Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 326 till 350 (av 13,250 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22797
    Andreas
    Keymaster

    ÖSK är usla på att sälja in sig till näringslivet om vi ska jämföra de två. Det är nästan så att företagen måste gå till dem för att få fråga om de får sponsra.

    ÖHK är otroligt mycket mer aktiva på alla tänkbara sätt och jag har inte hört något om att intresset för att stöta hockeyn har minskat, men vi befinner oss i något av en minirecession typ och det påverkar så klart.

    Ingen ifrågasätter Henrik Löwdahl. Örebro kunde inte fått ett bättre namn på den posten för att rekordsnabbt bygga upp förtroendet igen.

    #22796
    Kovacs
    Deltagare

    Nja, jag tror inte näringlivet känner mättnad. Dock så är det ju en balansgång. Sällan större företag med kapital väljer att pytsa in pengar i en förening utan att få valuta för pengarna. D.v.s. någonstans måste det ju ge företaget något på längre sikt. De avtal man sitter i styr ju emot en produkt / tjänst man köpt. Exempelvis marknadsföring i form av skyltar, led reklam, biljetter, jumotron, loger etc. Om företaget skall gå in med pengar utöver detta finns det alltid en risk att det äts upp av nästa års sponsring. Typ som en förskottsbetalning. Sedan finns det givetvis dom mindre företagen som är mer ägarstyrda lokalt där möjlighet till en annan lösning är större. Men det är sällan ett företag ”bara för att” slänger in extra pengar för att betala en spelares lön.
    Jag tror man behöver hitta en form för detta och vet att klubben redan idag har snabbfotade killar och tjejer på marknadssidan.
    Sen måste man komma ihåg att det är en ganska tuff tid för många företag där en extra peng in kan kännas rätt rejält. Dock kan man ju eventuellt hitta en avbetalningsplan på den typen av extra insats så det inte är just nu pengarna måste in.

    En förstacenter som är någon som kan tillföra något här och nu kommer ju kosta en hel del. Så jag är rädd att det inte är en quickfix.

    Sen är ju också frågan hur många med rätt profil som finns lediga här och nu.

    En annan fundering. Undra vilken kontakt Löwdahl och gänget håller med Vancover. Jag tänker att om Lekkerimäki inte färgar i NHL laget. Om det finns möjlighet till ett lån där då han tillhör oss i Europa fortfarande va?
    En sådan lösning hade inte behövt vara så dyr. Men han skulle ändå tillföra en hel del.
    Samma gäller såklart med Samuel Johannesson..

    #22795
    carl
    Deltagare

    Undra om det finns en viss grad av mättnad bland näringslivet i Örebro, eller om de helt saknar förtroende för den sportsliga ledningen. Det gäller iofs för både ÖSK och ÖHK, pengar verkar vara en bristvara..

    #22794
    Kovacs
    Deltagare

    Kossila verkar ha svårt att hamna i SHL närmsta tiden oavsett fysik p.g.a. skatteregler så den kan vi nog tyvärr räkna bort.
    Hade vi haft en plånbok med luft i så hade jag gärna plockat in Joey LaLeggia på backsidan också. Han hade kunnat gå med Seppälä. Sen Quenville med med Arnesson. Sen skulle jag gärna se Berglund med Nordell/ Backström.
    Luca har imponerat på mig men jag hade gärna sett honom som en spelare för utlåning i AS för att nästa år gå in på riktigt!

    #22793
    Andreas
    Keymaster

    Tycker Mastomäki gjort det rätt bra med unga spelare runtomkring sig. Han har ju kontraktsår också och då brukar han skina lite extra.

    #22792
    Catskinner
    Deltagare

    Kalle Kossila finns => https://hockeysverige.se/2024/09/02/kalle-kossila-hort-fran-lag-i-schweiz-och-sverige Där finns det kompetens och SHL erfarenhet men naturligtvis massor med risk beträffande skador. Vet inte hur mycket man kan undersöka i förväg, innan man skriver kontrakt.

    Sen finns eventuellt Logan Brown som inte fått kontrakt i NHL än. Har inte spelat i Europa, men har storlek, skridskoteknik för att fungera.

    #22787
    Kovacs
    Deltagare

    Camper på gång till Björklöven enligt Expressen. Marknaden tunnas ut i rask takt. I synnerhet på spelare som på senare tid agerat i Europa och levererat på en hög nivå. Detta bör också vara ett krav för att affär ska bli aktuell för oss? Vår trupp har inte råd med fler tilltänkta spetsspelare som behöver en halv säsong för acklimatisering.

    #22786
    Andreas
    Keymaster

    Noterar att Jakob Forsbacka-Karlsson börjat följa Örebro. Någonting för damlaget kanske?

    Han kanske bara vill ha lite koll på motståndet? Örebro använder ju faktiskt sina vanliga kanaler i sociala medier för att marknadsföra damerna, vilket de ska ha all heder för.

    Jag tror inte att damlaget kommer att göra några förändringar på ledarsidan om inget oförutsägbart skett.

    #22785
    Status
    Deltagare

    Eller är centermatknaden sååå tunn?😅

    #22784
    Status
    Deltagare

    Noterar att Jakob Forsbacka-Karlsson börjat följa Örebro. Någonting för damlaget kanske?

    #22781
    Kovacs
    Deltagare

    DIF har ett rätt bra lag. Inget man bara kör över. Många spelare som ”borde” spela i shl.
    Tycker vi gör det ok. Matchen som helhet skrek försäsong.
    Men vi saknar ändå ett gäng. Emil, Wikman och Steen tar ju alla plats i laget.
    Dock fantastiskt att våra fina juniorer gör det så bra!

    #22780
    Andreas
    Keymaster

    Ingen vidare match detta, men positivt att powerplay fortsätter leverera.

    Kul med juniorerna som kliver fram också.

    #22776
    Andreas
    Keymaster

    Nu kom verkligen Niklas Erikssons hockey fram. Det är väl lite såhär det kan komma att se ut när det klaffar för laget. Hög press, mycket skridskor.

    Karlkvist har visat på bra jobb hemåt också måste jag säga. Inte alls varit konstant fiskande. Snarare har han serverat Björninen på väg framåt genom mittzon.

    #22775
    carl
    Deltagare

    Ännu en förhållandevis bra match, syns en tydlig progression i spelet. En riktigt bra förstecenter och vi kniper top8.

    #22771
    Kovacs
    Deltagare

    Precis. Lät som på Löwdahl i dagens intervju på hemsidan som att det kan komma något. Synd bara att det är rätt sent då marknaden börjar tunnas ut. Men Camper och Kossila är 2 som är lediga. Finns säkerligen ett gäng borta i AHL som snart står utan kontrakt.

    Hoppas Löwdahl också har kontakt med Vancouver kontinuerligt vad gäller Lekkerimäki. Kan det bli aktuellt med en utlåning bort i Oktober om det visar sig att han hamnar i AHL för hans utveckling? En sådan skulle inte behöva kosta så många slantar..

    #22770
    Andreas
    Keymaster

    Jag tror inte det är helt avskrivet att en till spelare kommer in, men jag misstänker det kan komma att bli först efter att sponsorer skjutit till extra.

    Lösningen med Holm var inte gratis, men rimligtvis inte överdrivet dyr heller. Han borde få täckning i Schweiz för den lön som han går miste om i Örebro.

    #22769
    Kovacs
    Deltagare

    Undra hur dealen ser ut med Holm. Borde inte kosta klubben så mycket med tanke på att han har en ny klubb i Schweiz? Kan vi kanske ha en lucka i löneposterna som kan öppna upp för en center? Tycker hela vår trupp skulle lyfta med en riktig första- center. Då skulle vi kunna få ihop 2 forwards- formationer som ser på förhand rätt skapliga ut. Låt säga att vi landar en sådan då kan vi gå med:

    Karlkvist – Ny – Puistola
    L. larsson – Björninen – Leino

    Om denna center är en i klass med Kossila eller liknande så bör vi ha 2 formationer som kan producera runt 80-100p. Vardera framåt.

    Under dessa ökar också konkurrensen då med spelare som Emil, Glenn, Wikman, Ekström, Steen, Fernström och Danielsson på wingarna. Och med Milton och Masto som centrar. Har Milton eller Masto en svacka kan man lyfta ner Leino som center och plocka upp någon av dom andra forwards där.

    Hoppet är det sista som överger en och det jag lever på i detta fall;)

    #22766
    Catskinner
    Deltagare

    Seppälä var bra igen, forechecken satt bättre, Örebro var också bättre i egen zon med ett mera intensivt spel. Oskarsson imponerade också på 0-2 målet. Dock så såg vi inte mycket av första kedjan tycker jag. Problem med ingångarna och att få tryck.

    #22762
    Andreas
    Keymaster

    Seppälä bara växer. Känns alltmer spännande.

    Kan tycka matchen igår var ett fall framåt, men långt ifrån det tempo som laget behöver komma upp i.

    #22753
    carl
    Deltagare

    Tycker Seppälä, Quennville och Karlkvist var klart bäst i matchen. Oerhört imponerad av alla tre, Seppälä var klart bättre med puck än förväntat. Känns ändå som en fullgod ersättare till Rissanen, kanske lite svagare bakåt, men bättre framåt.

    #22752
    Catskinner
    Deltagare

    Delar det du skrev i din analys av matchen. Laget var veka och inte med i matchen fram till halva tredje perioden. Tycker Seppälä gav positiva signaler, bra på skridskorna, tog flera initiativ framåt. Ekström måste vara mycket mer stabil bakåt. Gjorde flera misstag och riskerar att handla utanför start uppställningen om han inte vässar sig. Puistola verkar snabb på skridskorna och ett hot på omställningar

    #22748
    Andreas
    Keymaster

    En första försäsongsmatch. Mycket som kan bli bättre kan man väl säga.

    Kul att både Karlkvist och Quenneville får leverera direkt.

    #22744
    Andreas
    Keymaster

    Ni har väl inte missat att ni kan tippa försäsongen?

    Tippa spelarnas poäng försäsongen 2024/25

    #22743
    Andreas
    Keymaster

    Det verkar finnas en del tvivel på om Karlkvist ska kunna leverera i Örebro. När jag lyssnade på VF-podden så sågade både huvudpersonen och MrMadhawk honom.

    Sedan har han väl en förmåga att alltid plocka ut en Örebroare till sin flopplista inför säsongen om man vill vara lite cynisk.

    Själv är jag lite skeptisk till att han ska lyckas hålla ett snitt på 1 poäng per match, men gör han över 35 och powerplay lyfter inte minst, så är jag nöjd.

    Det jag är mest rädd för är att han ska skada sig och bli borta en längre tid.

    #22730
    Catskinner
    Deltagare
Visar 25 inlägg - 326 till 350 (av 13,250 totalt)