Statistik: Vilka lag är bra besökare?
Jag har grävt i arkivet och lyckas ta fram lite intressant information om lag som besöker Behrn Arena. Jag har kollat på säsongerna från och med 2014/15 till och med idag och lyckats hitta en del intressanta saker som tyvärr bekräftar en del stereotyper vi ser ute i samhället.
I inläggets sanna anda har jag också anammat Friedmanska förkortningar för alla lag. För den som behöver översättning har jag bifogat en tabell för det längst ner, men försök att inte tjuvkika på den.
Jag vill även varna en del känsliga läsare om att tår blir trampade på och sanningar kan göra ont att läsa.
Jag går rakt på sak och presenterar här tabellen med den mycket intressanta data jag fått fram:
Lag | 14/15 | 15/16 | 16/17 | 17/18 | 18/19 | Snitt |
TMR | 6,47 | 6,47 | ||||
VÖK | 5,21 | 6,83 | 8,45 | 5,79 | 6,57 | |
LLE | 4,85 | 8,16 | 7,81 | 6,82 | 6,12 | 6,63 |
FUA | 5,01 | 8,23 | 6,8 | 7,23 | 7,3 | 6,68 |
KLS | 8,14 | 6,89 | 5,51 | 6,85 | ||
RGB | 8,05 | 6,28 | 6,66 | 6,59 | 6,89 | |
MHC | 7,1 | 6,69 | 6,9 | |||
DÅE | 5,94 | 6,96 | 7,34 | 6,68 | 11,25 | 7,1 |
HEU | 5,83 | 8,19 | 8,29 | 6,62 | 8,21 | 7,19 |
LNN | 5,64 | 8,47 | 7,87 | 7,2 | 6,79 | 7,24 |
BNÄ | 6,68 | 7,37 | 6,37 | 8,14 | 8,09 | 7,24 |
SFE | 6,6 | 8,07 | 7,49 | 6,97 | 7,48 | 7,26 |
MEH | 8,41 | 7,85 | 6,49 | 7,6 | 7,59 | |
LSA | 5,34 | 10,39 | 7,86 | |||
MRK | 8,51 | 8,51 | ||||
FRS | 6,26 | 9,69 | 13,82 | 7,72 | 7,74 | 8,9 |
Snitt | 5,83 | 7,94 | 8,13 | 6,95 | 7,52 | 7,23 |
Vad är det vi ser i tabellen då? Jo, pengar spenderade på 50/50-lotter per sålda biljetter när ett visst lag besöker Örebro. Sorterat med sämst lag högst upp så klart.
Det finns givetvis ett par felkällor att beakta här. Framförallt:
- Nötter som har säsongskort, men inte utnyttjar dem varje chans som ges
- Förskingring av damerna bakom bardisken
- Folk som köper lösbiljett, men glömmer bort att gå på matchen
- och vi kan givetvis aldrig utesluta att Ryssland lägger sig i på något sätt för att försöka påverka resultatet av lotteriet
Jag tänkte att jag ska gå igenom dessa lag i ingen bestämd ordning här nedan och ge en ärlig och öppenhjärtlig bedömning av läget i besökarnas plånböcker och spendervilja.
Det innebär att t.ex. säsongen 16/17 när Färjestad kom på besök så köptes det lotter så det räckte till fler än 2/3 av alla besökare i arenan. Det är sjukt mycket lotter. Tack för det Värmland. Färjestad är också överlägset bästa lag att ha på besök i snitt över alla undersökta säsonger. De verkar vara på bra humör de där folket i väst. Shoppa på bara!
Växjö är ju inte direkt nästgårds så visst har de en liten ursäkt kanske man kan tycka med de dyra resorna, men nog fan spär de på bilden av den snåla smålänningen. Det ser man ju om inget annat i deras egna arena där de inte ens vill betala för att gå dit.
Deras snitt är under hälften av vad Färjestad hade under sin bästa säsong.
Vad fiskhandlarna från Götet sysslar med kan man ju däremot undra. Sveriges framsida? Sveriges snålsida snarare. Det är raka vägen upp hit med buss. Den kassa biten av resvägen är väl den som är precis i närheten av Göteborg och den har de ju bara sig själva att skylla.
Timrå är sämst i klassen efter en match spelad. De köper också minst lotter per besökare.
I samma veva hyllar jag Mora som seglar upp som en riktig utmanare i loppet om favoritbortalag. Det faktum att de utspenderar Leksand måste väl ändå kännas bra där uppe i Dalarna?
Då måste jag ändå tyvärr erkänna att Leksandssupportrarna köpte en hel del lotter, men nu är ju Mora bättre så ingen anledning för Leksand att ta steget upp med andra ord.
Karlskrona får man väl ursäkta helt och hållet. De var ofta bara någon enstaka eldsjäl på bortastå och pengarna som borde gått till lotter fick de väl lägga till spelarna och det fattades ändå i kassan vid dagens slut.
Om Växjö fick ursäkta sig med lång resväg kan man ju säga desamma om Rögle, men hur kan då Malmö spendera så mycket mer?! Nej, det håller inte. Underkänt till västerskånegänget trots de härliga badringarna och Sunes sommarvibbarna. Sylvegård och Andersson (Örebroare som de är) har lyckats bra med bortapubliken från Köpenhamnsregionen.
I ”The battle of the Bottnens” så är det inget snack om vilket lag som har mest generösa supportrar. Skellefteå förnedrar Luleå. Det är inte ens nära. Ojoj, man undrar vilka komplex det lockar fram hos norrbottningarna? Kommer de börja klistra på ett extra finger på vantarna för att inte känna sig så underlägsna eller blir det bara att sätta sig och muttra lågmålt medans de bygger Barents Center i Minecraft?
Sedan finns ett ganska intressant mellanmjölksgäng med Brynäs, Linköping, HV71 och Djurgården. Brynäs och Djurgården brukar betyda mycket folk i arenan så jag är inte förvånad att de ligger med där. Det är fint av Brynäsarna att de kan ta en paus i sitt ivriga stalkande av f.d. spelare på sociala medier med att köpa lite lotter också.
Att Djurgårdarna väljer att köpa lotter när de på hemmaplan behöver hosta upp en halv månadslön för att bara får en liten påse popcorn är klart beundransvärt. All heder till dem.
Linköpings position i tabellen är lite förvånande. Det är ingen vidare lång resväg även om den är rätt kass, och de tappra själar som kommer hit brukar göra ett gott jobb med att återskapa stämningen från SAAB arena. Man hör dem knappt alls under hela matchen, men kul att dem köper lotter i alla fall! De har väl mer pengar än hockeykultur helt enkelt?
HV71 försöker som goda bibelbältesbor göra upp i godo för sina snålare sydbröder och det ska de givetvis hyllas för. De är ju dessutom de enda som verkligen försöker ta upp kampen med Örebro när det kommer till beläggningsgrad. Så länge de lämnar flaggorna hemma kan jag hålla mig till det utlåtandet.
Det är alla lag av betydelse.
Jag kan därmed verkligen förstå att Örebro vill sno åt sig Färjestad som en ”derby-konkurrent”. Närheten har definitivt betydelse för lottförsäljningen och man bör kanske därför fundera på om inte lag som t.ex. Luleå och Växjö bör sparkas ut till förmån för andra lag i mellansverige som t.ex. Västerås eller Södertälje som har starka bortaföljen och troligen bidrar mer till lottförsäljningen.
För er som hade lite problem med de Friedmanska förkortningarna kommer här en översättningstabell:
- TMR = TiMRå
- VÖK = VäxjÖ laKers
- LLE = LuLEå
- FUA = FrölUndA
- KLS = KarLSkrona
- RGB = RöGle Bandyklubb
- MHC = Modo HoCkey
- DÅE = DjurgÅrdEn
- HV = Hå-veE sjUttioett
- LNN = LiNköpiNg
- BNÄ = BryNÄs
- SFE = SkelleFtEå
- MEH = Malmö rEdHawks
- LSA = LekSAnd
- MRK = Mora iK
- FRS = FäRjeStad