Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 2,751 till 2,775 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Jo, som reglerna är utformade så ja, avstängning. Men fullständigt korkat. Vad fasiken håller Thörnberg på med i den situationen? Och Irving rätar inte på sig eller söker huvudet. Kontaktyta är ju primärt kropp. Ingen armbåge eller så. Regelverket är märkligt.

Det säger jag inte emot, men jag tycker nog att en smäll som tar först och främst i huvudet bör ha ett visst straff med sig. Sedan i denna och liknande situationer där den mottagande spelaren inte skyddar sig måste det finnas med i beräkningarna.

Utbildning är väl vad det hela landar i. Är man puckförare måste man vara beredd på att bli tacklad, men som tacklare måste man också ha respekt för tacklingen och sin motståndare.

Henric
    Keymaster

Jo, som reglerna är utformade så ja, avstängning. Men fullständigt korkat. Vad fasiken håller Thörnberg på med i den situationen? Och Irving rätar inte på sig eller söker huvudet. Kontaktyta är ju primärt kropp. Ingen armbåge eller så. Regelverket är märkligt.

Andreas
    Keymaster

Såg Wikegårds genomgång av Irvings tackling och jag tar tillbaka det jag sa. Jag är väldigt oföratående till avstängning och hur man ens kan hävda att det är blindside.

Fast avstängning tycker jag är OK. Han träffar direkt i huvudet. Oavsett om Thörnberg ser honom eller inte så sätter Irving axeln i huvudet på honom.

Det är däremot inte en blindside.

Andreas
    Keymaster

Hur är det med Sakari?

Axelskada, men de har inte kommenterar om hur länge han blir borta. Det var en vanlig tackling som gjorde att det gick upp.

Henric
    Keymaster

Såg Wikegårds genomgång av Irvings tackling och jag tar tillbaka det jag sa. Jag är väldigt oföratående till avstängning och hur man ens kan hävda att det är blindside.

Ondan
    Deltagare

Hur är det med Sakari?

Andreas
    Keymaster

Får väl se om någon läser den där artikeln, men det var lite kul att skriva den i alla fall.

JN27
    Deltagare

Har kollat lite på matchen mot Linköping och jag måste säga att det var oerhört positivt att se Warg och Backström ihop.

Det är ju två spelare som haft sina problem men tillsammans så gjorde de det riktigt bra. Kanske är ett backpar för framtiden då de verkar komplettera varandra bra.
    Warg är ju renodlat defensiv. Backström är defensiv men kan följa med upp i anfall. Dock ligger han ofta rätt i positionerna vilket gör att han ofta hinner tillbaka vid eventuella pucktapp.

PennyBridge78
    Deltagare

Tack för en grym krönika! Många saker som var själklara tidigare men man inte längre tänker på! Vi är FYRA i SHL!!

Gott nytt år!

Andreas
    Keymaster

Gott Nytt År på er! 2020 kommer att bli ett spännande år!

JN27
    Deltagare

Ja det är ju faktiskt inte så konstigt när man läser artikeln. Det är ett lag som sliter hårt som satan och hamnar således i dessa situationer.

Nu är vi utan Weine, Irving och Boucher i nästa match, Boucher är väl tillbaka till hemmamatchen mot Växjö.
    Det är bara att hoppas att Salminen är frisk och kry, annars blir det riktigt kännbart.

Henric
    Keymaster

Jag ställer mig frågande till varför det blivit såhär? Är det att de vill för mycket eller är det att det råder en frustration i gruppen? Är det kamp och tävlingsvilja som ligger bakom så är det ju såklart positivt men det ska ju som sagt inte gå till överdrift.

Alltså. Vi spelar mycket kamphockey i det att vi sliter som djur när vi är som bäst. I fallet Winis tycker jag han sammanfattar det bra själv:

Saxat från NA:

Men han menar också att Rissanens agerande förvärrade kollisionen: ”Jag ser en kampsituation ner i hörnet. Jag vill ta mig dit för att understödja min lagkamrat. Ser att pucken kommer ut varpå LHC- spelaren ska ta pucken. Då jag just ska sätta in min tackling hukar han sig ner och gör sig låg. Min avsikt är att ta position framför honom och separera spelaren från pucken.”

Reglerna är formulerade på ett sätt som gör kontakt med huvudet förbjudet. Rent tekniskt hade Rissanen kunnat kasta sig in i Weinis armbåge och Marcus hade ändå blivit avstängd iom att han ändå går in hårt i situationen. Solklar avstängning, men jag vill nog hävda att vi kommer att få se sådant så länge tacklingar är tillåtna. Han blir övertänd pga situationen innan, Rissanen gör sig låg och pang så smäller det. Det kommer hända igen.

JN27
    Deltagare

Jag ställer mig frågande till varför det blivit såhär? Är det att de vill för mycket eller är det att det råder en frustration i gruppen? Är det kamp och tävlingsvilja som ligger bakom så är det ju såklart positivt men det ska ju som sagt inte gå till överdrift.

Andreas
    Keymaster

Det är väldigt mycket frustration som kommer ut på helt fel sätt tyvärr. Jag förstår att Weinstock var irriterad efter att han fått en ordentlig crosschecking innan, men det går verkligen inte att ta ut på någon annan genom att tackla dem i huvudet.

Det var garanterat inte det han tänkte göra, men han låter känslorna ta överhanden och få ta konsekvenserna av det.

Riktig trist faktiskt.

PennyBridge78
    Deltagare

Oj, blev tydligen 5 matcher på Weinstock.

Dax för spelarna att inse att vi inte kan ta mer utvisningar… Varken tvåor eller dessa galna matchstraff. Vi måste hålla oss kallare och enbart ta klara tacklingar

JN27
    Deltagare

Okej, han var tydligen anmäld… hade dock inte inkommit något vid åtta vilket det skulle ha gjort.

JN27
    Deltagare

Weinstock slipper straff. Det är väl egentligen fel, men samtidigt oerhört skönt för oss.

pb_90
    Deltagare

Weinstock är märklig alltså… började säsongen superbra och såg ut att kunna få en riktigt fin säsong. Sedan helt iskall och inte en pinne på senaste tretton matcherna och krönt med matchstraffet idag. Märkligt…

Andreas
    Keymaster

Riktigt skön seger till slut.

Andreas
    Keymaster

Vad tror ni om ikväll då? Jag hoppas laget studsar tillbaka ordentligt och gör processen kort, men med så många spelare borta vågar man inte riktigt tro på det.

Jag tror på en riktigt bra kämpa insats med 3 poäng.

Andra perioden var riktigt bra från Örebro. Nu hoppas jag de fortsätter trampa på.

JN27
    Deltagare

Tre matchstraff på en säsong måste vara något sorts rekord.

Personal Jesus
    Deltagare

Vad tror ni om ikväll då? Jag hoppas laget studsar tillbaka ordentligt och gör processen kort, men med så många spelare borta vågar man inte riktigt tro på det.

Jag tror på en riktigt bra kämpa insats med 3 poäng.

Andreas
    Keymaster

Andreas
    Keymaster

Fem matcher är ju inte mycket att diskutera. Man får vara glad det inte blev fler typ.

JN27
    Deltagare

Ja det är bara att hoppas att man sätter ett par lägen i tredje. Måste ha varit ett rejält snack i pausen.

Visar 25 inlägg - 2,751 till 2,775 (av 13,266 totalt)