Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 3,376 till 3,400 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Fruktansvärda siffror. Där måste de komma med en lösning. Hur skulle ni se på en uppsättning likt följande? Näkyvä – Irving, Andersson – Backström/Pilö, Rissanen – Warg.
    Det skulle alltså bli något i stil med det vi slutade med förra året, även om Irving absolut inte klarar av det defensiva jobb som Ebert gjorde. Bara en tanke för att kanske få lite ordning på defensiven och kanske få igång offensiven lite från backplats.

Irving har gjort två ganska bra matcher på raken nu. Tycker han växer in i SHL snabbare än väntat, men nu jinxar jag väl kanske något.

Jag tycker du har en intressant uppställning som borde bli mer balanserad.

JN27
    Deltagare

Nej, jag transfererar inte siffrorna rakt av på så sätt och förväntar mig att han ska göra ett lika bra jobb i Sverige, även om man såklart alltid kan hoppas.
    Men det är en Svensk spelare i bra ålder. Han kan säkert anpassa sig till det Svenska spelet och SHL, nu när han varit proffs utomlands ett tag, på ett annat sätt än kanske en oprövad Amerikan med fina siffror från AHL. Det är lite dit jag ville komma.

Att det däremot skulle vara en chansning sett till hans meriter. Ja absolut.
    Men tror återigen att vi är i ett läge där det kanske är värt att chansa.
    Mål verkar han ju trots allt kunna göra vart han än har varit. i KHL så gjorde han ju bara 8 matcher och lyckades ändå med att göra 4 poäng, varav tre var just mål.

Möjligen.. Vår träffsäkerhet på chansningar brukar väl dock vara superlåg.. Aja..

Till en annan fråga!

Backparet Jonathan Andersson och Stefan Warg. Corsi 37,74% respektive 36,81%. Plats 105 och 107 av 114st där alla spelare med speltid är medräknade.

Där har vi ett enormt problem… Det är ett backpar som är tänkt att leverera runt 20min per match.. Vi kan inte ha ett backpar med dom siffrorna inne på isen så ofta! Det är typ sämsta backparet i hela SHL…

Fruktansvärda siffror. Där måste de komma med en lösning. Hur skulle ni se på en uppsättning likt följande? Näkyvä – Irving, Andersson – Backström/Pilö, Rissanen – Warg.
    Det skulle alltså bli något i stil med det vi slutade med förra året, även om Irving absolut inte klarar av det defensiva jobb som Ebert gjorde. Bara en tanke för att kanske få lite ordning på defensiven och kanske få igång offensiven lite från backplats.

• Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av JN27.
    pb_90
    Deltagare

Nej, jag transfererar inte siffrorna rakt av på så sätt och förväntar mig att han ska göra ett lika bra jobb i Sverige, även om man såklart alltid kan hoppas.
    Men det är en Svensk spelare i bra ålder. Han kan säkert anpassa sig till det Svenska spelet och SHL, nu när han varit proffs utomlands ett tag, på ett annat sätt än kanske en oprövad Amerikan med fina siffror från AHL. Det är lite dit jag ville komma.

Mål verkar han ju trots allt kunna göra vart han än har varit. i KHL så gjorde han ju bara 8 matcher och lyckades ändå med att göra 4 poäng, varav tre var just mål.

Möjligen.. Vår träffsäkerhet på chansningar brukar väl dock vara superlåg.. Aja..

Till en annan fråga!

Backparet Jonathan Andersson och Stefan Warg. Corsi 37,74% respektive 36,81%. Plats 105 och 107 av 114st där alla spelare med speltid är medräknade.

Där har vi ett enormt problem… Det är ett backpar som är tänkt att leverera runt 20min per match.. Vi kan inte ha ett backpar med dom siffrorna inne på isen så ofta! Det är typ sämsta backparet i hela SHL…

Andreas
    Keymaster

Ingen riktig koll på honom, men han beskrivs ju som en stor och stark spelare med målsinne. Typ som Stoa med andra ord, men kanske lite bättre fart. Frågan är hur inställningen är?

Allt är ju en lönefråga för Örebro …

JN27
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

Jag är lite kluven. Hur stor chansning är det? NJ har ju kört ”det måste vara rätt”-racet ett tag nu och det är ju tyvärr ganska sällan som det visat sig vad rätt är.

Jag tycker tvärtom att Örebro är i ett läge där man inte accepterar kräftgången, utan agerar direkt istället. Får man möjlighet på en svensk målstark spelare så känns det som att man bör ta den.
    Framförallt då målskyttet lyst med sin frånvaro.

Jo men tyska ligan? Hur bra värdemätare är den? Det har ju kommit flertalet spelare från den tyska ligan med bra siffror som floppat. Sen har det kommit flertalet som har gjort det bra också som tex Oskarshamns Kelleher som inte har haft så bra siffror.

Så det går ju inte att bara transferera siffrorna från en liga till en annan. Till och med i finska ligan är det svårt att titta på siffrorna. Därav min åsikt att han är en chansning. Men tror man att han kan lösa upp lite knutar i PP osv så kanske det är värt att chansa.

JN27
    Deltagare

Jag är lite kluven. Hur stor chansning är det? NJ har ju kört ”det måste vara rätt”-racet ett tag nu och det är ju tyvärr ganska sällan som det visat sig vad rätt är.

Jag tycker tvärtom att Örebro är i ett läge där man inte accepterar kräftgången, utan agerar direkt istället. Får man möjlighet på en svensk målstark spelare så känns det som att man bör ta den.
    Framförallt då målskyttet lyst med sin frånvaro.

pb_90
    Deltagare

Jacob Berglund får sparken från Riga. Frågan är såklart, som alltid, varför. Men mål kan han göra.
    https://www.eliteprospects.com/player/10379/jacob-berglund

Imponerande säsong i DEL. Men arbetsprovet på högre nivåer är sparsamt så det är väl en chansning hur som? Skulle väl vara kul att se honom i SHL såklart, men vi är kanske inte i det läget att vi kan chansa heller.. :/ Känns som en perfekt typ FBK-värvning som kan kasta 200-300lax runt omkring sig utan problem.. dom har råd att chansa lite

JN27
    Deltagare

Jacob Berglund får sparken från Riga. Frågan är såklart, som alltid, varför. Men mål kan han göra.
    https://www.eliteprospects.com/player/10379/jacob-berglund

pb_90
    Deltagare

Det borde väl räcka?

Tycker det! Så var trettonde match då! 🙂

Andreas
    Keymaster

Det borde väl räcka?

pb_90
    Deltagare

PB_90: jag har laddat upp datan för tipset till delade mapp 🙂

Infört och klart!

Tänkte att vi uppdaterar alla varje säsongs-kvartal?

Personal Jesus
    Deltagare

Varken såg eller hörde matchen.
    Fanns det något/någon i spelet som var bra?

Henric
    Keymaster

Nedslagen.

Känns verkligen riktigt tråkigt att det bara ser sämre och sämre ut. Det började bra och sedan har spelet fallit isär, bit för bit.

Som snudd på varje säsong hitills. Inte läge att sitta still i båten nu NJ. Jag har varit en förespråkare av tålamod snart nog varje år, så inte nu. Man behöver göra något och göra det snart. När vi ser samma symptom år efter år. Finna inte ekonomin är vi rejält illa ute.

Andreas
    Keymaster

Nedslagen.

Känns verkligen riktigt tråkigt att det bara ser sämre och sämre ut. Det började bra och sedan har spelet fallit isär, bit för bit.

JN27
    Deltagare

Förra året hade vi ett hyfsat försvarsspel men dåliga målvakter. I år har vi bra målvakter, Även om Furch var blek idag, men mycket var nog tack varje det, som jag skulle komma till, pissiga försvaret.
    Nej vi är fan inte bra i år alltså.
    Sen kan någon gärna förklara för mig varför det ska krävas 300 pass innan man lägger ett skott på mål?

pb_90
    Deltagare

Back to basic! Vi har tydligen inte något vidare lag i år ändå.. Fyra raka torsk kräver fyra raka vinster. Det lär aldrig hända.. Backsidan för svag, spetsen framåt för svag..

JN27
    Deltagare

Fyfan vilken svag bortamatch.

Yongma112
    Deltagare

Det ligger nog något i att backsidan är för svag. Individuellt kan väl typ alla gå in och göra det okej i en mindre roll, men vi har för många backar av den typen.

Framåt är det såklart inte särskilt vasst heller..

JN27
    Deltagare

Fyra raka torsk då. Hur agerar man på det här tro?

Henric
    Keymaster

🤨

JN27
    Deltagare

Vår box kommer ta livet av oss om det inte blir någon ordning. Satan vad dåliga vi är när vi måste freda eget mål.

TJ
    Deltagare

Ja men jag kan för mitt liv inte förstå varför man ignorerar special teams tidigt på säsongen? För visst har dom väl uttalat sig att dom inte har tränat så mycket på powerplay osv?

Är ganska säker på att det var de 1-2 första veckorna på försäsongen man inte hade tränat så mycket powerplay.

Andreas
    Keymaster

PB_90: jag har laddat upp datan för tipset till delade mapp 🙂

JN27
    Deltagare

Ja men jag kan för mitt liv inte förstå varför man ignorerar special teams tidigt på säsongen? För visst har dom väl uttalat sig att dom inte har tränat så mycket på powerplay osv?

Det är väl dödsviktigt att grundspelet sitter, men vi har ju helt sinnessjukt bedrövlig statistik i special teams…

PP ~11%
    BP ~65%

Sammanlagt alltså 76%(!)… vi är sooooolklart sist i ligan. Näst sista laget är HV på ~84%.

Totalt så gjordes det säsongen 18/19 1888st mål varav 23% av dessa (436st) gjordes i PP.
    Alltså var fjärde mål i SHL 18/19 var ett PP-mål.

ÖHK får inte negligera detta längre.. det måste bli ordning på detta på något sätt. NJ kanske måste värva lite annorlunda. Kanske få in lite mer skicklighet i PP. Med en sådan värvning kanske man får ta att man blir lite sämre i försvarsspelet eller något men sådant kan man ju dölja med kedjekamrater kanske. Ett fungerande PP och BP skulle väga över sååå många gånger till vår fördel i dom här jämna matcherna.

Vi måste komma ihåg att det fortfarande är tidigt på säsongen. Det är mycket som inte sitter än, vilket man kan se.
    Däremot så känns det som att man börjar närma sig ett vägskäl för hur det ska gå den här säsongen.
    Den här gången hoppas jag verkligen att man agerar om man börjar se ett mönster.
    Det som ändå känns bra är att vi är med i matcherna något sånär iallafall. Vi har åtminstone möjlighet att vinna.

Visar 25 inlägg - 3,376 till 3,400 (av 13,266 totalt)