Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,249 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 6 timmar, 50 minuter sedan av
pb_90.
-
FörfattareInlägg
-
19/01/2024 kl. 07:31 #22283
pb_90
DeltagareMja… vi får väl se om det blir bättre över tid..
17/01/2024 kl. 09:00 #22275Kovacs
DeltagarePrecis. Senaste säsongerna är det ju bäst av 7 mellan lag 13-14 i SHL utan möten mot allsvenskt motstånd om vem som åker. Och sett till vår historik emot den typen av motstånd känns det inte jätteroligt att hamna där. Vi har ju inte direkt lätt att föra matcher…
Jag hoppas vi får en bra start för laget under NE med en stabil seger imorgon. Så laget kan gjuta lite självförtroende. Och det känns ändå bra med 3an från i lördags i ryggen.
16/01/2024 kl. 17:02 #22271Elbowing
DeltagareI ett negativt kval möter man väl inte ett allsvenskt lag
Men tror att vi skulle få tillräckligt stora problem med Oskarshamn,HV71,Modo eller Malmö.
Usch hemska tanke16/01/2024 kl. 16:24 #22270Andreas
KeymasterJag gillade Hedberg, men han hade inte material för att spela det spel han ville och sedan har det gått rykten om att det petats i hans spelsätt också.
Det är svårt att lyckas då.
Truppbygget är ju den stora missen, men jag tycker inte att laget är så pass dåligt att det ska missa play-in. Negativt kval vore en ordentlig underprestation även för detta lag i min mening.
Negativt kval vill jag inte ens tänka på. Med ett så trubbigt lag skulle ett lag från HockeyAllsvenskan som har en stark defensiv kunna bli ett ordentligt problem. Men det är verkligen att gå handlingarna långt i förväg 🙂
Sedan har ju laget fortfarande bra målvakter och en stark defensiv. Skulle de ta sig till slutspel, få upp självförtroendet och ha lite flyt, då kan de nog slå alla, men det är givetvis också långt ifrån man är där.
16/01/2024 kl. 16:16 #22269carl
DeltagareKänner i nuläget mest att jag lider med Hedberg som blivit fördelad en svag trupp som sedan präglats av skador och frånvaro. Jag tycker verkligen inte att Hedberg var problemet i truppen, utan problemen var strukturella förorsakade av den sportsliga ledningen.
Såklart hoppas nog alla på att laget studsar tillbaka. Frågan blir dock vad som händer om laget inte gör det?
16/01/2024 kl. 10:37 #22268Kovacs
DeltagareSåg att Emil är med på träningen idag. Kan han komma tillbaka är det nog ett av dom bättre ”nyförvärv” vi kan få just nu. Hoppas han är redo snart och 100% tillbaka. Det ger oss bredd och en fysik som vi saknat. Men även spets då han passar otroligt bra under NEs hockey.
Av dom du skriver nedan PB känns ingen direkt het. Men just nu kanske båda dom kan komma in med den energi vi behöver och hjälpa laget att lyfta?
16/01/2024 kl. 08:16 #22267pb_90
DeltagareSpontant är det väl inte en enda spelare i dom typ fem lagen längst ned i Liiga som känns superintressanta heller? Hetaste namnet är väl Simon Hjalmarsson och Jens Lööke i Sport typ. Ingen direkt spets i SHL, men det är klart att dom skulle bredda truppen iofs.
15/01/2024 kl. 16:35 #22266Andreas
KeymasterDet kommer säkert komma en spelare från Finland och de kommer försöka skriva kontrakt även över nästa säsong.
Niko Huuhtanen får de nog inte loss dock. Jukurit är fyra i Liiga med bra läge inför slutspelet.
Örebro är ju inget dåligt lag, men ack så uddlöst. Enklaste sättet att få ordning på det är väl att förenkla så mycket som möjligt. Var jobbiga, mosa in på kassen och hoppas på det bästa?
15/01/2024 kl. 15:08 #22265Kovacs
DeltagareKonstiga dagar som sammanfattas mycket bra av dig Andreas i din text här på sidan. Man känner sig lite tudelad i situationen som uppstått. Dock så tror jag Niklas är den perfekta lösningen i det läge vi befinner oss i nu och med den något trubbiga trupp vi besitter. Att vi saknar spets är kanske inte något vi behöver skrika högt om då alla kan se det redan. Dock så tror jag det blir svårt att hitta den där riktiga stjärnan nu. Dock 2 spelare från låt säga liiga som inte har något att förlora och som kan komma in med nödvändig energi och spetsa till konkurrensen är väl det vi kan förvänta oss? Ne och Bengtzen har ju predikat om att, ska vi värva ska det vara något som kan komma in för mer än den här säsongen. Det tror jag vi kan se förbi nu.
Vad kan då NE trolla med. Jag tror på ett förenklat spel i egen zon där vi på ett annat sätt tillåts slänga bort pucken i trängda lägen. Tror också på ett rakare spel i anfallszon där vi kommer attackera kassen snabbare och inte bli fast i hörnen.
Kan vi andas ut och tro på slutspel nu? Nej säger jag. Men möjligheterna att lyfta på kort sikt känns ändå större.
Sen är ju frågan. Vad händer härnäst? Ska vi verkligen ta in en sportchef igen? Eller ska vi ta in en chefsscout och låta Bengan vara herren på täppan? Vem vill vara hans assistent annars?
12/01/2024 kl. 19:27 #22249Status
DeltagareMen sen var det väl lite så med Abols, att han kunde göra typ 5 poäng en match 4 en annan, för att sen vara rätt osynlig i fem omgångar. Men 41 poäng är hursomhelst 41 poäng…
Helt ofattbart egentligen att man gjorde alla dessa ändringar för att ”ta nästa kliv”, men har chansat det grövsta på så många positioner..
12/01/2024 kl. 17:35 #22248pb_90
DeltagareDet är väl lite det som är min poäng. Man släppte ju Abols (uppenbarligen) innan man hade fått tag i någon ersättare. Och sedan gick det över ett halvår utan att någon ersättare dök upp öht. Abols vann ändå interna poängligan med 41p förra året och interna skytteligan med 19 baljor.. om man låter en sådan spelare gå så måste man verkligen lyckas plocka in någon person som kan ersätta dom 41-pinnarna.
Nej Bengtzén har faktiskt inte visat sig vara något vettigt tillskott i föreningen. Det var ju inget genidrag att släppa sportchefen utan ersättare heller när man inte direkt verkade vara nära att vara klar med truppen. Känns lite som att man fick chansa på att något skulle slå väl ut.
12/01/2024 kl. 16:54 #22247Status
DeltagareEgentligen har jag inget problem med att man inte förlängde med Abols om man tyckte han blev för dyr. MEN då borde man också haft en rimlig ersättare att gå för istället.
Var Dennis Rasmussen den man hoppades på för länge tro?
12/01/2024 kl. 12:52 #22243Status
DeltagareMed facit i hand saknas Abols absolut. Men han hade ju ganska tuffa perioder förra säsongen med. Är nog lätt att bara komma ihåg allt det positiva nu när det går piss för oss. Men ja, han saknas definitivt på och utanför isen nu.
12/01/2024 kl. 08:32 #22222pb_90
DeltagareOckså jävligt sur på att man sabbade vad som var en bra chans till rekryteringsår… Vi hamnade fyra förra året och tog oss till semi. Vi borde ha kunnat peka på det i rekryteringsprocessen och då kunnat ligga lite bättre till. Nu kommer det återigen bli svårare att locka med en chans att vinna..
12/01/2024 kl. 08:28 #22221pb_90
DeltagareDet hade varit en enorm skillnad om Abols hade varit kvar… Det är fortfarande otroligt hur vi kan tappa den interna poängligaledaren och kaptenen till en annan SHL-klubb.. usch..
Både Abols och Lajunen tror jag var viktiga i sin kapten och ass-roll. Som dom säger i NA:s podd, vem tar ton nu?
09/01/2024 kl. 12:08 #22188Status
DeltagareCoachbyte är väl det billigare sättet att få till en snabb effekt i alla fall. Annars är det nyförvärv som vi akut behöver. Men att det är i Finland man letar känns ganska hopplöst. Och konkurrensen om spelare… Man skulle behöva hitta typ två riktiga guldkorn i AHL är känslan.
08/01/2024 kl. 15:10 #22173pb_90
DeltagareJag tror verkligen att den stora merparten av alla i laget lite skulle tycka det var fånigt med det man klassiskt kallar för en ”mental coach”. Dvs någon som pladdrar på om hur viktigt det är att tänka positivt m.m. Ett klassiskt coachbyte till någon som är ”lite skön” brukar väl snarare vara melodin? Typ Perra Johnsson eller någon som bara kommer in och är skön istället för att vara hård och rak typ.
Frågan är hur väl Hedberg, Nyman och Thermell står sig när det blåser.
Sedan säger man ju att alla matcher är viktiga.. MEN.
Frölunda borta, favoritarenan…
Men sen.Malmö hemma och Oskarshamn hemma.. Matcher där man ska ha bra chans om man ska klara sig undan kval.
05/01/2024 kl. 12:52 #22140JN27
DeltagareJag tror inte det kommer att hända någonting. Inte ens att någon assisterande får gå, men närmast är väl kanske Thermell i så fall med tanke på hur powerplay och offensiven inte fungerar…
Jag är lite inne på samma linje. Men ja de kan ju inte heller bara låta det rulla på utan någon ändring.
JN27, håller med om att Bengtzen inte är ensamt ansvarig för allt som gått fel, verkligen inte, men ser inte heller vad han bidrar med ALLS. Har aldrig sett det… men ja han sitter nog tyvärr säkert. Håller även med om att vi inte behöver yttersta spets, men vart hittar vi någon som gör skilnad här och nu?
Det jag skrev om mental coach är ju verkligen ingen quick fix heller, men kanske kan få nån/några att höja sig 2-3 %…
Vi får försöka stötta så mycket det går från läktaren, men det ser mörkt ut just nu, kommer krävas 3-4 vinster på rad snart för att ha en chans att klättra några placeringar.
Jag tror det var Figren som talade om det (ska verkligen säga att jag inte är säker här så det kan ha varit någon annan) i en podd att man hade plockat in en mental coach i något av lagen han spelat i och det gör ABSOLUT ingen skillnad. Örebro har kört med det tidigare och det har nog alltid varit en spel för galleriet för att lugna supportrar och sponsorer. Om man inte har ledare från börjans om kan höja laget både fysiskt och psykiskt då har man fel ledare, svårare än så är det inte. Jag vill att klubben agerar på rätt sätt direkt den här gången genom att analysera det som gått fel och agera därefter.
05/01/2024 kl. 12:22 #22139PennyBridge78
DeltagareJag tror inte det kommer att hända någonting. Inte ens att någon assisterande får gå, men närmast är väl kanske Thermell i så fall med tanke på hur powerplay och offensiven inte fungerar…
Jag är lite inne på samma linje. Men ja de kan ju inte heller bara låta det rulla på utan någon ändring.
JN27, håller med om att Bengtzen inte är ensamt ansvarig för allt som gått fel, verkligen inte, men ser inte heller vad han bidrar med ALLS. Har aldrig sett det… men ja han sitter nog tyvärr säkert. Håller även med om att vi inte behöver yttersta spets, men vart hittar vi någon som gör skilnad här och nu?
Det jag skrev om mental coach är ju verkligen ingen quick fix heller, men kanske kan få nån/några att höja sig 2-3 %…
Vi får försöka stötta så mycket det går från läktaren, men det ser mörkt ut just nu, kommer krävas 3-4 vinster på rad snart för att ha en chans att klättra några placeringar.
05/01/2024 kl. 11:01 #22137JN27
DeltagareJag skriver som jag skrev på Twitter.
Jag tror att Hedberg kommer få sparken nästa vecka beroende på hur det går mot Färjestad i morgon. En vinst i den matchen kan ge Hedberg lite andrum eventuellt. Även fast klubben är långt ifrån säker mark. Eriksson kommer i detta scenario att kliva ned i båset eftersom han har rutinen och kan göra det tillfälligt tills dess att man hittar en ny permanent lösning. Bengtzén får sköta det sportsliga ansvaret resterande del av säsongen.
När vi ändå talar om Bengtzén är det väldigt många som går med någon slags tro att han har enhäldigt ansvar för det som sker. Vi ska komma ihåg att beslut som fattas av den karaktär att man exempelvis byter tränare och sportchef är av sådan karaktär att hela styrelsen måste godkänna beslutet. Det finns fler än bara Bengtzén som behöver ifrågasättas när det kommer till de beslut som tagits. Exempelvis är det styrelsen som sätter budget i samråd med den sportsliga organisationen när det kommer till spelartruppen. Värvningen av Hedberg var säkert inte så dum initialt och jag är fortfarande övertygad om att det är en tränare med hög kompetens. Problemet är att klubben haft en övertro på den spelartrupp vi har eftersom vi i flera års tid varit bortskämda med att Eriksson kunnat få ut maximalt av samtliga individer. Hedberg är inte samma typ av coach utan förespråker ett snabbare och rakare spel som kräver skills och mindset från varje enskild spelare – egenskaper som truppen inte har i nuläget.
Vad gäller värvningar tycker inte jag att man nödvändigtvis måste värva yttersta spetsen. Jag ser gärna att man plockar in någon spelare som kan göra skillnad. Ibland finns det spets i spelare man kanske inte förväntar sig spets av.
05/01/2024 kl. 10:38 #22136Andreas
KeymasterJag tror inte det kommer att hända någonting. Inte ens att någon assisterande får gå, men närmast är väl kanske Thermell i så fall med tanke på hur powerplay och offensiven inte fungerar…
05/01/2024 kl. 10:28 #22134PennyBridge78
DeltagareOm man här ska vara lite mer realistisk och inte tro att alla ska få sparken och massor med spets ska komma in. Vad tror vi faktiskt det bör ske för förändringar för att klara sig kvar i SHL, för det är vad det handlar om.
Bengtzen har tillsvidare anställning och lär inte ryka, hur mycket jag än vill det. OCH han kan inte påverka detta lag så mycket varken postivt eller negativt denna säsong iaf.
Att NE ska hoppa ner i båset, det känns inte särskilt realistiskt.
Att hoppas på en massa spets lär bli svårt, marknaden saknar sånna som är lediga denna säsong, även om det eventuellt finns nån i bottenlagen i Liiga (men är fler lag som lär ta de bästa)…KHL är ju inte ett alternativ…
Sååå vad är det vi pratar om för förändring. Hedberg ut? ok, ja det lär kanske bli så tillslut men lär ändå sitta långt inne.
Är det bättre att bänka vissa spelare (typ Ekström, Eklind och Sundberg) och sätta juniorer där?
Vilka andra ”lösningar” ser ni? In med en mental coach, gör det någon skillnad?08/12/2023 kl. 14:35 #22014Andreas
KeymasterDet känns inte som att alla drar åt samma håll riktigt. Försvaret som varit så gjutet, kändes slapphänt.
Något stämmer inte.
08/12/2023 kl. 10:55 #22013pb_90
DeltagareNej.. detta blir något av en fiaskosäsong tyvärr. Spelmässigt så klickar det inte alls och att braka ihop så fullständigt mot seriens solkart sämsta lag… det inger inte direkt att man är på rätt spår.
Play-in är en rimlig justerad målsättning. Man bör hålla sig före Modo, Malmö, HV och Oskarshamn när serien summeras. Annars är det snudd på katastrofsäsong.
Mastomäki, Eklind och Ekströms magi från förra säsongen är borta. Det är nog kanske den största besvikelsen hittills att ingen av dom har ens tagit ett litet kliv framåt.
Sedan är Ludvig Larsson ganska långt ifrån vad man trodde han skulle kunna vara. Än så länge en klar flopp tyvärr…
Att tro att Glenn skulle ösa in poäng var uppenbarligen fel, han är ungefär samma spelare som när han lämnade, fast mindre fysisk.
Sundberg får knappt spela trots att mängder av andra spelare underpresterar, det säger väl något också tänker jag.. Sedan ska väl inte han hoppa in och ta en roll i en fjärdekedja för att kunna göra rätt för sig heller kanske.Björninen, Lekkerimäki och Johannesson fina värvningar. Övriga får väl underkänt (lite småelakt för de defensiva backarna kanske).
01/12/2023 kl. 10:38 #22004Andreas
KeymasterInstämmer i det ni säger, om förra matchen. Lite synd att de inte kunde fortsätta på det spåret. De glömde borde det mesta över en natt tyvärr.
-
FörfattareInlägg