det spelar någon som helst roll när man ska bedöma en avstängning..

Kovacs
    Deltagare

Den är hård. Mycket hård. Köper att man är ansvarig för sin kropp osv. Men vafan. Dom krockar ju snarare än att han tacklar honom. 4 matcher. Då ska knätacklingen på Wikman i matchen mot leksand som bedömdes som tripping vara en sisådär 8-10 matcher. Då den är avsiktlig.

pb_90
    Deltagare

Fyra matcher?! WTF… Ja då är man väl superenögd då.. du bedömer väl att det till 100% är med flit då får man anta…

pb_90
    Deltagare

Björninens skickas vidare.. då blir det väl standard två matcher.. alltså är det inte tydligt att det inte är en tackling? Eller är man så enögd? x)

pb_90
    Deltagare

100% oflyt hittills…

Björninens är 100% oflyt.. han tacklar ju inte ens? Krock. Men dom måste ju ta den för att han blir skadad…

Första utvisningen på Karlqvist var sjukt löjlig också.

Och Timrås andra mål.. på g en meter utanför.

Andreas
    Keymaster

Frölunda kör hymnen innan laget är på isen. Jag är så glad att Örebro ändrat på det. Det känns verkligen jätteknepigt att publiken sjunger en massa och laget är inte i närheten.

carl
    Deltagare

Poäng ikväll och hösten får nästan belönas med bragdguld.

Visar 25 inlägg - 1 till 25 (av 13,052 totalt)