Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 5 dagar, 7 timmar sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
09/01/2020 kl. 15:19 #15318
Personal Jesus
DeltagareKriga hem 3 poäng ikväll!!
08/01/2020 kl. 16:13 #15315JN27
DeltagareJag vet inte riktigt hur vi ska få PP att fungera bättre, men jag känner att vi verkligen saknar en spetskompetens där. En riktig spelfördelare, och jag tror mer på en forward än en back för att lösa det.
Problemet är väl att den spelartypen är inte direkt känd för att också ha en stor arbetsmoral och sätta laget före jaget, vilket Örebro också helst vill ha i en spelare.
Jo är kanske lättare att hitta en spelfördelare som forward än som back. Men som du säger, man vill ju inte gärna ha någon latmask direkt då.. Visst känns det inte som att ÖHK har haft en spelfördelare på många år? Jag antar att Salminen är tänkt att vara det i år egentligen, men det kanske är för dåligt med bara en? För att få ett giftigt PP kanske man måste ha ett par tre st som tänker likadant som ser var passningarna ska ta vägen någonstans innan puckens ens har kommit. Vi har inte riktigt den där skicklighetsnivån för snabba passningar på små ytor.
Ryan är väl det närmsta spelfördelare vi har varit och hur bra var inte han liksom. Viksten och Johansson har inte varit i närheten av den produktionen de hade när han spelade här. Och det är ju också beviset på hur en spelare kan vara så viktig för en kedja.
08/01/2020 kl. 15:56 #15314pb_90
DeltagareJag vet inte riktigt hur vi ska få PP att fungera bättre, men jag känner att vi verkligen saknar en spetskompetens där. En riktig spelfördelare, och jag tror mer på en forward än en back för att lösa det.
Problemet är väl att den spelartypen är inte direkt känd för att också ha en stor arbetsmoral och sätta laget före jaget, vilket Örebro också helst vill ha i en spelare.
Jo är kanske lättare att hitta en spelfördelare som forward än som back. Men som du säger, man vill ju inte gärna ha någon latmask direkt då.. Visst känns det inte som att ÖHK har haft en spelfördelare på många år? Jag antar att Salminen är tänkt att vara det i år egentligen, men det kanske är för dåligt med bara en? För att få ett giftigt PP kanske man måste ha ett par tre st som tänker likadant som ser var passningarna ska ta vägen någonstans innan puckens ens har kommit. Vi har inte riktigt den där skicklighetsnivån för snabba passningar på små ytor.
08/01/2020 kl. 11:02 #15313Andreas
KeymasterJag vet inte riktigt hur vi ska få PP att fungera bättre, men jag känner att vi verkligen saknar en spetskompetens där. En riktig spelfördelare, och jag tror mer på en forward än en back för att lösa det.
08/01/2020 kl. 09:33 #15312pb_90
DeltagareBrome tvåa nu i poängligan efter Marcus Nilsson. Leder poängligar 5v5 med fyra(!) poäng. Han har ju en enorm förmåga att vara på rätt ställe Brome, synd att vi inte har ett superfungerande PP bara.
Det finns väl hyfsat lågt hängande frukter med bättringspotential eller? Dvs, det är ganska enkelt att se vad som ska slipas på för att det ska bli bättre? PP och backsidan är väl de två tydligaste områden där det är lätt att se att det går att förbättra. Så… en PP-back som är helt okej i defensiv zon skulle kännas najs. Dvs.. Nick Ebert typ!
06/01/2020 kl. 11:22 #15307Andreas
KeymasterMan förstår ju verkligen hur andra såg på oss när man läser hur cirkusen kring Brynäs pågått den senaste tiden. Känns skönt att vi äntligen verkar vara på banan med vart vi vill vara som förening. Brynäs känns bara pinsamt just nu.
På deras hemsida läste jag följande:
”Parallellt med beslutet sker också en förflyttning i den övergripande sportorganisationen.
Andreas Dackells roll flyttas närmre den dagliga och operativa sporten. Dackell kommer från och med i dag lämna tjänsten som sportdirektör, för att i stället tillträda som strategisk rådgivare för hela sportverksamheten. Initialt kommer han fokusera på herrlaget och att stötta den nya tränarstaben, bland annat genom att rapportera till tränarna från en läktarposition under matcherna.”
Maken till konstgjord andning har jag aldrig sett. De ger alltså Dackell en låtsastjänst för att inte ”tvingas” sparka ytterligare en sportchef på två år.
Helt sjukt att det finns supportrar som på riktigt står bakom alla beslut klubben tar. Jag hade varit livrädd i det här läget.
Delar allt du säger. Brynäs kommer att behöva tänka om ordentligt efter säsongen.
06/01/2020 kl. 11:08 #15306JN27
DeltagareMan förstår ju verkligen hur andra såg på oss när man läser hur cirkusen kring Brynäs pågått den senaste tiden. Känns skönt att vi äntligen verkar vara på banan med vart vi vill vara som förening. Brynäs känns bara pinsamt just nu.
På deras hemsida läste jag följande:
”Parallellt med beslutet sker också en förflyttning i den övergripande sportorganisationen.
Andreas Dackells roll flyttas närmre den dagliga och operativa sporten. Dackell kommer från och med i dag lämna tjänsten som sportdirektör, för att i stället tillträda som strategisk rådgivare för hela sportverksamheten. Initialt kommer han fokusera på herrlaget och att stötta den nya tränarstaben, bland annat genom att rapportera till tränarna från en läktarposition under matcherna.”
Maken till konstgjord andning har jag aldrig sett. De ger alltså Dackell en låtsastjänst för att inte ”tvingas” sparka ytterligare en sportchef på två år.
Helt sjukt att det finns supportrar som på riktigt står bakom alla beslut klubben tar. Jag hade varit livrädd i det här läget.
05/01/2020 kl. 18:52 #15305Yongma112
DeltagareRåkade se twittertråden med allas ÖHK-lag på 10-talet. Har inget konto, men lägger in mitt här istället som en kul grej:)
#56 – #15 – #24
Martin J – Ryan – Palushaj
Sallinen – Aulin – Weinstock
K. Olsson – Sill – WillsieNäkyvä – Ebert
Robin Olsson – Mitell
Ekbom – Gunnarsson (lite fusk)Hudacek
Det var inte lätt att få ihop backar tbh. Är nog ensam om att ha Olsson med på backplats. Grymt underskattad som jag minns det, så synd att hans karriär var så skadedrabbad.
Förövrigt är #56 #15 #24 ej godkänt att splitta på! 😉
Sen räknade jag spelare som Alma och Lihagen till innan 10-talet.05/01/2020 kl. 18:27 #15304Andreas
KeymasterNästan lite overkligt att Öberg gör avgörande målet och säkrar bronset till Sverige. Grymt kul verkligen!
05/01/2020 kl. 18:24 #15303pb_90
DeltagareFan va kul att Öberg får sätta avgörande kassen!! Inget snyggt mål direkt, men ändå! 😀
05/01/2020 kl. 16:24 #15302Henric
KeymasterJag hoppas verkligen vi kan lösa Furch ett par år till. Hellre än Enroth. Han gjorde ett fantastiskt jobb när han var här, men den gångna säsongen oroar mig. Jag är inte alls säker på att det skulle vara samma Enroth som kommer om vi signar honom.
Furch given för mig. Ligans kanske bästa målvakt.
05/01/2020 kl. 12:52 #15301JN27
DeltagareFår man chansen att välja så bör ju den som står idag vara det alternativ som känns hetast och mest självklart. Men det skulle väl inte förvåna mig om NJ får någon oförutsedd snilleblixt nu när han ändå lyckats med laget, att äventyra målvaktsvalet.
Sen undrar man ju hur Arntzen ser på den här situationen. Han får ju verkligen inte spela, och med det spelschema som varit så lär ju Furch fortsätta vakta kassen, då han hinner gå igenom en hel rehabperiod mellan matcherna.
05/01/2020 kl. 12:49 #15300pb_90
DeltagareJag skulle välja Furch alla dagar i veckan. Enroth är en klassmålvakt också men Furch känns ändå stabilare? En hög lägstanivå i match efter match. Sannolikheten för att Furch är bättre för laget än Enroth känns hög?
05/01/2020 kl. 12:36 #15299JN27
DeltagareJag skulle vilja bolla lite rykten med er. Jag kollade lite på gårdagens matcher och framförallt huvudmatchen Oskarshamn – Djurgården. Då pratade man om Enroth-ryktet.
Hittills har ju inget hänt på den fronten, dvs ingen påskrift till Leksand är gjord. Kan det rentav vara så att det enbart blev ett rykte för att få igång deras egna målvakter? De nämner ju det alla har märkt, att Juvonen steppat upp rejält sen ryktet tog fart.
Jag vill tro att han fortfarande är på gång hit, även om jag hellre ser en förlängning med Furch. Vad tror ni?
En del av detta rykte är ju att Örebro hittat ett sätt att kunna förlänga med Furch. Han trivs jättebra här och vill stanna av rent sociala skäl. Sedan spelar pengarna en roll också, men jag hoppas att Örebro faktiskt satsar på honom.
Som han levererat tycker jag han är ett bättre val än Enroth. Han är två år yngre, om det nu spelar roll, och jag tycker att den karaktär han visat upp är bra mycket mer samspelt med Örebromodellen än Enroth som gett ett ganska sniket intryck.
Jag är av exakt samma uppfattning. Enroth känns lite av en ”jag vänder hem för att avsluta karriären”-typ. Furch verkar ju dessutom ha en oerhört positiv injektion på laget med sitt sätt att vara som person också.
05/01/2020 kl. 12:34 #15298Andreas
KeymasterJag skulle vilja bolla lite rykten med er. Jag kollade lite på gårdagens matcher och framförallt huvudmatchen Oskarshamn – Djurgården. Då pratade man om Enroth-ryktet.
Hittills har ju inget hänt på den fronten, dvs ingen påskrift till Leksand är gjord. Kan det rentav vara så att det enbart blev ett rykte för att få igång deras egna målvakter? De nämner ju det alla har märkt, att Juvonen steppat upp rejält sen ryktet tog fart.
Jag vill tro att han fortfarande är på gång hit, även om jag hellre ser en förlängning med Furch. Vad tror ni?
En del av detta rykte är ju att Örebro hittat ett sätt att kunna förlänga med Furch. Han trivs jättebra här och vill stanna av rent sociala skäl. Sedan spelar pengarna en roll också, men jag hoppas att Örebro faktiskt satsar på honom.
Som han levererat tycker jag han är ett bättre val än Enroth. Han är två år yngre, om det nu spelar roll, och jag tycker att den karaktär han visat upp är bra mycket mer samspelt med Örebromodellen än Enroth som gett ett ganska sniket intryck.
05/01/2020 kl. 12:29 #15297JN27
DeltagareJag skulle vilja bolla lite rykten med er. Jag kollade lite på gårdagens matcher och framförallt huvudmatchen Oskarshamn – Djurgården. Då pratade man om Enroth-ryktet.
05/01/2020 kl. 12:13 #15296JN27
DeltagareLinköping sköt 10(!!!!) skott igår mot Luleå. Dom måste vara extremt oroliga för nu.. Nu fick dom ändå med sig en poäng, skulle vara lite mysigt om dom fick kvala tillsammans med Leksand.
Jag skulle mer än gärna se dem åka ur SHL. Framförallt med tanke på hur vidriga deras supportrar är.
05/01/2020 kl. 12:12 #15295pb_90
DeltagareLinköping sköt 10(!!!!) skott igår mot Luleå. Dom måste vara extremt oroliga för nu.. Nu fick dom ändå med sig en poäng, skulle vara lite mysigt om dom fick kvala tillsammans med Leksand.
05/01/2020 kl. 11:52 #15294JN27
DeltagareJäävligt skön seger igår ändå.. med fyra ordinarie borta och en jäkla massa utvisningar som vanligt.. Starkt ändå tycker jag trots att Malmö var riktigt usla.
Nu är väl Boucher tillbaka nästa va?
Stämmer. Tycker båda lagen var ganska bleka igår men det faller sig kanske mer naturligt att Örebro inte kommer upp i maxkapacitet med så pass tongivande spelare borta. Känns bra dock att man fått upp produktionen på förstalinan igen, Harper har varit en positiv injektion där.
05/01/2020 kl. 11:49 #15293pb_90
DeltagareJäävligt skön seger igår ändå.. med fyra ordinarie borta och en jäkla massa utvisningar som vanligt.. Starkt ändå tycker jag trots att Malmö var riktigt usla.
Nu är väl Boucher tillbaka nästa va?
05/01/2020 kl. 08:41 #15290Andreas
KeymasterDu har rätt. Förvillande lika namn och nummer. Ändrat i texten.
05/01/2020 kl. 08:36 #15286Peter B
Deltagare”Viktor Lodin lyckades annars med bedriften att tackla Jesper Jensen Aabo i huvudet tidigt i matchen … med sin rumpa. Det låter kanske aningen komiskt, men det blev mest tragiskt efter alla huvudtacklingar som olika Örebrospelare delat ut. Nu gjorde inte Lodin något direkt fel utan Jensen Aabo var väldigt låg och Lodin försökte stå emot vad han trodde skulle vara en tackling från Jensen Aabo. Han verkade också hämta sig snabbt som tur var”.
Nu var det ju inte nr 44 Jesper Jensen Aabo som fick Lodins rumpa i huvudet, utan nr 40 Jesper Jensen, han spelade inte mer i matchen.
04/01/2020 kl. 20:54 #15282Andreas
KeymasterTvå poäng är ändå fullt godkänt och det känns väl ändå som att laget fortsatt är på rätt väg även om det inte var en lika helgjuten insats som mot Linköping, men det var ju mot ett klart bättre motstånd och med fler spelare borta.
04/01/2020 kl. 03:46 #15277Personal Jesus
DeltagareFår väl se om någon läser den där artikeln, men det var lite kul att skriva den i alla fall.
Du HAR för mycket tid över:)
Dock en rolig artikel.03/01/2020 kl. 10:25 #15274JN27
DeltagareTycker det finns ganska stora skillnader mellan Weinstocks och Irvings tacklingar med beaktning att båda resulterar i lika lång avstängning.
Irvings är inte vårdslös överhuvudtaget mer än att den tar olyckligt. Han har armen/arna in mot kroppen och lägger tyngden mot kroppen på Thörnberg. Största delen av smällen tar i bröstet, men axelkåpan träffar hakan. Det som händer den är att Thörnberg drar huvudet i isen, vilket gör att det ser värre ut och en hjärnskakning är ett faktum.
Weinstocks tackling är vårdslös och där är det inget snack om saken att en avstängning skall delas ut.
Det som dock är mest beklagligt är att dessa situationer har skett flera gånger under säsongen, men med olika utgång. Dvs känslan är att regeln är lika skev som regeln för kontakt med målvakter. De bedöms helt olika.
Jag vill inte hålla med om att det bedöms olika från lag till lag som Berger är inne på. Däremot så är det helt sjukt att inte Ryno stängdes av efter sin tackling, eller ens fick en tvåa. Även Ekbom friades efter sin.
Det är ju uppenbart att detta inte kommer att stävja problematiken med huvudtacklingar. -
FörfattareInlägg