Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

JN27
Deltagare

Det är ett problem som Örebro kommun och Örebroporten seriöst inte verkar ta på allvar. Det är ju inte bara för A-lag och J18/J20 samt U16 problemet ligger.
När vi inte har isytor på långa vägar så det räcker så tappar vi spontanidrotten än mer. Barn som vill åka skridskor för att det är kul tillsammans med sina föräldrar får kliva åt sidan. Konståkningen får bedriva verksamheten på bandyplan trotts att den inte är lämpad för deras verksamhet. Dom yngsta hockeylagen får bedriva träningar i curlinghallen på trängen med följden att isen förstörs för curlingverksamheten. etc. etc.

Jag funderar seriöst på om det kan vara lönsamt som privat aktör att investera i några ishallar för att i sin tur sedan hyra ut dem till kommunen. Mark finns att tillgå men det är ju den finansiella risken som är utmaningen. Man skulle kunna bygga ett center med låt säga 4 ishallar, gym och en gymnastiksal och det skulle ändå inte räcka till på långa vägar. uthyrt lär det bli men problemet är att det kommer vara föräldrarna som får betala:(

Jag vet att denna frågan drivs hårt av Örebro hockey men jag tror att det måste komma från skolor och andra verksamheter för att det ska ta fart på det hela. Är rädd att det är först då våra politiker kommer ta till sig problemet.

Vår tillväxt står och faller på det här. Våra juniorlag hamnar allt som oftast tidigt långt efter de lokala motståndarna så som Nora, Guldsmedshyttan, Kumla, Hällefors etc. Detta p.g.a. att våra juniorer inte får lika mycket tid på is.
När barn är 11/12 år får dom i Örebro träna vid 21. på kvällen med följden att vissa inte orkar med skola och tvingas sluta.

Jag tycker definitivt att privata aktörer ska gå in och investera i ishallar. Detta bör även göras av privata fastighetsbolag som, vid större byggnadsprojekt, kan uppföra dessa hallar i närheten av nybyggnationerna. Detta för att eventuellt locka unga till idrotten i området de bor i.