Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,238 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 6 dagar, 19 timmar sedan av
PennyBridge78.
-
FörfattareInlägg
-
14/03/2024 kl. 09:46 #22547
Status
DeltagareÄr väl ingen slump att det är de två med högst lön och som skulle ha absolut mest i pensionsavsättning som hamnat i denna sits. Även om klubben har ”löst” situationen. Känns som att det skett en attitydförändring i alla fall hos Bromé. Holm har ju alltid sett rätt ointresserad ut…
Bromé dricker väl inte alkohol så den teorin kan vi stryka.
13/03/2024 kl. 14:37 #22545pb_90
DeltagareSkulle vara vääääldigt intressant att höra varför Bromé och Holm är utanför laget. Det är ju 100% säkert att det inte rakt av är prestation i varje fall (på Holm skulle det iofs kunna vara det).
Känslan är väl att dom är på väg bort och har ”gjort bort sig” på ett eller annat sätt. Sagt något fel inför gruppen, krökat eller vad fan som helst. Jag tror att Niklas har fog för det han har gjort hur som helst.
12/03/2024 kl. 16:05 #22542pb_90
DeltagareMilton kostar ju inget och kommer ha stor chans att ta ytterligare kliv. Mastomäki är jag jäkligt nyfiken på att veta ungefär var han ligger. Vi har ju inte svinmånga toppspelare som vi pröjsar multum till som tex Leksand eller Rögle, men vi har nog lite för många tänkta tredje/fjärdelinespelare som ligger högt i lön i och med att vi hamnar relativt högt i lönetabellen? Om vi ska få in mer spets så måste ju pengarna dras ifrån någonstans.. På Milton och Ekström hittar du nog inte speciellt mycket pengar att spara in tex.
Bromé, L.Larsson, E.Larsson, Holm, Gustafsson, Mastomäki, Backström och Berglund är väl några man känner kanske får för mycket pröjs för vad dom presterat? Gillar instinktivt de flesta av dom men:
Bromé ska ju ha kapaciteten, men verkar ha hamnat snett självförtroendemässigt.
L.Larsson är nog årets flopp? Ser inte någon spetsegenskap som jag gillar, måste nog ha myyycket draghjälp.
E.Larssons sjukdomshistorik har varit ett hinder denna säsong.. Hur mycket kan man binda upp på någon som man på förhand vet att han kommer ha strul?
Holm har varit direkt dålig i år.. så sjukt synd då han var mäktig innan skadan i fjol. Han har inte alls varit densamma sedan dess.
Gustafsson lär väl ha fått bra pröjs? Jag hade inte direkt några förväntningar att han skulle göra 30-pinnar, men vi betalar garanterat mer än vad vi fått ut.
Mastomäki har varit här länge och fått flertalet nya kontrakt. Gissar bara att han bör ligga högt för den leveransen man får?
Backström är ju 100% endimensionell och nästan onödig över offensiv planhalva. Går antagligen att ersätta rätt enkelt med någon som tjänar betydligt mindre?
Berglund gjorde det jäkligt bra i fjol och har varit betydligt sämre sedan han fick nytt kontrakt.. Lite smygkass i år till och med? Framförallt när man ser tillbaka på fjolårssäsongen?11/03/2024 kl. 13:33 #22541Kovacs
DeltagarePrecis. Är det något han kan klara så är det att ”rensa”. Tror dock NE kommer hålla hårt vid Milton och Mastomäki. 2 favoriter för honom personligen..
Dock så bör en sådan som Ekström hänga halvlöst. Tror dock man vet om hans högsta nivå och för den relativt billiga peng han spelar så bör kanske få chansen ändå?Tror nog som du säger att Norell kan vara på vippen. Även eventuellt Ludde Larsson.
Tänker att det behövs in en del nytt. Dock så var det ju stora delar av den här truppen som var 1 match från final för 1 säsong sedan. Så någon total rensning tror jag inte kommer ske..
11/03/2024 kl. 13:09 #22540carl
DeltagareJag hoppas nog att klubben skickar både Brome och Holm, Brome känns ju som att han är någon annanstans mentalt, säkert och åker skidor. Holm ser ju inte intresserad ut för fem öre. Lite Lex Kovacs över det hela. Det är nog svårt att få in lika bra spets som både Brome och Holm kan vara, men om de båda presterar på 75% så torde det finnas billigare kvalité där ute.
Känslan är väl även att det kommer fattas en del obekväma beslut under våren, spelare som har varit här ett par år, men inte presterar kan nog försvinna. Exempelvis Mastomäki, Oscarsson och Ekström, men även spelare som Norell kan nog hänga löst för att få plats för spets på backsidan. Det mandatet hoppas jag verkligen Bengtzén har, även om han försvinner.
Att Bengtzén, tillsammans med NE, inte har gjort någon vidare värdering av truppen som vi har idag är nog alla överens om, men han är verkligen inte främmande för att fatta obekväma beslut. Det ska han ändå ha.
11/03/2024 kl. 10:12 #22539Kovacs
DeltagarePrecis så tänker jag också . Jag ser ju på förhand kanske Niko Huuhtanen (som rytats vara klar) som en rak ersättare till Lekkerimäki på förhand. Utan att ha sett honom något närmare så har han lite liknande atribut som Lekkerimäki, 20 år, rightare, 19 mål + 27 ass i Liiga. Storleken skiljer ju avsevärt. Men det brukar ju gynna spelare under NE. Han gillar ju större forwards. Sen går det ju givetvis inte att ersätta Lekkerimäkis slägga helt.
Förstacenter är som du säger viktigast. Här måste det lastas pengar. Hade gärna sett att vi ger oss in i fighten om Leon Bristedt där. Tror han skulle kunna ta en sån roll.
Om Arnesson blir kvar tror jag man vill ha in en 2vägsback med mer offensiv spets än Rissanen där. Och att man ser Arnesson som en billig ersättare till Rissanen. Då har vi ju Arnesson, Backström, Norell och Berglund med mer defensiv inriktining, även om Berglund tidigare visat att han också har en uppsida offensivt.
Vad tror vi efter petningarna i Lördags. Försvinner Brome och Holm? Risken (chansen enligt vissa) ökar ju iaf..
08/03/2024 kl. 13:37 #22532pb_90
DeltagareEn toppcenter bör vara A och O att få in till nästa säsong (så tänker säkert hela SHL typ..).
En toppforward ryktas ju redan in i och med Karlqvist.
Ersätta toppbackar som försvinner.Sedan tycker jag att man gott och väl kan ”späda ut” laget med billigast möjliga om man behöver lägga mer kapital på toppspelarna. Och ge mer istid åt toppspelarna (även om Eriksson inte verkar vilja göra så).
05/03/2024 kl. 09:51 #22529Kovacs
DeltagareJag glömde tyvärr Wikman såklart på forwardssidan. Han kommer givetvis vara kvar!
05/03/2024 kl. 09:14 #22528Kovacs
DeltagareOkej. Kontrakt säkrat = check. Tråkigt men efter hur säsongen utvecklade sig så är detta såklart målet för oss. En eventuell slutspelsplats är bonus, inte ett måste.
Mer intressant är ju hur vi kommer agera i närtid med truppen. Målvaktsposterna ser väl klara ut med tanke på kontrakt på båda. Svårt att se att något ska ske där. Och det är ju en stabil stomme vi står med där bak!
Backsidan är jag mer frågande till vad som kommer ske. Rissanen ser ut att lämna, tyvärr. Arnesson har spelat bra på slutet. Kan han bli kvar? Frågan är om man inte släpper honom ändå för att göra plats till Niklas Nilsson?
Övriga backar på kontrakt är ju då, Backström, Norell, Holm, Johanesson och Berglund.
Här hör jag från flera håll att Johannesson har NHL intresse.
Är inte heller helt säker på att Holm blir kvar med tanke på utebliven speltid. Känns som att det skulle kunna ske en uppgörelse här.
Då står vi kvar med Backström, Norell, Berglund och Nilsson. Då behövs offensiv spets i massor in.På centersidan har vi ju 3 namn som jag ser det klara. Oscarsson, Björninen och Mastomäki. Sen saknar vi den där riktiga förstacentern! Jag väljer att flytta Ludde Larsson till en forwardsplats och även Leino från start.
Forwards har vi ju en uppsjö på kontrakt. Lekkerimäki kommer ju av allt att döma lämna tyvärr. Sen är ju även Eklind klar för Rögle. Martel räknar jag inte in även om jag inte ser det som omöjligt att han får en plats.
Vi har då Brome, Ludde, Leino, Emil Larsson, Glenn, Ekström och Svante.
Här ska nog 2 in. Båda behöver vara av den högre skolan enligt mig.Samanfattinigsvis kommer silly i år behöva kosta en slant. Lekkerimäki är billig. Rissanen inte allt för dyr sett till prestation och roll. Eklind är ju inte heller en jättedyr spelare men behöver ersättas högre upp i hierarkin.
Bör bli 2-3 backar in beroende på Holm totalt. Och sedan 1 förstacenter vi inte haft i år samt 2 forwards.Tankar?
21/02/2024 kl. 20:54 #22506Kovacs
DeltagareVill inte avslöja namn om det inte är helt klar men kan säga att det är en person som är i övre 50 års åldern med en gedigen bakgrund att driva bolag av stor dignitet dock i en helt annan bransch. Men ändå ett namn i näringslivet i Örebro. Tror det kan bli bra.
Vad gäller Bengtzen tror jag man väntar att kommunicera innan nya VDN får säga sitt.21/02/2024 kl. 19:20 #22505Elbowing
DeltagareDå får vi hoppas att dina uppgifter stämmer,och även att Bengtzén får lämna med omedelbar verkan.
Nu behöver klubben få in bra folk som kan styra upp, efter allt skit som varit.21/02/2024 kl. 15:32 #22504Kovacs
DeltagareNåddes av uppgifter av vem som blir VD. Och stämmer det är jag positiv. En hockeyintresserad man med stort nätverk i näringslivet i Örebro!
16/02/2024 kl. 14:17 #22493Status
DeltagareSå vi ska alltså in med ny sportchef, ny GM, och ny VD. Ingen liten förändring. Men ändå välkommen.
16/02/2024 kl. 13:22 #22487carl
DeltagareDet osar katt lång väg.
Jag gissar på att MJ satte hårt mot hårt mot styrelsen och styrelsen satte ner foten. Styrelsen har nog krävt att någon ska avgå, antingen MJ eller SB. Det behövs en syndabock utåt efter säsongen, antingen för det sportsliga eller det ekonomiska utfallet. Nu blir det troligtvis båda två som försvinner, kanske är det positivt för klubben.
16/02/2024 kl. 12:39 #22485Kovacs
DeltagareDen såg man inte komma riktigt. MJ har utåt sätt stått för mycket som är bra och fått ordning på mycket i och runt klubben är min känsla. Dock så hör jag annat när man lyssnar runt lite. Han och Bengan har i vissa frågor blivit större än klubben, och det är inte hållbart. Får se hur vi går vidare från det här…
Frågan är ju hur man går vidare härifrån. Dels i arbetet med Bengan och rekrytering av sportchef, VD etc. Rörig tid vi har framför oss.. mitt i lagbygget för nästa säsong.
Jag hoppas laget ger oss 3 p. imorgon så vi kan andas ut lite..
13/02/2024 kl. 15:15 #22476Catskinner
DeltagarePatrik Hall låter spännande, Växjö har ju varit framgångsrika att nosa upp förvärv på en marknad som andra har betraktat som död. Så om Patrik är skolad där kan han vara ett alternativ för Örebro definitivt. Känns som en mindre chansning än PA
12/02/2024 kl. 14:06 #22461PennyBridge78
DeltagareJag skulle gärna vilja se Patrik Hall som en tilltänkt kanditat iaf. Vuxit i sin assisterande sportcheftsroll i Växjö samt varit Europascout för NHL-laget Florida Panthers… han har kontrakt säsongen ut.
10/02/2024 kl. 18:27 #22449Catskinner
DeltagareSvårt, vi behöver främst en person med bra nätverk för att rekrytera till vårt SHL lag. Är det den rollen Peter ska ha? I så fall är jag tveksam, ingenting som PA har gjort förut och har erfarenhet av. Är inte kontakter med NHL/AHL förutom SHL viktiga? för att fånga upp svenskar / finnar på väg hem
10/02/2024 kl. 11:40 #22445Kovacs
DeltagareAftonbladets uppgifter om att Peter Andersson är aktuell för en återkomst i rollen som GM. Vad tror vi om det? Spontant är jag alltid lite allergisk emot att ta tillbaka ”legendarer”. Ställer mig också lite frågande till om Peter har kontakterna som krävs för att agera Gm. Men uppenbart verkar ju Bengan hänga löst då? Om klubben sonderar terrängen för en ersättare.
Hoppas vi inte tar in en sportchef under. Bättre att ta in en chefs scout.07/02/2024 kl. 21:41 #22435Catskinner
DeltagareJa, det är inte helt lätt att sätta ihop, men kanske så här?
Lekkerimäki, L.Larsson, Martel
Wikman, Leino, Bromé
E.Larsson, Björninen, Glenn
Milton, Mastomäki, Ekström07/02/2024 kl. 20:19 #22434Kovacs
DeltagareNemas:) ja. Frågan är ju dock var Björninen ska in. Istället för vem? Milton? Mastomäki? Har svårt att se att man flyttar på Leino där va?
07/02/2024 kl. 14:48 #22432Catskinner
DeltagareTack Kovacs, fördelen med L Larsson jmf med Björninen är väl farten. Både Läcky och Martel är ganska snabba spelare. Björninen är inte speciellt snabb, dock duktig att skymma framför mål. jag hade nog försökt med Ludde
07/02/2024 kl. 09:48 #22431Kovacs
Deltagare@Catskinner
Man valde att spela med:
Lekkerimäki, L.Larsson, Martel
Wikman, Leino, Bromé
E.Larsson, Milton, Glenn
Eklind, Mastomäki, EkströmBackparen:
Arnesson, Holm
Norell, Backström
Johannesson, Olle Karlsson
Radivojevic, Anton BrorssonDå ska man komma ihåg att Berglund är forfarande indisponibel och Rissanen och Björninen på landslagsuppdrag. Men kanske en indikation hur vi kommer spela framöver. Ska Björninen in på Luddes plats? Då är frågan var man placerar honom..
Tror personligen Ludde tar en ytterforwardsplats och att antingen Eklind eller Ekström får gå som 13e.06/02/2024 kl. 19:35 #22429Catskinner
Deltagarevad händer med Marcus Nilsson i Färjestad? han borde väl vara perfekt som spelfördelare i vårt PP
06/02/2024 kl. 19:18 #22428Catskinner
DeltagareNågon som vet hur man formerat kedjorna nu med Mantel i laget?
-
FörfattareInlägg