Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Orlok
Deltagare

Håller delvis med dig JN27. Det är farligt att rensa så mycket efter varje säsong. Men ska man vara krass så har ju resultaten också bevisat att en rensning är befogad. Det gäller för NJ att hitta fler spelare att kunna ha en kontinuitet kring, spelare som inte är tillräckligt bra för utomlandsspel men som absolut fyller en bra funktion i ett SHL-lag. Lite som Warg och Mastomäki i dagsläget. Backström kanske kan bli en sådan? Gustafsson?

I övrigt så hoppas jag att Weinstock får en säsong till, i sämsta fall för kontinuitetens skull och i bästa fall för att han kan hosta upp +20 poäng en säsong till i en liten undanskymd roll.

Jo jag förstår att en rensning mot förmodan var nödvändig men man är lite brutal kan jag tycka. Jag tror man vill börja om men det tar ju tid att bygga ihop en grupp och om man inte har en stomme så är det ju som ett helt nytt lag.
Att 10 spelare lämnar varje säsong känns liksom inte riktigt bra och det ser heller inte så bra ut utåt.
Det blir ju allt som oftast så att orutinerade och oprövade kort får ta ett alldeles för stort ansvar och det kommer inte ge oss resultat.

Jag tycker inte man ska försvara NJ i allt han gör, då han fortfarande har mycket att bevisa som sportchef.
Det lag vi ställer på isen i September ska vara en bra mix av rutin och nytt. Det ska finnas spets och det ska finnas avlastning. Där är vi inte idag och tittar man rent krasst så kan ju dessa 10 spelare vara 12 om Ebert och Palushaj lämnar, vilket vi absolut inte ska glömma bort.

Det är ju inte helt gratis att bygga ett nytt lag.

Jag tycker det dras lite för stora växlar över de här 10 spelarna som tvingas lämna för NJs utrensning (så det framställs många gånger i kommentarsfält på fb och instagram).

Till att börja med är det ganska unikt att TRE målvakter lämnar samtidigt. Två av dem har varit på tok för dåliga inget konstigt alls att de lämnar, gissar att varken klubben eller spelarna var sugna på förlängning. Förtroendet är kört i botten och det vet spelarna om. Enroth gissar jag aldrig på allvar har övervägt att vara kvar i Örebro. Så pass mycket bättre betalt kan han få utomlands och skulle han stanna i SHL gissar jag att han hellre spelar i ett topplag med minst samma lön som vi erbjuder. Känns inte som nåt konstigt att det blev en skilsmässa där.

Då har vi sju kvar.
Hedman och Arnesson hade utgående kontrakt och har fått erbjudanden från varsitt topplag, finallag och semifinallag. Vi är trots allt långt efter i näringskedjan så när topplagen hör av sig så kan det såklart vara svårt att stå emot för spelare som inte har hjärtat i föreningen. Sallinen vet jag inte så mycket om orsakerna till det mer än att det var hans eget val så ingen utrensning där heller.

Då har vi fyra kvar som är de som rensats ut.
Spinkarna, Wandell och Kalle Olsson. Spinkarna är för dåliga och har inte spelat mycket (även pga skador) , Kalle hade väl sin nåder-säsong i år och är för tunn i 5 mot 5 för att vara kvar en säsong till och Wandell var troligen alldeles för dyr/poäng för att få förnyat förtroende.

Ser inte det här som nån hyllning till NJ men samtidigt har jag svårt att känna frustration över att dessa fyra + Eero och Steen får lämna, det känns som naturliga beslut.