Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Jag har tänkt mycket på svensk hockey senaste veckorna under VM. Ibland känner jag att det finns en galen övertro på svenska spelare. Och ibland upplever jag också att man i media tittar på motståndarna med otroligt naiva ögon.
Såhär. SHL är inte världens bästa liga, inte heller andra bästa, eller för den delen 3e. Är den ens given på 4e längre?
Med det sagt så menar jag att ett lag som innehåller 11 SHL spelare, 8 Khl spelare, 3 NL spelare och 4 NHL spelare inte är givet att slå varken Danmark eller Belarus utan att prestera på top.
Tar man Belarus som exempel så har dom 20(!) spelare som till vardags spelar i khl i deras trupp. Det är också samma spelare som spelare ihop år efter år i varje turnering och är samspelta innan turneringen startar.
Sverige har idag 107 spelare registrerade i NHL. Det kan motsvara 4 lag som rimligtvis är på en högre nivå än det Garpenlöv fått att tillgå i år. Några av dessa dubblar ju i AHL där vi har 49 spelare registrerade.
I KHL har vi 33 spelare registrerade.
Tittar vi sen i NL så har vi 18 spelare registrerade.
Det vill säga att det lag som åkte ut VM i år är långt ifrån det bästa svenska laget vi kan plocka ihop. Det är troligtvis det på pappret sämsta laget Sverige ställt upp med på många år.
Garpenlöv gjorde bort sig rejält i att inte vid ett tidigare skede förstå att det var exakt ett sånt här lag han kommer få. Han borde vid turneringarna i vinter och även nu under våren tagit ut ett lag som sedan får vara det lag som ska göra det och inte lämna platser öppna ifall någon skulle komma in. Då hade vi haft ett samspelt LAG och hade således rimligt vis haft större chans dom första matcherna.
Det som oroar mig mer för tillfället än att Sverige åkt ur denna turnering är hur man ser SHL spelarna i synnerhet förlora det fysiska spelet gång på gång. Hur den fart som presenteras i SHL enkelt plockas bort på internationell nivå där mer fysik tillåts. Hur ska man komma tillrätta med detta?
Jag tror vi måste börja tillåta lite mer hakningar och slashingar igen för att få ner farten lite i spelet i SHL. Därigenom får vi bort huvudtacklingarna något mer och kanske kan få igång fysiskt spel igen. På den väg vi är på väg nu så har vi ett problem med svensk hockey.
Tankar?