Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 551 till 575 (av 13,231 totalt)
  • Författare
    Kovacs
    Deltagare

Precis. Kul för Örebro och Leo. 3,2 milj in i kassan för klubben. 6,4 totalt in hittills för Leo och Pettersson. Skulle Milton få signa också så har vi alltså nästan 11 in på NHL signs.
    Som du skriver så säger det ju inget om hans vara eller ej i Örebro i övrigt. Dock så hoppas jag som alla andra såklart att han blir kvar 1 säsong till. Viktigt på alla sätt. Känns dock som att det inte kommer bli något klart innan säsongen startar. Tror dom kommer vilja ha över han rätt mycket och kanske att han får 8 matcher där borta först som
    är rätt vanligt.

Andreas
    Keymaster

Leo skriver kontrakt med Anaheim, men i praktiken innebär det mest att de bara verkligen gör slag i saken med sitt draftval. Var han spelar är fortsatt uppe i luften.

Andreas
    Keymaster

Det går inte säga nu vem som är bättre av Leo och Fantilli. Båda är väl lite storväxta, men Leo är ju den smartare och mer kreativa av de två, medan Fantilli är lite mer typiskt nordamerikansk i sin stil.

Fantilli har ju varit riktigt blek när han spelat i internationella turneringar, medan Leo glänst ordentligt. Leo har också spelat mot andra vuxna medan Fantilli spelat mot juniorer.

Det finns de som tror att Fantilli har ett högre tak i och med att han har en stils om passar NHL bättre, men Leo är ju så avig, nästan Datsyuks i sin stil, att han kan bli en stjärna han med. Fantilli ligger nog lite före i den fysiska utvecklingen också. Leo kan fortfarande lägga på sig en hel del muskler och bli ännu jobbigare att möta.

Oavsett, Leo är grym. Han kommer att göra dem så jäkla glada i längden och Ducks är i ett läge där börjat bygga upp sitt lag igen. De har råd att sätta honom en säsong till i Sverige utan vidare. Det är inte kommande säsong som de ska utmana om slutspel igen.

method
    Deltagare

Jaha, Leo som tvåa – bra eller dåligt för oddsen att han gör ett år till i ÖHK nu när han hamnar i Anaheim? De är ju i en ombyggnadsfas, vad innebär det?

Ducks-fansen verkar i a f rasa på Twitter över att inte få Fantilli. ”Avgå alla!” Kommer de få rätt?

Andreas
    Keymaster

Jo det låter väldigt bekant det du skriver. 🙂

Lite synd att han aldrig hamnade i Örebro. Man vill ju ändå se lokala förmågor i egna klubben.

Kovacs
    Deltagare

Jag vet dock att Ryno varit nära oss ett par gånger. 11/12 ville Ryno till oss och kontakt fanns men vi valde att gå för Jarred Aulin då istället.

Vi var även med i racet säsongen 15/16 då som ersättare till Derek Ryan men kunde inte matcha Färjestads bud.
    Men Ryno har även efter det vid något tillfälle varit aktuell och ville gärna spela för Örebro
    men timeingen har aldrig stämt. Så det är lite missuppfattning p.g.a. ett uttalande när han valde bort Örebro i div.1 för spel i Allsvenskan med Oskarshamn. Då uttalade han sig och sa att han var besviken att han året innan inte fått chansen i Örebro i media. Men nog om det 😉

Jag ser ändå likheter i Milton och Johan i unga år. Det tog lite tid för Johan också att anpassa sin klubbteknik och fart efter sin storlek. Dock så var han stor men inte särskilt fysisk precis som Milton. Tror Milton kan explodera poängmässigt när han får upp farten lite i klubban. Tycker mig se en potential i hans lugn med puck där han borde kunna nyttja sin storlek lite mer för att göra sig fri och skydda puck. Milton är för mig efter Leo den mest spännande talang vi haft på väldigt länge. Och ändå så har jag svårt att få in han i vårt lag från start, det säger lite om vår bredd 🙂

Andreas
    Keymaster

Det var väl skrivet lite med glimten i ögat. Han är ju uppväxt i Hallsberg, men fick aldrig chansen hos Örebro trots fina prestationer och det sades väl att han bar på något agg mot Örebro genom karriären på grund av det.

Hur mycket sanning det är i det är det väl bara han som vet. Milton hyser ingen agg mot Örebro 🙂

Kovacs
    Deltagare

Milton har skön inställning. Hur menar du med Rynos attityd? Något särskilt?

Andreas
    Keymaster

Hoppas Milton har lite bättre attityd än Ryno bara, men det verkar han ju ha 😉

Kovacs
    Deltagare

Det känns som att när man ser det där så är Leo längre ifrån att bli kvar än innan..
    Frågan är hur dom agerar då? Går man efter en etablerad första center eller en winge som ersättare? Eller nöjer man sig med den trupp vi har?

Vi har ju extremt många spännande spelare som kan explodera i år på förhand. Ekström har ju en potential som är enorm.
    Lekkerimäki känns spännande och kan ju också ta enorma steg i rätt omgivning. Hade älskat att se honom ihop med Brome. Kanske kan han bli en Borna i combo med Brome med skottet han besitter. Sen är ju SHL ett steg upp.

Milton avslutade ju ruggigt starkt och kan bli en top- spelare i ligan. Skrev redan för 2 år sedan att jag ser likheter emellan han och en väldigt ung Johan Ryno.

Sundberg är ju en liten joker, slår det väl ut kan lika gärna det vara Bornas ersättare ihop med Brome.

Sen har vi ju Glenn som tagit stora steg i Växjö och som säkert vill vara med högt upp i kedjorna.

Andreas
    Keymaster

Intressant om Leo

JontheR
    Deltagare

Finns så många tecken nu på att vi agerar som ett topplag i SHL både kortsiktigt och långsiktigt.

Långsiktigt:
    – Utvecklingen av vår fysträning (nu senast med förbättrat gym)
    – Ungdomssidan som tar steg hela tiden och ett stort plus att spelare kan spelsystemet och är både fysiskt och mentalt redo när de får chansen.
    – Ett tydligt grundspel/spelsystem som utvecklas år för år
    – Utvecklingen av en vinnarmentalitet där ribban nu är satt att vinna SM-guld

Kortsiktigt:
    – Värvningarna av svenska elitspelare som Johannesson och Lekkerimäki – positivt att vi är attraktiva för unga utvecklingsbara spelare
    – Förstärkning av rätt typ av karaktärer för att förstärka vinnarmentaliteten Ludvig, Björninen och Glenn.
    – Ny tränare med mer offensiv inriktning för att utveckla vår offensiv med mer variation
    – Att få behålla Niklas i organisationen – bygger vidare sportsligt på den redan fina grund vi har

Det är några av de saker jag kommer på som gör mig optimistisk framåt.

Får vi behålla Leo kommer det i sig vara ett privilegium att få njuta av hans hockeytalang ett år till. Att han själv inte är främmande för ett år till är mitt halmstrå.

Andreas
    Keymaster

Med Örebros stabila grundspel och bra målvakter är det ju inga stora förbättringar som behövs egentligen för att de ska fortsätta utmana i toppen.

Visst hade det varit coolt med en Frödén eller liknande, men även utan Leo är det ett spännande lagbygge. Med honom är det ett rätt grymt lag.

Örebro gjorde tredje flest mål av alla lag förra säsongen, fler än Färjestad, Frölunda, Rögle, etc.
    Powerplay var medelmåttigt också, men inte direkt uselt som det varit innan.

Finns goda förutsättningar för en ny, bra säsong. Tar man lite färre utvisningar så behöver inte boxplay jobba ihjäl sig heller.

Kovacs
    Deltagare

Om man tittar på spelare för spelare vilka som lämnat med ersättare så ser det inte heller så pjåkigt ut va?

Abols – Ludde Larsson
    Larsson känns som en jämnare spelare men med mindre spets? +/- 0 enligt mig. Tror Larsson kan bidra med en hel del stabilitet och bör landa in på 30p. för att vara godkänd.

Öberg – Lekkerimäki
    Här är jag positiv. Sett till Öbbas slutspel så är det svårt att ersätta. Men sett till hans grundserie så tror jag Lekkerimäki kan trumfa han. sätter +1 på den.

Näkyvä – Johannesson
    +1. Näkyvä på tok för ojämn ifjol. Många andra ass i p.p. kryddade hans poängskörd men i spelet tycker jag han hade tappat en del.

Hardegård – Norell
    -1 sett till förväntat poängskörd. +1 sett till att han bör vara stabilare runt kassen och i egen zon. 2 olika spelartyper men hans skridskoåkning.

Lajunen – Björninen
    Här är det ett lyft till. Bättre på det mesta. Kanske inte fysiken men i övrigt bättre. Bör kunna producera mer med rätt omgivning men framför allt en bättre skridskoåkare och en tekare av toppklass på Björninen. +1 på den.

Muzik – Sundberg
    Svårt att inte se det som ett annat än ett lyft oavsett vad han levererar. Muzik fick inte ut mycket här. +1 på den också.

Marenis – Glenn
    Kommentarer överflödiga. +1 och givetvis mer där till.

Hoffbauer – Svante Sjödin / annan Junior
    Inget nyförvärv men ändå +/- 0 här.

Arnesson ersätter ju egentligen ingen men ändå positiv att han kom in. Stabil.

Givetvis så går det att argumentera om ersättarna är på rätt plats sett till dom som lämnar men totalt sett så ser det lovande ut. Vad tycker ni andra?
    Lämnar Leo måste ju en spets in där. Svår att ersätta dock. Stor talang och viktig men till en väldigt låg peng.

PennyBridge78
    Deltagare

Ja lite synd att vi inte gick för en riktig spets forward, MEN tycker ändå att det känns intressant. Jag utgår ifrån att Leo tyvärr är förlorad…
    Försöker då få lite rätsida på hur de kan formera sig, men får inte riktigt till en bra kombo (Nån bra skytt som gärna tar skott tillsammans med Bromé och ja då kanske Lekkerimäki skulle funka, men är han värd att ha i en förstakedja? Sen tänker jag mig att de gärna kör en rightare i varje kedja (förutom att de inte rör Mastokedjan =) men jag tänker mig att Wikman med sin speed tillsammans med Miton och Glenn skulle kunna bli en jobbig och spännande konstellation men det är väl där man eventuellt kan sätta in Sundberg enkelt.
    Tänker mig att man gärna har Holm och Johannesson i var sitt backpar för att få bra uppspel.

Skulle då kunna se ut såhär:

Jonathan Lekkerimäki (RW) – Ludvig Larsson (C/RW) – Mathias Bromé (RW/LW)
    Filip Berglund (R) – Philip Holm (L)

William Wikman (LW/RW) – Milton Oscarson (C/RW) – Glenn Gustafsson (LW)
    Samuel Johannesson (R) – Rasmus Rissanen (L)

Robert Leino (C/RW) – Hannes Björninen (C) – Emil Larsson (LW)
    Elias Pettersson (L) – Robin Norell (L)

Oliver Eklind (F/C) – Christopher Mastomäki (C) – Elias Ekström (LW/RW)
    Niklas Nilsson (L)

Extra: Axel Sundberg (RW/LW), Linus Arnesson (L), Gustav Backström (L)-skadad

Kovacs
    Deltagare

Vad jag hör så fick man en riktigt vass dela på Lekkerimäki. Man ville hellre spara lite krut om Leo lämnar i budgeten då det kommer krävas en del pengar för att ens i närheten ersätta honom. Men vill isåfall ha in ett tungt namn helst på center- sidan. Dock känner man ingen stress utan kan också tänka sig starta med det vi har.

pb_90
    Deltagare

Jag tror att detta är en färdig trupp med förutsättningen att Leo blir kvar. Går han så måste de plocka in någon. Detta kommer nog klarna ganska snart.

Precis! Alltså, vi kommer att ha riktigt bra bredd. Bromé och Leo tror jag kan komma upp i +40p, och Leino, L.Larsson, E.Larsson, Björninen och Ekström tror jag kan komma upp till +30p. Jag ser ingen som jag är helt säker på gör under 20p (vilket känns sjukt). Det skulle vara Wikman i så fall.

Och backsidan ser riktigt jäkla fin ut om Holm hittar tillbaka, vilket jag tror.

JN27
    Deltagare

Jag tror att detta är en färdig trupp med förutsättningen att Leo blir kvar. Går han så måste de plocka in någon. Detta kommer nog klarna ganska snart.

pb_90
    Deltagare

Forward för forward så kan jag inte säga att jag är missnöjd med en enda?

pb_90
    Deltagare

Hmmm.. istället för Frödén får vi alltså Lekkerimäki. Gillar värvningen av honom men det är inte direkt samma sak? Men ändå, intressant trupp och väldigt utvecklingsbar!

Kovacs
    Deltagare

Då fick vi svaret nu. Truppen stängd = ingen Frödén eller liknande. Ser ändå grymt spännande ut även om jag hade hoppats på en riktig BOMB in. Ända chansen att få in 1 till är väl om Leo lämnar, men där verkar man avvakta.
    Vad har vi för formationer framöver då att köra på?

Bromé – Larsson – Lekkeremäki
    Glenn – Leo – Leino
    Sundberg – Björninen – Larsson
    Ekström – Mastomäki – Eklind
    Wikman – Oscarsson

Holm – Rissanen
    Norell – Johannesson
    EP – Berglund
    Arnesson – Nilsson
    (Backström när han är tillbaka avancerar nog allt efter som i hierarkin).

Hur långt kan detta lag gå?

Andreas
    Keymaster

Det är väl rimligt att anta att Leo hamnar i Columbus och deras centersida är ju … inte så bra.

Eftersom han går i förstarundan så bestämmer de helt och hållet var han ska spela.

Alternativt att de tar Smith och han istället hamnar i San Jose som också är ett ”mindre bra” lag.

Leo är nog förlorad.

Kovacs
    Deltagare

Känns som ett starkt nyförvärv med skyhög potential. Dock så hade han det lite tyngre förra säsongen i AS med endast 9p. på 29 matcher. Dock så avslutade han ju slutspelet med 15p. på 15 matcher.
    Han kan ge oss flera dimensioner med sitt skott som vi inte hade ifjol. Vi är i starkt behov av spelare som kan skjuta.

Som Catskinner skriver så är det 15 forwards om det skulle vara så att det kommer in 1 till och Leo stannar. Dock tror jag Leo närmar sig NHL- spel nästa säsong mer och mer för varje match i VM. Han visar ju att han håller. Tror på 13 + 1 till in innan vi börjar och tyvärr ingen Leo.

JN27
    Deltagare

15 forwards nu, om vi räknar med att det fortfarande ska komma in 1 till för första linan. Det är mycket om man inte tror på att Leo lämnar. Sen kan man notera att vi gillar rightare, 3 ytterligare i år (4 om Fröden skulle komma), 6 totalt.

Det är mycket sett till hur det varit tidigare. Det märks att Niklas tagit över som sportchef, han har i princip varje år klagat på att truppen är för tunn.

Catskinner
    Deltagare

15 forwards nu, om vi räknar med att det fortfarande ska komma in 1 till för första linan. Det är mycket om man inte tror på att Leo lämnar. Sen kan man notera att vi gillar rightare, 3 ytterligare i år (4 om Fröden skulle komma), 6 totalt.

Visar 25 inlägg - 551 till 575 (av 13,231 totalt)