Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Pb, håller med JN.
Du har fått mig mer intresserad av statistik samt fått mig att förstå att det är mycket viktigare än vad jag trott.Och jag tycker fortfarande att du skall skriva en gästkrönika.
Kul! Det är ju inte så att man är superinsatt själv egentligen. Mer att man tycker det är kul att knacka excel och kunde kombinera detta med SHL:s statistik! 😉
Jag skulle absolut kunna tänka mig att skriva något. Jag har ju gjort en statistikgenomgång för lag som tidigare vunnit serie, vunnit slutspel, kvalat och åkt ur SHL och vilka medeltal osv man kan förvänta sig på dessa. Dock så är ju statistikunderlaget rätt kasst, men kan vara kul ändå! Ett litet smakprov nedan för vad man skulle kunna kika på.
Tex så har lagen som har vunnit serien de senaste fem säsongerna haft ett snitt på 54,6% i corsi och en PDO på 102 i snitt. Corsistatistiken varierar endast med 2,9% mellan det högsta och lägsta värdet, vilket självklart betyder att det är extra viktigt att vara spelförande för att vinna serien.
Går man in på de som har vunni SM-guld så är snittet på corsin 55,9% och PDO:n något lägre på 101,4. Dvs att det då blir ännu lite viktigare att ha spelövertaget kanske, men samtidigt är variationen högre på 5,2% vilket betyder att det kanske kan hända mer slumpmässiga saker här än i serien (vilket borde vara givet med tanke på hur många matcher man spelar i grundserien).
Sen för att kvala så har vi ett snitt på 45,9% corsi och en PDO på i snitt 98,2. Medans lag som har åkt ur har haft 45,7% i snitt-corsi och 98,1 i PDO. Här är variationen som max 8,6% vilket är rätt rejält. Timrå säsongen 12/13 sticker ut genom att ha åkt ur med en corsi på 50,2% i grundserien. Skulle jag plocka bort dom ur ekvationen så åker snittet ner till hela 44,8% corsi. Så har man under det så bör man vara rätt skitnödig.
Lag som just nu har under 44,8% är Mora, Linköping(!) och Timrå. Och givet Linköpings fina start så lär dom väl absolut inte åka ut, men de borde sjunka rätt rejält i tabellen om dom inte får ordning på detta.