Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 6,701 till 6,725 (av 13,267 totalt)
  • Författare
    JN27
    Deltagare

Okej, jag måste lyssna ikapp.

Hur mycket insyn har Sportpoddarna? Dom har ju mött NJ och lite andra lirare så dom har ju ungefär 12415gånger bättre insyn än en annan iaf.

Jag har ju lite kognitiv dissonans om Abols… Jag vill ju att dom satsar på honom då han borde kunna ta stora kliv, men samtidigt känns det inge bra att låta honom centra Palushaj. Det är som att låta en nybörjare köra med en Ferrari direkt typ.. Men vi får väl se.

Abols kan ju fortfarande få chansen, fast i en tredjekedja med typ Boucher och Hedman? Kanske något snedkomponerat men fortfarande intressant?

Fast det är ju just det där Ferrari-resonemanget jag inte tycker håller i verkligheten. Det är ju ingen nybörjare mer än att han saknar viss rutin. Men uppenbarligen visar han ju att han håller för spel på den här nivån och då ska han ju också få chansen. I värsta fall kan man ju skicka upp Wandell som en förstacenter då han defenitivt kan axla den rollen och därefter sikta in sig på att värva en förstacenter om det behövs.

Vad gäller Sportpoddarna så tycker jag inte att det känns som att de har mer insyn än någon annan. De resonerar ungefär som vi gör här på forumet vilket känns bra. Samtidigt så vet vi ju att klubben är jäkligt förtegen med uppgifter vad gäller truppbygge osv.

pb_90
    Deltagare

Okej, jag måste lyssna ikapp.

Hur mycket insyn har Sportpoddarna? Dom har ju mött NJ och lite andra lirare så dom har ju ungefär 12415gånger bättre insyn än en annan iaf.

Jag har ju lite kognitiv dissonans om Abols… Jag vill ju att dom satsar på honom då han borde kunna ta stora kliv, men samtidigt känns det inge bra att låta honom centra Palushaj. Det är som att låta en nybörjare köra med en Ferrari direkt typ.. Men vi får väl se.

Abols kan ju fortfarande få chansen, fast i en tredjekedja med typ Boucher och Hedman? Kanske något snedkomponerat men fortfarande intressant?

JN27
    Deltagare

Berger tror ju dock inte på förhand att Abols håller trots att han utan tvekan varit den bästa centern såhär långt på försäsongen.
    Han var bäst i Karlskoga när han var där på utlåning och har på riktigt kommit in i svensk hockey.

Jag tycker absolut att man ska ha respekt för att han inte har rutin och fortfarande är ung men varför inte ge spelare man värvat in chansen. Att helatiden värva in etablerade spelare kommer i slutändan resultera i att vissa seplare fastnar i 3:e/4:e-linor utan att klättra.
    Jag tycker absolut att man ska våga satsa på Abols och värva in en riktigt bra forward. Men det visar sig väl.

Andreas
    Keymaster

Vad baserar du den känslan på? Jag tycker iaf det är svårt att klämma in en spelare till som inte är center. Framför allt om man ska behålla Boucher. Men någon/några kanske ligger i farozonen för en utlåning eller så?

Blir spännande att se vad som händer tills den 10-september när Bouchers try-out går ut.

NJ:s uttalanden, bristen på centrar, tillgängligheten på bra forwards, och i senaste avsnitt av SHL-podden lät Berger ganska säker på att det inte blir en center.

pb_90
    Deltagare

Vad baserar du den känslan på? Jag tycker iaf det är svårt att klämma in en spelare till som inte är center. Framför allt om man ska behålla Boucher. Men någon/några kanske ligger i farozonen för en utlåning eller så?

Blir spännande att se vad som händer tills den 10-september när Bouchers try-out går ut.

Andreas
    Keymaster

För min del känns det mer och mer som att den sista spelaren inte blir en center, men vi får väl se. Vi har ju många centrar i laget, men kanske inte av den dignitet som man skulle önska.

Sedan är ekonomin fortfarande inte lysande och att chansa på Abols som center är nog del i det.

pb_90
    Deltagare

Jag gillade vad Spinkarna gjorde i fjol för den pengar dom (antagligen) fick, men det känns inte som att tanken är att de ska få plats i laget så som det är uppbyggt nu? Dvs att man inte riktigt vågar satsa på dom och dom har blivit lite ”överflödiga”? NJ tittar säkert på att komplettera med en förstacenter men väntar ut marknaden samtidigt som han låter Abols få testa på i topplinan. Men nog borde dom ge Abols chansen i år? Och då hamnar ju Tylor utanför centeruppställningen då ”den nye”, Wandell, Abols och Mastomäki går före.

Svårt att veta hur NJ tänker är faktiskt!

Yongma112
    Deltagare

Fan vad alla svängt kring Spinks nu då. Exakt detta jag argumenterade för ifjol.

Nu verkar det nästan som om jag är mer positivt inställd än dem flesta. Kan till och med tänka mig testa Tyson i en förstakedja med Palushaj och en ny center. Detta då för att stärka mitten6 med en riktigt bra andrakedja i Sallinen-Wandell-Harper och en tredjekedja med typ Weinstock-Abols-Hedman.

Andreas
    Keymaster

Det kommer skrivas såå mycket om Nick Ebert även om han gör en medioker säsong. Han går totalt under radarn

Mmmm, och alla kommer att agera som att de antingen visste precis hur bra han egentligen var utan att ha sett en match eller spela jätteförvånande hur någon okänd som han kunde vara så bra.

D.O
    Deltagare

Det kommer skrivas såå mycket om Nick Ebert även om han gör en medioker säsong. Han går totalt under radarn

JN27
    Deltagare

Matt Donovan får lämna Frölunda, det var som tusan, man byter alltså ut honom mot Viktor Ekbom… Det är en back jag gärna sett i Örebro. 27 pinnar och + 11 i +-statistiken förra säsongen.

JN27
    Deltagare

Löser vi en bra center, så ser jag defenitivt att man ska satsa på Bouchér. Vi får inte glömma bort att killen har en lite längre startsträcka än exempelvis Manninen då han aldrig spelat på stor rink innan.
    Nu tror inte jag att Bouchér är den ”nya” Manninen utan snarare Shane Harper, men ändå. När han väl anpassat sig så tror jag att han kan bli riktigt bra, då han besitter bra teknik och hög speed.

Andreas
    Keymaster

Jag är inne lite på samma sak om Boucher. Om han är villig att slåss om tiden och gör det för en vettig peng tror jag han kan vara nyttig. Det är ingen superspets, men nog håller han hyfsad klass ändå.

Idag var det Eero Show. Det kändes lite försäsong, men Köln kändes också mer samspelta än Langnau gjorde.

Yongma112
    Deltagare

Hoppas NJ kan lösa en center innan säsongsstart. Hittar man ingen center känns det som man kan köra på med det man har istället, vi har redan tillräckligt med forwards. Abols har definitivt tagit ett steg och jag tycker han sett ganska spännande ut hittills på försäsongen, men över en hel låång säsong mot SHL-motstånd blir det lite tunt med honom som en toppcenter. Jag vill ha Abols i en roll som tredjecenter där han kan vikariera i top6 vid skada eller om det låser sig för någon kedja.

Boucher har varit helt ok, tycker nog man kunnat matchat honom hårdare för att se mer vad han går för. Bra fart men jag håller ju inte med om att han har Manninens händer direkt. Iaf inte vad vi fått se hittills. Just nu hade jag nog lutat åt att inte skriva kontrakt pga konkurrensen i truppen. Detta kan iofs vara ett argument för att behålla honom också, är han jättebillig och köper det så visst. Men nån gång måste vi ju även sluta värva sådana roller utifrån istället för att lyfta fram våra egna.

pb_90
    Deltagare

Eero helt sinnessjukt bra idag ju! Tar allt han ska och sen mer!

pb_90
    Deltagare

Mastomäki har ett jäkligt vasst handledsskott också tycker jag! Sen ser ju Ebert riktigt vass ut alltså.. Utan att ens ha tränat med laget xD

D.O
    Deltagare

Hur bra kommer Mastomäki bli denna säsong? Tycker han har sätt grymt bra ut på de få matcher som spelats

Elbowing
    Deltagare

Ja det va jag som skrev ”Håller med, men samtidigt är det ju kul med rykten och att lite namn nämns så att det händer något på forumet:)” på SF forumet,och vi vet ju inte vad som är sant eller inte, tills dess står jag fast vid att jag tycker att det är kul att lite namn nämns och att rykten uppkommer så att det blir lite att diskutera i ett ganska dött forum denna årstid innan det drar igång. Sedan förstår jag inte vad det skulle ha med andra saker och pizza att göra. Jag tycker att både du pb_90 och JN27 skriver bra och intressanta inlägg men är lite väl gnälliga över SF forumet man får väl ta det lite med en klackspark vad vissa skriver.

pb_90
    Deltagare

Pallade inte att ställa på honom. Börjar känna mig så jävla dryg i det forumet… ingen där verkar ju bry sig om att navigera i svamlet heller utan tycker att det ”är kul att det händer något”. Undrar om man har en sådan inställning till övriga livet också? Typ ”äsch, det står ju att det ska vara oxfilé på pizzan, sen om det är vattenbuffel är ju strunt samma. Det är ju kul låtsas att det är oxfilé!”…

Rebound
    Deltagare

Jag med.. nu kändes det som att det var någon som hade liiiite kött på benen ändå. Men det kändes verkligen som att ryktet var en efterhandskonstruktion för att passa igen..

Det hade varit mer trovärdigt om han lagt till sina källor och inte enbart hänvisa till sina googlesökningar. Jag försökte själv att googla på rykten kring Kärpät, men fick inga träffar som var i paritet med det som han redovisade. Mina språkkunskaper i finska är ifs begränsade….det kan hända att man kan få fram mer på finska sidor.

Andreas
    Keymaster

Brulé är väl det mest trovärdiga ryktet, samtidigt har han anbud från Slovan Bratislava i KHL. Där har han varit tidigare och frågan är om han vill tillbaka.

pb_90
    Deltagare

Jag med.. nu kändes det som att det var någon som hade liiiite kött på benen ändå. Men det kändes verkligen som att ryktet var en efterhandskonstruktion för att passa igen..

JN27
    Deltagare

Jag är så oerhört trött på de som frekvent skriver om rykten på Svenskafans.
    Det är jättelätt att gå in på Eliteprospects, med beaktning av uttalandet som man haft från klubben, dvs att man letar Finska/Nordiska och Nordamerikanska spelare framförallt, och kolla Free Agent och se att Vesalainen ligger överst i Liiga.
    Det är helt klart dumt att avskriva honom eftersom han är just Free Agent och möjlig att knyta till sig. Däremot så verkar folk där tro att han praktiskt taget är klar, vilket är riktigt störande. För känslan är att folk bara är tokdesperata efter nyförvärv att man tappar sinnesnärvaron helt.

pb_90
    Deltagare

Självklart passade alla delar av ryktet in på Vesalainen till slut… suck… antagligen 100% trams från någon som vill hävda att han är aktuell igen.

pb_90
    Deltagare

Antingen är det en avacerat ”hittepå”-historia eller någon som har liite info om finsk hockey på SF.

”… Enligt nuvarande ledning i Kärpät, så förhandlar de med ett ganska nytt SHL lag som siktar på att bli ett topplag. Och haft många från Finland med bra rekommendationer. Örebro?
    Det stod och står att läsa på google om Kärpät hockey. Bara gå in och läsa om olika lag i F M och SM liigan. Plus ganska mycket ”silly season” om spelare som kan vara på väg till SHL.
    Sedan bl.a. är en tidigare meriterad lagkamrat till en som gått till Jokerit , högintressant för ett SHL lag som försöker bli ett topplag. Örebro? Även en massa info som både pekar på att det är Örebro och vilka spelare det handlar om. Fast utan att namnge dessa. Men inte svårt att räkna ut ovanstående.
    Läser i mobilen ca en timme om dagen angående finska spelare och klubbar.

När det gäller en Norsk, ung landslagsspelare, nämligen Ludvig Hoff. Han blev ej draftad som ung. Men är det nu i New York Islanders. Försöker iplatsa i laget med små chanser. Trots väldigt lovande.
    Enligt honom är han intresserad av att spela i SHL för att utvecklas. Samt att det finns ett lag som siktar på att tillhöra toppen i Sverige. Fast haft några tuffa säsonger i SHL. De har givit honom ett kontraktsförslag som är intressant. Om han nu inte platsar i N Y Islanders. Örebro?
    På tal om finska ligan i google, står det att en meriterad spelare med Kärpät bakgrund är klar för detta SHL lag som satsar på att bli ett topplag. Bara formaliteter som sociala frågor återstår. Och kommer anlända i sep-okt. till Sverige.”

Låter oerhört luddigt och kan väl egentligen gälla vilken klubb som helst. Blir intressant att se om någon klubb kommer att värva från Kärpät redan innan säsongsstart. Och den där norska snubben, varför ska han till ett SHL-lag? 100 gånger rimligare att gå till HA istället…

• Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av pb_90.
Visar 25 inlägg - 6,701 till 6,725 (av 13,267 totalt)