Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 vecka, 1 dag sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
17/04/2019 kl. 11:14 #13241
pb_90
DeltagareMisstänkte att det var så du menade och där är vi överens! Liiga verkar vara långt ifrån ett säkert kort om man letar förstamålvakter.
Det skulle ju vara rätt najs om NJ kunde lösa en förstakeeper relativt snart… Det är ju den solklart viktigaste positionen att lösa till nästa säsong för så som det har sett ut de två senaste säsongerna får det inte se ut igen.
17/04/2019 kl. 10:40 #13240JN27
DeltagareProblemet med om vi bara ska ha svenska målvakter är väl att utbudet i år är rätt svagt? I fjol fanns det en hel del som satt på utgående kontrakt. I år är det i princip bara Enroth, Högberg, Lindbäck och Forsberg som har utgående? Enroth lär få KHL-kontrakt, Högberg lär ha bra chans att fy nytt kontrakt, Lindbäck känns som att han kommer bli jäkligt dyr och kanske inte leva upp till det och Forsberg känns också som att han kan få nytt kontrakt..
Finska målvakter verkar det dock finnas en hel del av ändå tycker jag, och med ett gäng finnar i truppen redan så tror jag att det är lätt att acklimatisera sig. Jag fastnade som sagt för Harri Säteri faktiskt… har egentligen noll koll på målvakter så det kanske är givet att han får ett KHL eller NLA-kontrakt.
Langhammer har ju en rejäl historia i NA så han kanske har fått bort det klassiska tjeckiska lathets-problemet.
Vill inte ha en ny finsk målvakt. Kilpeläinen var en av Liigas bästa målvakter och det var solklart att omställningen var alldeles för stor så där känns det för osäkert.
Vad gäller målvakter och hur dyra de får vara är ju ett argument som, i år, lite talar emot sig självt då Enroth troligtvis har erbjudits en RIKTIGT saftig lön.
Min förhoppning ligger i att man löser detta, även om det såklart kommer krävas en hel del.
Jag tror att man verkligen går all in på en klassmålvakt. Vem som sedan ska avlasta är ju ett annat problem. Kanske en Christian Engstrand?Så om Pekka Rinne skulle vilja komma så skulle du tacka nej?
Det är klart att man kan plocka in en finsk målvakt? Men man kanske inte vill plocka in en förstamålvakt från Liiga för det. Ortio eller Säteri har ju riktigt fina CV:n.
Notera att jag skrev en Finsk målvakt från Liiga, så du är inne på samma spår som jag. Vill bara inte att NJ ska dra en chansning igen. Skulle Ortio komma exempelvis så vet man ju sedan tidigare att han håller för SHL.
17/04/2019 kl. 10:38 #13237TJ
DeltagareJag hoppas iaf att herr Jörtsö noterar mitt tjatande här inne och kanske droppar namnet för NJ iaf.
😉
17/04/2019 kl. 10:37 #13236pb_90
DeltagareProblemet med om vi bara ska ha svenska målvakter är väl att utbudet i år är rätt svagt? I fjol fanns det en hel del som satt på utgående kontrakt. I år är det i princip bara Enroth, Högberg, Lindbäck och Forsberg som har utgående? Enroth lär få KHL-kontrakt, Högberg lär ha bra chans att fy nytt kontrakt, Lindbäck känns som att han kommer bli jäkligt dyr och kanske inte leva upp till det och Forsberg känns också som att han kan få nytt kontrakt..
Finska målvakter verkar det dock finnas en hel del av ändå tycker jag, och med ett gäng finnar i truppen redan så tror jag att det är lätt att acklimatisera sig. Jag fastnade som sagt för Harri Säteri faktiskt… har egentligen noll koll på målvakter så det kanske är givet att han får ett KHL eller NLA-kontrakt.
Langhammer har ju en rejäl historia i NA så han kanske har fått bort det klassiska tjeckiska lathets-problemet.
Vill inte ha en ny finsk målvakt. Kilpeläinen var en av Liigas bästa målvakter och det var solklart att omställningen var alldeles för stor så där känns det för osäkert.
Vad gäller målvakter och hur dyra de får vara är ju ett argument som, i år, lite talar emot sig självt då Enroth troligtvis har erbjudits en RIKTIGT saftig lön.
Min förhoppning ligger i att man löser detta, även om det såklart kommer krävas en hel del.
Jag tror att man verkligen går all in på en klassmålvakt. Vem som sedan ska avlasta är ju ett annat problem. Kanske en Christian Engstrand?Så om Pekka Rinne skulle vilja komma så skulle du tacka nej? 😉
Det är klart att man kan plocka in en finsk målvakt? Men man kanske inte vill plocka in en förstamålvakt från Liiga för det. Ortio eller Säteri har ju riktigt fina CV:n.
Sen Engstrand som andrakeeper låter bra i mina öron.
17/04/2019 kl. 10:36 #13235JN27
DeltagareOch JN, jag har en helt annan tolkning än dig angående Palushaj.
Han säger ju egentligen det man kan förvänta sig av en spelare som är under kontrakt. Att han är 100% inställd på att vara i Örebro… tills han är 0% säker att det blir Örebro.
”Om något kommer ändras så kommer ni få reda på det snabbt.”
Jag tror att det troligaste fortfarande är att han lyckas få ett kontrakt och lämnar oss. Det hör ju verkligen inte till vanligheterna att spelare av hans kaliber utan någon direkt koppling till Sverige stannar i SHL om NLA eller KHL-kontrakt kommer upp på bordet.
NJ kommer inte att hitta någon ersättare av samma kaliber ifall han lämnar.. det skulle vara jäkligt tungt.
Jo det förstår jag. Däremot så vet inte jag hur stark hans aktie är utomlands med tanke på skadan. Tror många klubbar väntar ut den här säsongen för att se vart han står. Även om det mycket väl kan vara som du säger. Och då skulle det såklart vara riktigt tungt.
17/04/2019 kl. 10:33 #13234pb_90
DeltagareOch JN, jag har en helt annan tolkning än dig angående Palushaj.
Han säger ju egentligen det man kan förvänta sig av en spelare som är under kontrakt. Att han är 100% inställd på att vara i Örebro… tills han är 0% säker att det blir Örebro.
”Om något kommer ändras så kommer ni få reda på det snabbt.”
Jag tror att det troligaste fortfarande är att han lyckas få ett kontrakt och lämnar oss. Det hör ju verkligen inte till vanligheterna att spelare av hans kaliber utan någon direkt koppling till Sverige stannar i SHL om NLA eller KHL-kontrakt kommer upp på bordet.
NJ kommer inte att hitta någon ersättare av samma kaliber ifall han lämnar.. det skulle vara jäkligt tungt.
17/04/2019 kl. 10:29 #13233JN27
Jag tror att man verkligen går all in på en klassmålvakt. Vem som sedan ska avlasta är ju ett annat problem. Kanske en Christian Engstrand?17/04/2019 kl. 10:22 #13232pb_90
17/04/2019 kl. 10:11 #13231Henric
KeymasterPå MV-sidan är Marek Langhamer också kontraktslös tror jag.
Jag anar en liten man-crush där nästan
Ja, där med. Jhonas är min andra. 😀 SKämt åsido, Marek är en chansning, men jag har blivit lite besatt av honom för jag är sjukt nyfiken på vad han skulle kunna prestera i SHL. Jag vet ingenting om honom personlighetsmässigt och har mest sett korta highlights bortsett från någon eller några matcher när han vara i Coyotes för ett par år sedan. Jag hoppas iaf att herr Jörtsö noterar mitt tjatande här inne och kanske droppar namnet för NJ iaf. 😉
Och håller även med JN27. Jag ser helst svenska målisar i vår blåfärg nästa år, bara de är bra.
17/04/2019 kl. 08:43 #13230JN27
DeltagarePå MV-sidan är Marek Langhamer också kontraktslös tror jag.
Jag anar en liten man-crush där nästan
Ser ju hellre att vi har två Svenska målvakter faktiskt.
Förövrigt verkar ju Palushaj vara inställd på att göra en säsong till med Örebro iallafall. Känns ju något betryggande.
17/04/2019 kl. 08:39 #13229Andreas
Jag anar en liten man-crush där nästan 😉
16/04/2019 kl. 22:11 #13228Henric
16/04/2019 kl. 20:31 #13227pb_90
DeltagareInne i en EP-period nu… Några intressanta målvakter med utgående kontrakt förutom de som ryktats något, dvs Enroth, Högberg och Lindbäck. Det känns inte som ett supergynnsamt år att leta ny förstakeeper?
Anton Forsberg – Borde väl kanske kunna få fortsätta i AHL om han vill, och lirade en hel del matcher i NHL förra året när Chicago hade skadeproblem.
Harri Säteri – En hel del VM-matcher, riktigt intressant meritlista.
Joni Ortio – Var ju stundtals briljant i Skellefteå.
Jussi Rynnäs – Bra statistik i Liiga och både KHL och NHL-erfarenhet. Har dock inte stått ens hälften av matcherna de senaste två säsongerna.
Julius Hudacek – Jag har hört ett rykte om att dom har införskaffat en ny vattenkokare till avbytarbänken. Är den för tebryggning måntro?
16/04/2019 kl. 20:03 #13226pb_90
DeltagareLite statistik från Joonas säsong.
Corsi: 57,9%. Sorterat på minst 20-matcher. Tredje bäst i laget efter Teemu Eronen och Erik Thorell och åtta i ligan. Teemu Eronen ser riktigt intressant ut om man skulle vilja värva en tvåvägsback också. Lär väl kunna bli KHL där iofs.
PDO på 103,9% och en skottprocent på 10,9% vilket ger en räddningsprocent på 93% när han är på isen. (Skottprocenten med hans kamrater ska väl egentligen räknas in också).
Känns än mer intressant som tvåvägsspelare när man ser denna info tycker jag.
Någon som kan finska får gärna fylla på med mer info! 😉
16/04/2019 kl. 20:02 #13225Andreas
KeymasterSedan ska jag väl säga också att Spinksbröderna gjorde ju faktiskt också ett ganska OK första år. Offensivt i alla fall.
Den stora skillnaden är väl att Boucher är en av lagets bästa +/–spelare.
16/04/2019 kl. 16:56 #13224Andreas
KeymasterBoucher ska bli MYCKET intressant att följa. Lite mer istid och med lite bättre kedjekamrater kan han bli något bra. Hans 22 poäng kostade väl typ 40k i månaden eller något. Helt vansinnigt bra pris för dem poängen.
16/04/2019 kl. 13:19 #13223pb_90
DeltagareEn annan grej.
Boucher gör alltså 22p sin första säsong i SHL med en snittistid på 13:39min.
Gör han en liiiiite bättre nästa säsong bara så kan han ju börja kliva upp på 25/30-poäng? Känns som att det kan finnas en hel del sparkapital där. Ska bli sjukt intressant att se Lodin, Mastomäki och Gustafsson också till nästa säsong, känns som att dom borde kunna ta fina kliv dom också!
16/04/2019 kl. 13:10 #13222pb_90
DeltagareBoxplay var ju ett sorgebarn under hela säsongen… så BP kompetens är ju faktiskt mer än välkommet. Sen så gjorde han ändå 20 kassar i Liiga förra året, så han borde väl kunna smälla in över tio i SHL?
Så han kanske ändå är något av en ersättare till Sallinen vad det kommer till tvåvägsspelet. Men man kanske byter bort lite av Sallinens fysik mot en något större poängproduktion? Jag tänker mig att en leverans i krokarna kring Harpers och Sallinens är godkänt? Dvs mellan 22-28p?
16/04/2019 kl. 12:27 #13221Andreas
KeymasterNu är ju inte +- den mest intressanta statistiken längre. Men Rask har ett rejält gäng år med positiv statistik. Vissa av dom med rejäl marginal.
Bra tvåvägsspelare måntro?
Lutar åt det. Det gör ju att han känns ganska välscoutad för laget.
16/04/2019 kl. 12:13 #13220JN27
DeltagareNu är ju inte +- den mest intressanta statistiken längre. Men Rask har ett rejält gäng år med positiv statistik. Vissa av dom med rejäl marginal.
Intressant. Han spelar ju även mycket boxplay har jag hört. Lite oväntat.
16/04/2019 kl. 12:05 #13219pb_90
DeltagareNu är ju inte +- den mest intressanta statistiken längre. Men Rask har ett rejält gäng år med positiv statistik. Vissa av dom med rejäl marginal.
16/04/2019 kl. 10:22 #13218pb_90
DeltagareDock så skrivs ju både Harper och Rask som rena RW på EP? Medans Bromé och Palushaj verkar lira på båda sidor. Det stämmer väl aldrig helt det där iofs.
16/04/2019 kl. 10:21 #13217JN27
DeltagareJag är också lite funderande kring målet att försvenska laget. Det är ju fortfarande en hel del importer om nu även Rask kommer in.
Sallinen, Spinks och Eero var ju de utländska som lämnade. Tre svenskar och en finländare in är ju fortsatt ett bra förhållande svensk-utländsk.
Målvaktsfrågan är där jag är mest fundersam just nu. En svensk andramålvakt borde gå att hitta. En svensk förstamålis? Den är svårare.
Jag ber varje kväll för att Enroth ska skriva på. En liten strimma hopp finns det ju fortfarande. Jag är ju som sagt beredd att cykla för en påskrift.
16/04/2019 kl. 10:19 #13215Andreas
KeymasterJag är också lite funderande kring målet att försvenska laget. Det är ju fortfarande en hel del importer om nu även Rask kommer in.
Sallinen, Spinks och Eero var ju de utländska som lämnade. Tre svenskar och en finländare in är ju fortsatt ett bra förhållande svensk-utländsk. 🙂
Målvaktsfrågan är där jag är mest fundersam just nu. En svensk andramålvakt borde gå att hitta. En svensk förstamålis? Den är svårare.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av
Andreas.
16/04/2019 kl. 10:08 #13214JN27
DeltagareRask är ingen ersättare för Sallinen. Väldigt olika spelstil där skulle jag säga. Rask är mer som Manninen i så fall.
Det känns lite som att det som nu saknas är en tydlig playmaker. En Conny nästan.
Jag är också lite funderande kring målet att försvenska laget. Det är ju fortfarande en hel del importer om nu även Rask kommer in.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av
-
FörfattareInlägg