Svar till: Läktartugg

Svar till: Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg Svar till: Läktartugg

Yongma112
Deltagare

.

Du är verkligen inne på något här.

Om man fick önska så skulle jag vilja att man mer börjar röra sig mot alternativ 1. Skellefteå hade under sin storhetstid två riktigt vassa kedjor och sedan några billigare. Rögle kör på samma sätt idag. Det var väl rätt tydligt att vi inte hade spets i år när vi hade näst sämst PP och iofs hamnade 8:a i målligan. Hade vi legat i mitten i PP så skulle vi antagligen klättrat ett par placeringar i tabellen..

Skulle man röra sig åt alternativ ett så bör det ju då bli betydligt enklare att slussa in nya spelare i de lägre kedjorna i och med mindre speltid. Och det borde också betyda att powerplay har möjlighet att bli bättre? Har man spelare som kan göra det där lilla extra som behövs för att hitta de fina passningarna i ett PP så bör det rimligtvis bli bättre. Då kan man dessutom som du säger ge spetsspelarna lite mer istid också, dubbel vinst känns det som att ge bättre spelare fler minuter.

Med det sagt, vi har alltså Eklind, Ekström, Lajunen, Mastomäki, Carlsson och Leino som i princip alla är på en nivå för att lira tredje/fjärde. Larsson låg på en andrakedjenivå i gamescore i år, men kanske räknas in där också nästan? Någon av ynglingarna kan givetvis klättra snabbt. Men det känns som att det är mycket kapital bundet där och att spetsen vi kan förvänta oss då inte direkt är den vassaste i år heller. Då är det väl framgent samma sak att vi behöver snarare satsa på bra bredd framöver också. Det bör verkligen satsas på PP-kompetens i år.. jag blir trött om vi ligger i bottenträsket igen och harvar.

Rent krasst så kanske vi ändå inte kan slåss mot de andra lagen om de absoluta spetsspelarna ändå, så det rimligaste för oss är kanske att satsa brett? Det bör också ge färre extremt dyra felsatsningar för ett lag som oss som har behövt chansa lite.

Jag håller med. Sen är det ju en skala också hur pass beroende man vill vara av spets. Pushar man för hårt med en sådan strategi så kan det vara vanskligt som Carl påpekar.

I NHL spelar elitspelarna satans mycket numer och det över 82 matcher. Sen har de efter det ett slutspel på 20+ matcher där de ska vara som bäst!

Berglund sägs vara klar såg jag, känns som en bra värvning utan att vara wow. Tillräckligt ung för att kunna studsa tillbaka.