Ryktet om missnöjda sponsorer (är taget ur luften)

Ryktet om missnöjda sponsorer (är taget ur luften)

Jag vill börja med att säga att alla är nog mer eller mindre besvikna över att det inte går bättre än det gör i seriespelet. Alla vi som går på matcherna och gång på gång får se laget förlora skulle så klart hellre vilja att de vann. Det inkluderar så klart även sponsorer.

Det har pågått en ganska ordentlig häxjakt mot Niklas Johansson från en eller ett par personer på forum och ”sociala medier” under nästan hela säsongen, och tidigare har det mer handlat om att man ifrågasatt hans kompetens, men på sistone har det börjat komma fram saker om att sponsorer skulle vara så pass missnöjda att de kommer att sluta sponsra.

Först och främst: sponsoravtal är inget man bara kan hoppa av. Det skrivs över en viss period, helst över flera säsonger så klart, men det varierar från fall till fall. Man garanterar att gå in med en viss summa per säsong och man får vissa saker i retur. Det är ett ganska enkelt köp-och-sälj-förhållande och missnöje med att laget spelar dåligt är inte ett giltigt skäl till att inte betala ut pengar man är skyldig.

När avtalet går ut utvärderar man läget igen för att se om man vill ändra på något. Vanligaste anledningen till att ett företag väljer att inte fortsätta sponsra är för att företaget går sämre och man behöver skära ner på utgifter. Det finns självklart andra anledningar också till varför man slutar sponsra, och det finns kanske personer som tycker att det inte är ”värt” att sponsra ett lag som spelar dåligt även om man får i stort sett samma exponering som om laget spelar bra.

Det man vill ha är företag som går in länge och är pålitliga. Företag som håller på att ändra sig fram och tillbaka beroende på hur laget spelar är inte optimalt om man säger så. Sedan har alla givetvis sin fulla rätt att sponsra vem de vill, förutsett att klubbarna är intresserade av att ha dem som sponsorer och de har några passande paket att sälja till dem.

Det är roligare att sponsra ett lag som går bra, och det är samtidigt lättare att sälja reklam när laget går bra. Något annat vore konstigt.

Företag som går in som sponsorer är många ledda av människor med ett hjärta som slår för sporten och laget. Det är klart det svider lite när man skickar in pengar i klubben och de inte går bättre än såhär, men om någon sponsor under de senaste två säsongerna hade inbillat sig att det under dessa skulle bli något mer än på sin höjd play-in-spel så behöver de nog göra en ”reality check”.

Det finns konkurrens från andra sporter i Örebro, inte minst fotbollen, men min känsla där är att fotbollen kunde glida lite när hockeyn inte fanns på högsta nivå i staden, men nu är det hockeyn som är tillbaka och många saknat. Även om jag tycker fotbollen gör mycket rätt så har man rent sportsligt knappast övertygat så pass att det skulle övertyga någon hockeytokig att flytta sin sponsring. Sedan kan man dra upp saker som att SHL är kanske världens näst bästa hockeyliga och fotbollsallsvenskan är 22:a i Europa, att fler biljetter säljs i SHL, etc.

I Örebro Hockeys fall har försäljningen tappat lite från de första säsongerna som jag förstått det och inte minst det ekonomiska läge som klubben hamnade i när förre VD och ordförande lämnade skadade klubbens relationer med sponsorer. Detta har man dock jobbat hårt, riktigt hårt, med att reparera. Det är därför väldigt synd att det ska spridas vad som verkar vara helt grundlösa rykten från enstaka individer om att sponsorer funderar på att hålla tillbaka stora summor pengar från klubben.

Jag vill också betona att INGEN sponsor eller något annat utomstående företag ska ha det minsta lilla att säga till om hur klubben sköts eller vilka sportsliga beslut som föreningen tar. De ENDA som har något att säga till om kring detta är föreningens medlemmar.

Om något företag eller liknande tycker att de ska kunna köpa inflytande eller hota med utpressning genom att hålla tillbaka sponsring (vilket känns helt bakvänt tänk för mig, hur ska man kunna påverka om man klipper banden?) då hoppas jag verkligen att VD Micke stänger dörren i ansiktet på dem. Det vore ett sjukt oseriöst agerande och det är bara en av många saker som får mig att avfärda allt detta kring sponsorerna som rent skitsnack. För det har också pratats om att man ska kräva Niklas Johanssons avgång.

Vad jag hört så har man just nu lite halvt napp på en till spelare, men det kommer inte att gå att lösa utan stöd utifrån. Man frågar därför runt bland sponsorer om det finns möjlighet att gå in med extra pengar för att lösa det. Patrik Virta må ha spelat upp sig, men någon förstacenter är han och kommer inte att bli under denna säsong.

Jag kan säga att det är kö till logerna runtom arenan och de kostar ändå runtomkring 250 000 för en säsong. Företag står alltså i kö för att spendera en väldigt stor pengar för att stötta klubben och så klart få en väldigt trevlig vy över isen. Det finns reklamplatser på dräkter och andra ställen runtom arenan som är svårare än andra att sälja, men det går inte att komma ifrån.

Jag förstår inte heller riktigt missnöjet mot Niklas Johansson. Alla värvningar han gjorde i Västerås var så klart inte 100%, men vilken sportchef har den lyckan? Man ser spelare i SHL och Hockeyallsvenskan floppa regelbundet. Under hans tid i Västerås hamnade Västerås: 5, 4, 3, 2, 1, 9. Bortsett hans sista säsong var man ett ständigt topplag och inför varje säsong ett lag tippat för kvalspel uppåt.

Exakt vad som hände under sista säsongen är lite oklart, men ekonomin sköttes inte korrekt och de interna varningarna som kom fram under säsongen togs inte på allvar. Det var först under Andreas Appelgrens ledning som Västerås åkte ur Hockeyallsvenskan, men givetvis ska man komma ihåg att han tog över en klubb i dåligt skick.

Med det sagt, försök slappna av och fira en trevlig rödvit jul! Klubben kommer finnas kvar även efter nyår och tänk istället på vad som kan komma nästa säsong när vi har i stort sett samma backlinje, men runt 8-10 nya forwards. Sug på den istället.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *