Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 301 till 325 (av 13,232 totalt)
  • Författare
    Status
    Deltagare

Lite väl optimistiskt i min mening, men in med en riktigt fin Center så ser det väl ändå helt ok ut.

Kovacs
    Deltagare

Okej. Jag ger mig på en liten genomgång av truppen nu när försäsongs matcherna är slut.

Backsidan först:
    Arnesson-Quenville
    Quenville har överraskat på mig. Bättre än jag trott. Inte oäven i egen zon och toppklass i det offensiva spelet!

Arnesson kompletterar med sitt stabila aggressiva spel i egen zon. Är på väg tillbaka till den höga nivå han höll innan han lämnade oss tycker jag! Lovande försäsong!

Seppälä-Berglund
    Seppälä känns stabil. Kommer ta lite tid att få igång. Men klart godkänd försäsong. Bättre med puck än jag kanske trott

Berglund blandar och ger. Har hög högsta nivå. Behöver bli jämnare i spelet. Har mycket i sig.

Backström-Norell
    Backström vet man vad man får av. Stabil i egen zon och en jätte i boxplay spelet. Håller han sig till det enkla spelet är han stabil.

Norell ser ut att få en offensivare roll i år. Tar för sig med sin skridskoåkning. Tycker han ser näst intill ännu snabbare ut?

Radovojevic- Nilsson
    Radovojevic kommer få sina chanser när skador kommer. Känns otroligt spännande. Blir inte förvånad om han är ordinarie efter jul.

Nilsson vet man vad man får av. Tycker han påminner om Holm i spelet. Om än inte lika nonchalant. Otroligt lugn med pucken. Bra storlek. Kommer få inleda som 7e back. Men är bra.

Forwards. Så som jag vill starta premiären:
    Karlqvist- Björninen – Puistola
    Karlqvist behöver inte många ord. Fantastisk på allt räcker långt.

Björninen är bra. Kommer inte göra 50p men är vass i spelet.

Puistola växer och det behöver få ta lite tid. Är skicklig i p.p. Tror han kan växa in i det och bli en stjärna!

L.Larsson – Leino – Fernström
    L.Larsson ser pånyttfödd ut. Bidrar med fart och energi. Har mindre press i år vilket passar honom bra tror jag.

Leino är stabil. 25-30p varje säsong. Gör det bra och är skicklig i det ”lilla” spelet.

Fernström kompletterar dessa herrar bra. Gör det bra och är stor i kroppen.

wikman – Oscarsson- E.Larsson
    Wikman ska in där. Dom 3 har kemi. Tror på det ”stora” genombrott där i år.

Oscarsson har ett viktigt år. Behöver få en bra start. Ser lite tung ut ibland och Wikmans energi kan vara bra där.

E.Larsson känns som ett nyförvärv. Näst intill lite bortglömd. Potential att göra 20 mål. Behöver nyttja sitt fina skott oftare.

Steen- Mastomäki- Gustafsson
    Steen måste få spela. Behöver tid att växa in i shl men tycker intentionerna visar att han är nära.

Mastomäki var planens gigant igår. Brukar studsa upp ordentligt kontraktsår. Hoppas på det i år också?

Glenn kan få fart på Mastomäki. Är perfekt i den formationen. Vår kapten ser redo ut i år.

Danielsson – Ekström
    Danielsson är för bra för att lämnas utanför. Dock är han 13e i premiären för mig. Har ingredienser att redan i år komma över 20p. Tror dock det kan bli svårare för honom när tempot och fysiska spelet höjs någon procent i riktiga matcher. Känns dock som en joker.

Ekström har så mycket i sig. Dock 0p på försäsongen. Tycker han om han ska spela behöver ny miljö. Typ Leino och Ludde som exempel. Hans styrka är spelet med puck. Inte fysiken. Är lite malplacerad med Mastomäki och Steen.

Arntzen kommer få börja är min känsla. Stod ändå genrepet igår. Borde betyda något.

Enroth kommer göra många matcher. Hoppas han tar konkurrensen på ett bra sett.

Tankar? Synpunkter?

Alla ser ju att det är en förstacenter som saknas. Hör också att det jobbas på det. Då kommer man kunna röra om en del i formationerna och spetsa till det lite i samtliga.

Kovacs
    Deltagare

Skönt att försäsongens bästa match kommer i genrepet! Ger råg i ryggen inför det som komma skall! Tycker många gör det bra idag. Puistola börjar komma rätt. Ludde fysisk och fin med puck. Emil och glenn med några offensiva proppar. Kan bli helt ok det här.

Andreas
    Keymaster

Örebro Hockey är inte intresserade av att köpa Behrn Arena. De tycker det är bra att vara hyresgäster. Samtidigt tycker de att arenan begränsar dem, men Micke Johansson o co har ändå lyckats maximera utvecklingen av den.

Men Örebro behöver hitta fler intäktsströmmar och deras senaste anställningar har en del att göra med det. Örebro Hockey försöker utveckla detta, men arenan i sig är en begränsning. Det faktum att den står tom stora delar av året, men Örebro Hockey betalar ändå hyra är något man vill kolla på.

Ni har säkert sett att de försöker pusha försäljning av restaurangbiljetter och vi kommer nog se mer av den typen av försäljning, vilket jag tycker det är bra.

En egen arena i Örebro kommer nog inte att hända någon gång snart utan snarare blir det att försöka jonglera med det som finns och jobba runt denna arenas begränsningar.

Catskinner
    Deltagare

Det var en sammanställning av SHL klubbarnas finanser i dagens Expressen. Ni ser Örebros siffror nedan. Örebros resultat var inte dåligt men pga av bla gamla synder så är det egna kapitalet lågt.

Örebro Årets Resultat +2.9 MSEK (6:a)
    SHL-klubbarnas andel eget kapital av nettoomsättning (Licenskravet) 8.52% (Sist)
    Eget kapital 13 MSEK (12:a)
    Omsättning 153 MSEK (9:a)

Det verkar vara en vinnande faktor med stark korrelation till högt eget kapital att ha egen arena. Exempel vis Färjestad, HV71 har egen arena, medan Växjö och Skellefteå har fördelaktiga hyres villkor. Jag vet inte om det finns någon diskussion om en ny arena eller att köpa loss Behrn? För att bli en storklubb så skulle något sådant till.

Andreas
    Keymaster

Instämmer i det du säger. Blir spännande att se hur det går imorgon. Linköping åkte ju på en ordentlig käftsmäll mot Leksand. De var verkligen genomusla den matchen.

Catskinner
    Deltagare

Dålig match i två perioder, man lyckades inte komma med fart överhuvudtaget. Både backar och forwards hade problem med att sätta pucken på bladet på spelare med fart. Ingen lyckade forecheck alls, kom på mellanhand eller blev överspelade lätt. Enroth direkt dålig.

Andreas
    Keymaster

ÖSK är usla på att sälja in sig till näringslivet om vi ska jämföra de två. Det är nästan så att företagen måste gå till dem för att få fråga om de får sponsra.

ÖHK är otroligt mycket mer aktiva på alla tänkbara sätt och jag har inte hört något om att intresset för att stöta hockeyn har minskat, men vi befinner oss i något av en minirecession typ och det påverkar så klart.

Ingen ifrågasätter Henrik Löwdahl. Örebro kunde inte fått ett bättre namn på den posten för att rekordsnabbt bygga upp förtroendet igen.

Kovacs
    Deltagare

Nja, jag tror inte näringlivet känner mättnad. Dock så är det ju en balansgång. Sällan större företag med kapital väljer att pytsa in pengar i en förening utan att få valuta för pengarna. D.v.s. någonstans måste det ju ge företaget något på längre sikt. De avtal man sitter i styr ju emot en produkt / tjänst man köpt. Exempelvis marknadsföring i form av skyltar, led reklam, biljetter, jumotron, loger etc. Om företaget skall gå in med pengar utöver detta finns det alltid en risk att det äts upp av nästa års sponsring. Typ som en förskottsbetalning. Sedan finns det givetvis dom mindre företagen som är mer ägarstyrda lokalt där möjlighet till en annan lösning är större. Men det är sällan ett företag ”bara för att” slänger in extra pengar för att betala en spelares lön.
    Jag tror man behöver hitta en form för detta och vet att klubben redan idag har snabbfotade killar och tjejer på marknadssidan.
    Sen måste man komma ihåg att det är en ganska tuff tid för många företag där en extra peng in kan kännas rätt rejält. Dock kan man ju eventuellt hitta en avbetalningsplan på den typen av extra insats så det inte är just nu pengarna måste in.

En förstacenter som är någon som kan tillföra något här och nu kommer ju kosta en hel del. Så jag är rädd att det inte är en quickfix.

Sen är ju också frågan hur många med rätt profil som finns lediga här och nu.

En annan fundering. Undra vilken kontakt Löwdahl och gänget håller med Vancover. Jag tänker att om Lekkerimäki inte färgar i NHL laget. Om det finns möjlighet till ett lån där då han tillhör oss i Europa fortfarande va?
    En sådan lösning hade inte behövt vara så dyr. Men han skulle ändå tillföra en hel del.
    Samma gäller såklart med Samuel Johannesson..

carl
    Deltagare

Undra om det finns en viss grad av mättnad bland näringslivet i Örebro, eller om de helt saknar förtroende för den sportsliga ledningen. Det gäller iofs för både ÖSK och ÖHK, pengar verkar vara en bristvara..

Kovacs
    Deltagare

Kossila verkar ha svårt att hamna i SHL närmsta tiden oavsett fysik p.g.a. skatteregler så den kan vi nog tyvärr räkna bort.
    Hade vi haft en plånbok med luft i så hade jag gärna plockat in Joey LaLeggia på backsidan också. Han hade kunnat gå med Seppälä. Sen Quenville med med Arnesson. Sen skulle jag gärna se Berglund med Nordell/ Backström.
    Luca har imponerat på mig men jag hade gärna sett honom som en spelare för utlåning i AS för att nästa år gå in på riktigt!

Andreas
    Keymaster

Tycker Mastomäki gjort det rätt bra med unga spelare runtomkring sig. Han har ju kontraktsår också och då brukar han skina lite extra.

Catskinner
    Deltagare

Kalle Kossila finns => https://hockeysverige.se/2024/09/02/kalle-kossila-hort-fran-lag-i-schweiz-och-sverige Där finns det kompetens och SHL erfarenhet men naturligtvis massor med risk beträffande skador. Vet inte hur mycket man kan undersöka i förväg, innan man skriver kontrakt.

Sen finns eventuellt Logan Brown som inte fått kontrakt i NHL än. Har inte spelat i Europa, men har storlek, skridskoteknik för att fungera.

Kovacs
    Deltagare

Camper på gång till Björklöven enligt Expressen. Marknaden tunnas ut i rask takt. I synnerhet på spelare som på senare tid agerat i Europa och levererat på en hög nivå. Detta bör också vara ett krav för att affär ska bli aktuell för oss? Vår trupp har inte råd med fler tilltänkta spetsspelare som behöver en halv säsong för acklimatisering.

Andreas
    Keymaster

Noterar att Jakob Forsbacka-Karlsson börjat följa Örebro. Någonting för damlaget kanske?

Han kanske bara vill ha lite koll på motståndet? Örebro använder ju faktiskt sina vanliga kanaler i sociala medier för att marknadsföra damerna, vilket de ska ha all heder för.

Jag tror inte att damlaget kommer att göra några förändringar på ledarsidan om inget oförutsägbart skett.

Status
    Deltagare

Eller är centermatknaden sååå tunn?😅

Status
    Deltagare

Noterar att Jakob Forsbacka-Karlsson börjat följa Örebro. Någonting för damlaget kanske?

Kovacs
    Deltagare

DIF har ett rätt bra lag. Inget man bara kör över. Många spelare som ”borde” spela i shl.
    Tycker vi gör det ok. Matchen som helhet skrek försäsong.
    Men vi saknar ändå ett gäng. Emil, Wikman och Steen tar ju alla plats i laget.
    Dock fantastiskt att våra fina juniorer gör det så bra!

Andreas
    Keymaster

Ingen vidare match detta, men positivt att powerplay fortsätter leverera.

Kul med juniorerna som kliver fram också.

Andreas
    Keymaster

Nu kom verkligen Niklas Erikssons hockey fram. Det är väl lite såhär det kan komma att se ut när det klaffar för laget. Hög press, mycket skridskor.

Karlkvist har visat på bra jobb hemåt också måste jag säga. Inte alls varit konstant fiskande. Snarare har han serverat Björninen på väg framåt genom mittzon.

carl
    Deltagare

Ännu en förhållandevis bra match, syns en tydlig progression i spelet. En riktigt bra förstecenter och vi kniper top8.

Kovacs
    Deltagare

Precis. Lät som på Löwdahl i dagens intervju på hemsidan som att det kan komma något. Synd bara att det är rätt sent då marknaden börjar tunnas ut. Men Camper och Kossila är 2 som är lediga. Finns säkerligen ett gäng borta i AHL som snart står utan kontrakt.

Hoppas Löwdahl också har kontakt med Vancouver kontinuerligt vad gäller Lekkerimäki. Kan det bli aktuellt med en utlåning bort i Oktober om det visar sig att han hamnar i AHL för hans utveckling? En sådan skulle inte behöva kosta så många slantar..

Andreas
    Keymaster

Jag tror inte det är helt avskrivet att en till spelare kommer in, men jag misstänker det kan komma att bli först efter att sponsorer skjutit till extra.

Lösningen med Holm var inte gratis, men rimligtvis inte överdrivet dyr heller. Han borde få täckning i Schweiz för den lön som han går miste om i Örebro.

Kovacs
    Deltagare

Undra hur dealen ser ut med Holm. Borde inte kosta klubben så mycket med tanke på att han har en ny klubb i Schweiz? Kan vi kanske ha en lucka i löneposterna som kan öppna upp för en center? Tycker hela vår trupp skulle lyfta med en riktig första- center. Då skulle vi kunna få ihop 2 forwards- formationer som ser på förhand rätt skapliga ut. Låt säga att vi landar en sådan då kan vi gå med:

Karlkvist – Ny – Puistola
    L. larsson – Björninen – Leino

Om denna center är en i klass med Kossila eller liknande så bör vi ha 2 formationer som kan producera runt 80-100p. Vardera framåt.

Under dessa ökar också konkurrensen då med spelare som Emil, Glenn, Wikman, Ekström, Steen, Fernström och Danielsson på wingarna. Och med Milton och Masto som centrar. Har Milton eller Masto en svacka kan man lyfta ner Leino som center och plocka upp någon av dom andra forwards där.

Hoppet är det sista som överger en och det jag lever på i detta fall;)

Catskinner
    Deltagare

Seppälä var bra igen, forechecken satt bättre, Örebro var också bättre i egen zon med ett mera intensivt spel. Oskarsson imponerade också på 0-2 målet. Dock så såg vi inte mycket av första kedjan tycker jag. Problem med ingångarna och att få tryck.

Visar 25 inlägg - 301 till 325 (av 13,232 totalt)