Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Vid vilken ålder brukar spelare åka över till NHL? Han fyller 19 i höst så han är fortfarande ung. Så finns kanske möjlighet att låna honom 1 år till.
Eftersom Leo kommer gå i förstarundan så är ju risken större att han blir kvar i Nordamerika efter camperna. Förhoppningsvis ser klubben som tingar honom att det är bäst för hans utveckling att han gör en säsong som ledande spelare i SHL inna han flyttar över.
En spelare som blivit draftad i den 1:a rundan kan skickas till farmarligan AHL.
Har spelaren draftats i den 2:a rundan eller senare och är yngre än 24 år så måste spelarens svenska klubb tillfrågas först.
Elias Pettersson fick ju en till säsong i SHL (och gjorde fantastiska 75 poäng) men Rasmus Dahlin plockades över direkt men tog då plats direkt i Buffalo. Så det beror nog både på vilken organisation man hamnar i och hur redo/mogen man är.
Tittar man på förra årets draft så hade vi fyra svenskar i förstarundan. Alla är kvar i Sverige, tre i Djurården i Allsvenskan och så Bystedt i Linköping. De gick dock inte så högt i rundan 15, 16, 19 och 27.
Jag skulle inte bli superförvånad om han bygger på sig muskler under sommaren och knackar på NHL-dörren redan i höst. Om jag var GM och signade Leo så signade jag honom för att bli en ledande offensiv spelare och då skulle jag hellre vänta med att ta in honom i mitt NHL-lag tills han var redo för en av mina toppkedjor. Så hellre vara en toppseplare i SHL en säsong än att spela i fjärdelina i NHL där han inte kommer komma till sin rätt.
Blir spännande att se helt enkelt, men vi bör nog bygga ett lag där Leo endast är en bonus om han kommer tillbaka i september/oktober.