Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
- Detta ämne har 13,230 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 4 dagar, 9 timmar sedan av
carl.
-
FörfattareInlägg
-
12/04/2024 kl. 12:54 #22586
Kovacs
DeltagareKarlqvist har skrivit på för 2 år. Det har jag 100% uppgifter på. Han kommer spela i Örebro nästa säsong. Noah Steen är också klar.
11/04/2024 kl. 17:18 #22585Elbowing
DeltagareSå kanske det kan vara, men fortfarande ingen anledning till att sätta honom utanför laget, måste vara något allvarligare.
Hoppas dom kan lösa det och att Bromé blir kvar.
Sedan undrar man vad som händer med Karlkvist kommer han eller?
Ja det är många frågetecken i klubben just nu, lite för många!11/04/2024 kl. 15:57 #22584pb_90
DeltagareSkulle det kunna vara så att Bromé har varit en av de som velat ”bli av” med Eriksson som tränare?
08/04/2024 kl. 17:57 #22582Kovacs
DeltagareSant. Men NE pratar ju i NA om att dom med högst lön måste prestera mer. Så är det inte lön så är det ju kravställan på något annat. Men hoppas på lösning med Brome.
Holm lär väl hamna i antingen DIF eller Finland. Men här kommer vi få stå för en del lön.
Hör att andra spelare i truppen uttryckt missnöje med att dessa herrar inte presterat trots högst lön i truppen. Och att detta bidragit till petningen.
08/04/2024 kl. 16:06 #22581PennyBridge78
DeltagareMen vem skulle självmant gå med på att få lägre lön när man valt att gå till ett visst klubb för en angiven summa (även om man inte riktigt lever upp till ett förväntat resultat). Lär inte hända att de kan sänka hans lön på ett så långt avtal. Borde inte vara det som klämmer med Bromé då det ju borde vara utsiktslöst…
Holm, visst kan förstå att han varit under isen hela säsongen ocg han har ju bara ett år kvar…
men ja, det är en STOR lönepost vi inte heller kommer bli helt av med, för ingen lär ta honom för den peng vi betalar.08/04/2024 kl. 09:57 #22580Kovacs
DeltagareSpontan känsla är väl att dom försöker förhandla om Bromes kontrakt eller liknande. att man anser att han inte bidragit tillräckligt för den lön han har. Men det är ju såklart bara rena spekulationer. Och kommer man överens så är han med igen. Men som sagt. Vi får se längre fram. Bra med tydlighet vad gäller Holm iaf.
Nu behöver vi då ta in en riktigt skicklig offensiv back istället för Holm.
08/04/2024 kl. 09:51 #22579pb_90
DeltagareHmmm Niklas Eriksson separerar Bromés och Holms fall i intervjun.. https://www.youtube.com/watch?v=JXERf3uxd8I
Dom har ju uttryckligen sagt att de vill bryta Holms kontrakt nu i varje fall. Det återstår väl att se vad som händer med Bromé.
06/04/2024 kl. 12:31 #22577pb_90
DeltagareKan fan inte fatta vad som hänt i klubben.
Vad har Holm och Brome gjort som är så allvarligt att dom till och med dissas från att träna med ÖHK, det ryktas om golfresor slagsmål m.m. Men enligt Na är det inte sant.
Det vore jävligt tråkigt om vi tappar speciellt Brome som har hjärta för staden och klubben, hoppas att dom kan lösa detta tjafs och att vi kan komma igen nästa säsong starkt.Ja det är ju helt stört… jävligt högt spel man lirar om framförallt Bromé när det handlar om ett sådant monsterkontrakt? Och bara i fjol så gjorde han ju ändå nästan 40 pinnar… Nej klubben är i dagsläget ett jäkla skämt
05/04/2024 kl. 23:09 #22576Elbowing
DeltagareKan fan inte fatta vad som hänt i klubben.
Vad har Holm och Brome gjort som är så allvarligt att dom till och med dissas från att träna med ÖHK, det ryktas om golfresor slagsmål m.m. Men enligt Na är det inte sant.
Det vore jävligt tråkigt om vi tappar speciellt Brome som har hjärta för staden och klubben, hoppas att dom kan lösa detta tjafs och att vi kan komma igen nästa säsong starkt.01/04/2024 kl. 18:06 #22570Elbowing
DeltagareAndreas!
Angående aprilskämt
Mycket bra text som vanligt från dig. Man blir fan gråtfärdig hur illa allt har skötts, när vi var på väg att bygga något riktigt bra.26/03/2024 kl. 14:16 #22565JontheR
DeltagareRögle och vi kommer båda från en seriemässig dålig säsong utifrån de båda klubbarnas ambition.
Skillnaden kan dock inte bli tydligare just nu att Rögle byggt ett lag med spets för att motsvara ambitionen – därför är de med och tävlar fortfarande.
Om vår ambition var att förstärka laget för att ta nästa steg så lyckades sportsliga ledningen med två saker:
1. Ersätta Linus Öberg med Lekkerimäki
2. Ersätta Näkyvä med JohannessonVi tappade två centrar Abols och Lajunen samt Leo som hade spelat center om han blivit kvar. Vi ersatte med Ludvig och Björninen. Här tappade vi tre bärande spelare och två ledare på och utanför isen.
Med de förutsättningarna skickar vi in en oprövad tränare i SHL som ska ta nästa steg. Som sedan får sparken för att han inte levererat
Vi har nu gått från att vara en attraktiv förening på uppgång till att vara en ifrågasatt förening med en rad konstiga beslut (Abols, Niklas inte ersätta Leo pensionspremier, bänkningar av nyckelspelare för att nämna några). Det har skadat klubbens varumärke och verksamhet.
Ska Örebro ta nästa steg behövs en ny sportslig ledning där det handlar mer om Örebro HK:s bästa och inte individer i sportsliga ledningens bästa. Min förhoppning är att den nya VD som kommer in snabbt löser sitt uppdrag att forma en ny sportslig ledning som inte inkluderar nuvarande anställda. Plus det vill jag se att vi är noggranna i rekryteringen av spelare, inte bara spets utan bra karaktärer och ledare. För det sistnämnda har saknats på isen i år.
20/03/2024 kl. 16:26 #22562Kovacs
DeltagareJag personligen har väldigt dålig koll på Bäck. Passar ju storleksmässigt in i vår profil med långa tunga centrar om vi ser till senaste säsongerna. Dock ingen som matat in poäng i AHL. På förhand ser jag inte honom som en ”förstacenter” som ska leda en kedja. Sen givetvis kan det ju handla om vilken roll han fått därborta. Vår övriga centersida är ju inte direkt poängmaskiner så jag hoppas vi kan få en kreativ spelare där och då ser det fullt ut, givet att dom andra vi redan har i truppen är kvar. Ser på förhand våra centrar i rollerna:
Björninen- stark tekare som kan leda en kedja. God för 25-30p. och kan absolut centra en 2a line.
Mastomäki- tyvärr stangerat lite efter ett par poängmässigt bättre säsonger. Men en duglig 4e center, inte mer än så tyvärr.
Oscarsson- avslutade förra säsongens slutspel med succe. Hoppades på att han skulle fortsätta ta steg men där har det tyvärr stannat av lite. Kan handla om självförtroende. Jag skulle dock kunna se han som 3e center med bra spelare med fart runt sig typ Wikman och L.Larsson.
Leino- ser jag som winge men som kan alternera som center.
L.Larsson- absolut igen ledande center. Ska gå på en winge i 2/3e line.
Samanfattningsvis så är det ju en ”riktig” förstacenter som måste in. Som leder ett p.p. och kan styra en stark formation med spets. Här är vår viktigaste position att fylla på med rätt spelare av alla.
20/03/2024 kl. 13:20 #22561Status
DeltagareOskar Bäck som det ryktas om. Var placerar man honom? Knappast någon förstacenter va.
18/03/2024 kl. 11:40 #22555Kovacs
DeltagareViktig match ikväll såklart. Får se hur NE väljer att göra. Florerar ju rykten om att Brome skall ha flugits upp till ikväll. Hoppas det stämmer då spets lär behövas.
Ang. lite silly inför nästa säsong. Vad tror vi om Robin Salo? Hade varit en perfekt ersättare till Holm. Har haft det tungt där borta och bör vända till Europa.
Rissanens ersättare funderar jag på om vi inte iaf. skall lyssna av läget med Philip Broberg som inte riktigt får det att lossna i Edmonton och har fått spendera stora delar av säsongen i AHL. Han är säkerligen sugen på att ge NHL en chans till men jag hoppas man håller koll där borta då han ändå är från stan trots hans bittra avsked som ungdom. Säkert svårt att genomföra men vill inte se att man ”missar” en Gabriel Carlsson till som går in och gör succe i ett konkurrerande lag.Eklinds ersättare hittar vi nog i Mora. Inte alls samma spelartyp men Noah Steen ska ju vara klar och är nog en billig lösning som kommer få chansen. Eklind kostar nog relativt mycket mer. Kan också ses som ersättare till Martel/Sundberg i truppen.
Vad gäller första centern vi söker så tror jag man kommer leta brett. Hoppas man är med och stör Rögle i affären med Leon Bristedt. Har alltid haft ett gott öga till honom och han är trots allt Stockholmsbördig.
Hur som helst så om vi torskar ikväll kommer vi få följa en spännande tid framöver, även om jag hoppas det skjuts några veckor till 🙂
17/03/2024 kl. 07:22 #22554Kovacs
DeltagareDock så är det ju inte direkta pengar in. Då klubben får stå för kostnaden av ombyggnaden själv utöver plattan. Det är en del som behöver lösas då. För att kunna få in ismaskinen, ny snögrop etc. Men absolut spännande.
16/03/2024 kl. 15:09 #22551carl
DeltagareVore ju positivt med mer publik på matcherna, huruvida att sänka isen är rätt metod överlåter jag till någon ingenjör. Även om det bara är 300-400 till så tror jag klubben tackar och tar emot, alla extra intäkter är ju direkt nödvändiga för att överleva som elitklubb.
16/03/2024 kl. 09:45 #22550Kovacs
DeltagareHör att planer finns att sänka isen nästa år i behrn då kommunen ändå behöver gjuta ny platta. Planen kommer sänkas och det gör att man då får in mer publik närmare rinkside och bättre platser. Dock så är jag skeptisk till vad det leder till på etage 2. Kommer man se där då? När redan gången / kanten skymmer delar av planen. Här hoppas jag klubben tänker till.
14/03/2024 kl. 09:46 #22547Status
DeltagareÄr väl ingen slump att det är de två med högst lön och som skulle ha absolut mest i pensionsavsättning som hamnat i denna sits. Även om klubben har ”löst” situationen. Känns som att det skett en attitydförändring i alla fall hos Bromé. Holm har ju alltid sett rätt ointresserad ut…
Bromé dricker väl inte alkohol så den teorin kan vi stryka.
13/03/2024 kl. 14:37 #22545pb_90
DeltagareSkulle vara vääääldigt intressant att höra varför Bromé och Holm är utanför laget. Det är ju 100% säkert att det inte rakt av är prestation i varje fall (på Holm skulle det iofs kunna vara det).
Känslan är väl att dom är på väg bort och har ”gjort bort sig” på ett eller annat sätt. Sagt något fel inför gruppen, krökat eller vad fan som helst. Jag tror att Niklas har fog för det han har gjort hur som helst.
12/03/2024 kl. 16:05 #22542pb_90
DeltagareMilton kostar ju inget och kommer ha stor chans att ta ytterligare kliv. Mastomäki är jag jäkligt nyfiken på att veta ungefär var han ligger. Vi har ju inte svinmånga toppspelare som vi pröjsar multum till som tex Leksand eller Rögle, men vi har nog lite för många tänkta tredje/fjärdelinespelare som ligger högt i lön i och med att vi hamnar relativt högt i lönetabellen? Om vi ska få in mer spets så måste ju pengarna dras ifrån någonstans.. På Milton och Ekström hittar du nog inte speciellt mycket pengar att spara in tex.
Bromé, L.Larsson, E.Larsson, Holm, Gustafsson, Mastomäki, Backström och Berglund är väl några man känner kanske får för mycket pröjs för vad dom presterat? Gillar instinktivt de flesta av dom men:
Bromé ska ju ha kapaciteten, men verkar ha hamnat snett självförtroendemässigt.
L.Larsson är nog årets flopp? Ser inte någon spetsegenskap som jag gillar, måste nog ha myyycket draghjälp.
E.Larssons sjukdomshistorik har varit ett hinder denna säsong.. Hur mycket kan man binda upp på någon som man på förhand vet att han kommer ha strul?
Holm har varit direkt dålig i år.. så sjukt synd då han var mäktig innan skadan i fjol. Han har inte alls varit densamma sedan dess.
Gustafsson lär väl ha fått bra pröjs? Jag hade inte direkt några förväntningar att han skulle göra 30-pinnar, men vi betalar garanterat mer än vad vi fått ut.
Mastomäki har varit här länge och fått flertalet nya kontrakt. Gissar bara att han bör ligga högt för den leveransen man får?
Backström är ju 100% endimensionell och nästan onödig över offensiv planhalva. Går antagligen att ersätta rätt enkelt med någon som tjänar betydligt mindre?
Berglund gjorde det jäkligt bra i fjol och har varit betydligt sämre sedan han fick nytt kontrakt.. Lite smygkass i år till och med? Framförallt när man ser tillbaka på fjolårssäsongen?11/03/2024 kl. 13:33 #22541Kovacs
DeltagarePrecis. Är det något han kan klara så är det att ”rensa”. Tror dock NE kommer hålla hårt vid Milton och Mastomäki. 2 favoriter för honom personligen..
Dock så bör en sådan som Ekström hänga halvlöst. Tror dock man vet om hans högsta nivå och för den relativt billiga peng han spelar så bör kanske få chansen ändå?Tror nog som du säger att Norell kan vara på vippen. Även eventuellt Ludde Larsson.
Tänker att det behövs in en del nytt. Dock så var det ju stora delar av den här truppen som var 1 match från final för 1 säsong sedan. Så någon total rensning tror jag inte kommer ske..
11/03/2024 kl. 13:09 #22540carl
DeltagareJag hoppas nog att klubben skickar både Brome och Holm, Brome känns ju som att han är någon annanstans mentalt, säkert och åker skidor. Holm ser ju inte intresserad ut för fem öre. Lite Lex Kovacs över det hela. Det är nog svårt att få in lika bra spets som både Brome och Holm kan vara, men om de båda presterar på 75% så torde det finnas billigare kvalité där ute.
Känslan är väl även att det kommer fattas en del obekväma beslut under våren, spelare som har varit här ett par år, men inte presterar kan nog försvinna. Exempelvis Mastomäki, Oscarsson och Ekström, men även spelare som Norell kan nog hänga löst för att få plats för spets på backsidan. Det mandatet hoppas jag verkligen Bengtzén har, även om han försvinner.
Att Bengtzén, tillsammans med NE, inte har gjort någon vidare värdering av truppen som vi har idag är nog alla överens om, men han är verkligen inte främmande för att fatta obekväma beslut. Det ska han ändå ha.
11/03/2024 kl. 10:12 #22539Kovacs
DeltagarePrecis så tänker jag också . Jag ser ju på förhand kanske Niko Huuhtanen (som rytats vara klar) som en rak ersättare till Lekkerimäki på förhand. Utan att ha sett honom något närmare så har han lite liknande atribut som Lekkerimäki, 20 år, rightare, 19 mål + 27 ass i Liiga. Storleken skiljer ju avsevärt. Men det brukar ju gynna spelare under NE. Han gillar ju större forwards. Sen går det ju givetvis inte att ersätta Lekkerimäkis slägga helt.
Förstacenter är som du säger viktigast. Här måste det lastas pengar. Hade gärna sett att vi ger oss in i fighten om Leon Bristedt där. Tror han skulle kunna ta en sån roll.
Om Arnesson blir kvar tror jag man vill ha in en 2vägsback med mer offensiv spets än Rissanen där. Och att man ser Arnesson som en billig ersättare till Rissanen. Då har vi ju Arnesson, Backström, Norell och Berglund med mer defensiv inriktining, även om Berglund tidigare visat att han också har en uppsida offensivt.
Vad tror vi efter petningarna i Lördags. Försvinner Brome och Holm? Risken (chansen enligt vissa) ökar ju iaf..
08/03/2024 kl. 13:37 #22532pb_90
DeltagareEn toppcenter bör vara A och O att få in till nästa säsong (så tänker säkert hela SHL typ..).
En toppforward ryktas ju redan in i och med Karlqvist.
Ersätta toppbackar som försvinner.Sedan tycker jag att man gott och väl kan ”späda ut” laget med billigast möjliga om man behöver lägga mer kapital på toppspelarna. Och ge mer istid åt toppspelarna (även om Eriksson inte verkar vilja göra så).
05/03/2024 kl. 09:51 #22529Kovacs
DeltagareJag glömde tyvärr Wikman såklart på forwardssidan. Han kommer givetvis vara kvar!
-
FörfattareInlägg