Svar till: Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg › Svar till: Läktartugg
Jag är gammal och såg hur ÖIK i slutet på 70-talet kom ut i hemmamatcherna som retade tigrar och malde sönder motståndet för att sedan steg för steg vittra sönder – Därför att i botten fanns inte riktigt den spelkompetensen som fanns hos konkurrenterna. Men också för några skador på nyckelspelare och att det inte bara är fysiskt jobbigt i längden utan även mentalt.
Samma sak hände egentligen samma säsong som vi gick upp i SHL. Mycket energi första 10 och Ross intervjuades som aspirant till årets tränare.
Örebro HC spelar på samma sätt i år. Skillnaden mot tidigare är att laget tränar för att just spela på detta sätt. Man tränar mycket mycket hårdare för att kunna spela så här i 55 grundspelsomgångar.
Likheten är, mot de förra säsongerna, att man inte riktigt har spelkompetensen över 4 linor, som finns hos många av konkurrenterna. Möjligen undantaget backlinjen och målvakt.
Det hårda arbetet och taktiken skall då kompensera för den bristen. Och när laget i de matcher inte gör jobbet till 100% så blir det som det sett ut i det sista tre matcherna. Det svåra tror jag är att upprätthålla inställning mentalt så hjärnan hela tiden pumpar orders till kroppen att jobba så hårt i varje byte. Det är en stor ledarfråga att upprätthålla den mentala inställningen.
För laget har inte gjort jobbet sista tre matcherna. Man kommer inte upp i tempo och skridskoåkning som nådde sin kulmen mot Färjestad. I matchen mot Djurgården började jag se försvarare som började glida istället för att åka in i pressen egen zon. Då ger man dem de extra sekunder de vill ha.
Örebro roterar spelare, det är sant, men man roterar bara i fjärde linan. Jag tror man måste rotera även i de två första linorna. Men det har man inte råd med. Ett alternativ då är att ge de spelarna ledigt från ett träningspass då & då för att vila kroppen.
Hur som helst, min poäng är att Örebro måste upp i tempo, skridskoåkning och press för att komma till sin rätt. Annars är man inte mycket bättre än ett lag som Mora
Frågan är hur Djurgården match efter match kan hålla uppe sin intensitet? Och det i flera säsonger. För jag ser många likheter mellan Örebro och DIF i sitt sätt att spela hockey. För jag kommer ihåg när DIF gick upp och man gjorde väldigt få spetsvärvningar men man hölls sig kvar tack vare sitt disciplinerade och hårda arbete på isen och man spelar i princip på samma sätt än