Läktartugg
Hem › Forum › Hockeysnack › Läktartugg
- Detta ämne har 13,265 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast för 1 vecka sedan av
Catskinner.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
-
FörfattareInlägg
-
20/01/2018 kl. 20:50 #7598
pb_90
DeltagareDen här matchen borde man ha avgjort i dom två första perioderna på alla bra lägen man vaskade fram.. :/
PP med typ fem minuter kvar, där kunde tränarna ha kostat på sig en time-out och försöka få igång spelarna igen. Ingenting händer.
Ekbom och Arnesson på isen samtidigt i 3 mot 3. Riktigt märkligt även om det var en defensiv tekning först. Skulle dom ha kört sarg ut vid tekningsvinst lr?
Hoppas verkligen att Sallinen är okej, en av dom bättre spelarna idag. Funkar riktigt bra med Spinkarna. Fjärdekedjan har fått en helt ny dignitet sen Jocke kom in där.
Weinstocks sämsta match på länge? Hade svårt att ta emot passningar och massa annat också.
Fortsatt skitsvårt att avsluta matcherna bra. Psyket är inte klockrent efter alla förluster =/
20/01/2018 kl. 19:37 #7597Andreas
KeymasterMålvakter till nästa säsong klara. Ska försöka ta reda på vilka och hur länge.
20/01/2018 kl. 18:38 #7596Andreas
KeymasterVilket skitmål. Inte imponerad av Rögle annars heller. Förstår inte riktigt hur detta kan vara seriens formstarkaste lag just nu.
19/01/2018 kl. 15:37 #7593Andreas
KeymasterFast frågan är ju varför det är så extremt viktigt att spelaren är från trakten? Levererar man inte så ska man inte ta en plats. Han är ju inte en produkt av Örebro Hockey utan av Guldsmedshyttan. Jag ser hellre att man är från den egna föreningen, sen kan man komma vartsomhelst ifrån.
Klart Backström absolut kan spela i SHL och det han gör bra gör han riktigt bra, men det han gör dåligt är ibland matchavgörande vilket är för illa. Han går bort sig ibland nåt så överjävligt.
Från ett varumärkesperspektiv och förankring i staden spelar det roll. Givetvis vill man ha ett så bra lag som möjligt, men man vill verkligen också undvika en stämpel som köpe/plastlag eller liknande. Idag är å andra sidan alla lag köpelag, men man talar inte så mycket om det.
Klubben vill verkligen ha egna spelare. Det är ett mål klubben har att det ska komma upp spelare från de egna leden in i A-laget. Backström må vara från Guldsmedshyttan från början, men han har spelat ett par år i juniorleden här också.
Han och Glenn fungerar också som inspiration för andra killar som Lukas Pilö och andra killar som vill slå sig in i SHL. Det är viktigt att visa för dessa att man vågar ge sina juniorer chansen i A-laget. Att det finns en plats för dem. Annars kommer de dra till klubbar som ger unga spelare chansen.
Det är också sjukt mycket billigare att spela bra juniorer än halvtaskiga seniorer i de lägre kedjorna. Juniorerna kommer troligen bara bli bättre också, medan seniorerna kanske mest håller sig på sin nivå.
19/01/2018 kl. 12:01 #7592JN27
DeltagareFast frågan är ju varför det är så extremt viktigt att spelaren är från trakten? Levererar man inte så ska man inte ta en plats. Han är ju inte en produkt av Örebro Hockey utan av Guldsmedshyttan. Jag ser hellre att man är från den egna föreningen, sen kan man komma vartsomhelst ifrån.
Klart Backström absolut kan spela i SHL och det han gör bra gör han riktigt bra, men det han gör dåligt är ibland matchavgörande vilket är för illa. Han går bort sig ibland nåt så överjävligt.
19/01/2018 kl. 08:31 #7591pb_90
DeltagareEnl gamescore-metoden så presterar Backström som en back för ett andra backpar. Jag skulle säga antingen som ett komplement till en tvåvägsback alt. spelskicklig back. Gillar inte att ha inne han samtidigt som Hellström, Arnesson eller Ekbom. Det blir liiite väl endimensionellt då eller?
Backparen som dom hade nu senast var (från början):
Todd-Arnesson
Andersson-Ekbom
Backström-BartleyExtra: Hellström
Jag är supernöjd med hur man delade upp backparen. Todd och Arnesson kanske jag ser som det svagaste backparet av dessa.
Hellström som extraback borde väl gå in och avlasta de defensiva backarna i Arnesson, Ekbom och Backström medans de andra tre bör vara inne på isen så ofta som möjligt för att driva spelet framåt? Är det i slutet av matchen och man leder betänkligt kan väl Hellström matchas in lite mer mot dom andra backarna också, men då kommer vi inte att ha pucken lika mycket.
19/01/2018 kl. 08:10 #7590Andreas
KeymasterVad ser ni i Backström? Gör så mycket fel i dom små detaljerna mest hela tiden tycker jag. Väger dessutom lätt i närkampsspelet..
Visst är han från trakten och bör vara billig. Men MAX sjätte/sjunde back nästa säsong säger jag.-
Han skulle må bra av att bli ännu starkare, men han har definitivt blivit det också. Framförallt har han lärt sig att tacklas. Efter Bartley och Hellström är han den back som tacklar mest.
Var han ska spela beror väl på vilka andra backar vi har och om han fortsätter att utvecklas 🙂
18/01/2018 kl. 22:24 #7589pb_90
DeltagareGrymt skön seger mot ett formstarkt Linköping.
Hoppas Sundblad fortsätter med dessa kedjor.
Ja det var en jäkligt skön seger! Kändes inte Jocke typ vassare med Kalle och Wiklander också typ? x) Och Sallinen gav mer tyngd åt Spinkarna!
PP börjar också se bättre ut. Hade absolut kunnat sätta någon mer puck idag! Har inte Manninen lite problem i PP? Tycker att det stannar upp lite på honom för ofta och korta snabba passningar lr inte riktigt hans grej eller?
18/01/2018 kl. 21:52 #7586Andreas
KeymasterGrymt skön seger mot ett formstarkt Linköping.
Hoppas Sundblad fortsätter med dessa kedjor.
18/01/2018 kl. 21:34 #7585pb_90
DeltagareVad ser ni i Backström? Gör så mycket fel i dom små detaljerna mest hela tiden tycker jag. Väger dessutom lätt i närkampsspelet..
Visst är han från trakten och bör vara billig. Men MAX sjätte/sjunde back nästa säsong säger jag.-
Gillar han pga att han troligtvis överpresterar mot vad han har i lön + att han är från trakten. Funkar i ett tredje backpar eller som extraback tycker jag. Spelet med puck måste bli bättre, men är ju ung fortfarande så borde kunna ta steg.
Arnesson gillar man av någon anledning, men han krånglar också till det väldigt ofta mär han blir stressad. På andra målet bakåt lägger han någon skum puck där det inte finns en enda örebroare och Linköping vinner puck och gör mål. Men han är ju också ung och borde absolut kunna ta steg.
Bartley tycker jag är riktigt bra nu. Riktigt hårda precisa passningar mest hela tiden. Borde kanske skjuta lite handledare istället för att ladda stora bössan varje gång.
18/01/2018 kl. 20:07 #7584Yongma112
DeltagareVad ser ni i Backström? Gör så mycket fel i dom små detaljerna mest hela tiden tycker jag. Väger dessutom lätt i närkampsspelet..
18/01/2018 kl. 14:14 #7581pb_90
DeltagareTycker Mastomäki bidrar mer än Jocke. Prisbilden mellan dessa är ju utom denna värld också så där har man ju verkligen potential att hacka ned priset endel. Kan ju faktiskt vara så att Jocke fungerar bättre i en mer tillbakadragen Line.
Jag är glad inför kvällens match. Det var precis såhär jag tänkte mig. Dock vill man ju se Glenn på isen, men det ligger säkert lite JVM i benen kvar hos honom så det är kanske bra att han vilar.
Jo Glenn borde väl vara extraforward åtminstone. Men Franzén gjorde ju en bra match senast så.
18/01/2018 kl. 14:06 #7580JN27
DeltagareTycker Mastomäki bidrar mer än Jocke. Prisbilden mellan dessa är ju utom denna värld också så där har man ju verkligen potential att hacka ned priset endel. Kan ju faktiskt vara så att Jocke fungerar bättre i en mer tillbakadragen Line.
Jag är glad inför kvällens match. Det var precis såhär jag tänkte mig. Dock vill man ju se Glenn på isen, men det ligger säkert lite JVM i benen kvar hos honom så det är kanske bra att han vilar.
18/01/2018 kl. 13:27 #7579pb_90
DeltagareKul/bra justeringar för truppen till dagens match. Spännande förändring med att peta ner Jocke till fjärdekedjan också. Han har ju tyvärr inte presterat bättre än så och då kanske Mastomäki kan ta steg till nästa säsong.
17/01/2018 kl. 19:53 #7575Andreas
KeymasterLite häftigt att HC Örnen har ett J18-lag numera och i framtiden troligen även kommer ha J20.
Ganska tragiskt dock att antalet isytor är fortsatt för få.
17/01/2018 kl. 06:42 #7571Andreas
KeymasterEn annan sak man måste se till är att en garanterad del av alla dessa TV-pengar går till juniorleden och ersättningar för spelarutveckling i andra klubbar. Det är så många småklubbar som tappar sina mest lovande spelare till större föreningar och inte får ett skit för det.
Det låter ju som ett jävla skämt, men det är verkligen ”trickle-down-economics” de måste få att fungera. Det har aldrig hänt tidigare i historien så det tror jag inte kommer hända här heller. Om en rik klubb får pengar över så kommer det att hamna på kontot. Det kommer inte att ges ut allmosor här inte.
16/01/2018 kl. 21:40 #7570Andreas
KeymasterEtt lönetak är nog inte alltför långt borta för att detta inte ska skena iväg. Det skiljer väldigt många miljoner i kassan mellan klubbar som Skellefteå, HV71 och Färjestad och då Karlskrona, Rögle, Örebro eller Mora för den delen. Inte tio miljoner utan kanske 40-50 miljoner.
Om vi ska ha en frisk och välmående liga måste det till ett lönetak. Jag tror inte att vi kommer tappa speciellt många fler spelare till KHL eller Schweiz för det. Dessa ligor har redan egna problem med lönsamheten och har dessutom strikta reglar på antal utlänningar man får ha.
En stängd liga vore en mardröm. Det får bara inte ske, men det har jag svårt att tro att Svenska ishockeyförbundet skulle tillåta.
16/01/2018 kl. 21:00 #7569JN27
DeltagareJag tror att det blir en fråga för VD/Klubbchefer. Hur vill man att svensk hockey ska utvecklas? Klart att flera lag med god ekonomi kommer att locka lukrativa spelare med mer pengar. Dock finns det knappt ett lag i SHL med god ekonomi förutom typ Skellefteå. Jag tror dock att många lag kmr förvalta för framtiden och kanske stärka den egna föreningen än att köpa massa dyra spelare, för hur mycket pengar man än pumpar in så lockar NHL mer och då känns det dumt som svensk klubb att offra allt på några få kort.
16/01/2018 kl. 20:55 #7567Personal Jesus
DeltagareVad tror ni om nästa säsong och hockeyns framtid nu när det kommer in enorma summor pengar.
Redan nu trissas lönerna upp rejält för breddspelare och än mer för topp spelare inför nästa säsong.Jag tror att om det inte blir någon form av lönetak så kommer lönerna att äta upp hela nya tillskottet inom några år och många klubbar kommer att få stora problem, kanske tom konkurs.
Jag får känslan av att klubbarna tyvärr är fartblinda och tror att allt löser sig iom att de får större bidrag from nästa säsong, att nu skall det köpas SM guld.
Tyvärr har det blivit spelarens marknad igen.Vad händer när det i princip blivit stängd liga, blir det som i Finland där de avsågade lagen dumpade dyra spelare för att klara ekonomin?
Mycket tankar och känslor.Vad tror ni?
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av
Personal Jesus.
16/01/2018 kl. 09:46 #7566JN27
DeltagareVi kommer rätt säkert tappa Manninen till OS. Hur ska man lösa det på bästa sätt? Vem tar hans plats bredvid Wandell?
Sätt Sallinen på den positionen och behåll Viksten. Glenn kör med Spinkarna.
Håller med.
Tror ni att Sundblad kommer att köra med Viksten nu där eller kommer han att gå tillbaka som han gjort tidigare? Hoppas verkligen att Viksten får ett par chanser till där och att kedjan får fortsätta vara mer offensiv. Det är ju den kedjan som vinner matcher åt oss.
Vore ju rentav korkat att inte prova åtminstone en match till. Har inte sett Viksten så bra på hela året. Oklart dock om det är en produkt av att han vill visa sin nya arbetsgivare (om han inte förlänger med Örebro) vad han går för eller att det faktiskt genuint fungerade lär vi ju få se isåfall.
16/01/2018 kl. 09:27 #7565pb_90
DeltagareVi kommer rätt säkert tappa Manninen till OS. Hur ska man lösa det på bästa sätt? Vem tar hans plats bredvid Wandell?
Håller med.
Tror ni att Sundblad kommer att köra med Viksten nu där eller kommer han att gå tillbaka som han gjort tidigare? Hoppas verkligen att Viksten får ett par chanser till där och att kedjan får fortsätta vara mer offensiv. Det är ju den kedjan som vinner matcher åt oss.
16/01/2018 kl. 09:13 #7564JN27
16/01/2018 kl. 09:10 #7563Andreas
KeymasterVi kommer rätt säkert tappa Manninen till OS. Hur ska man lösa det på bästa sätt? Vem tar hans plats bredvid Wandell?
15/01/2018 kl. 10:26 #7561pb_90
DeltagareKlart intressant. Jag tror nog Örebro klarar sig kvar, men inte tar ikapp på något lag ovanför. Glappet är för stort.
Det ska till en sjusärdeles avslutning för att det ska ske.
Exakt! Jag ser det också som helt orimligt att play-in nås.
Jag börjar också komma in på att dom inte ska värva något heller. Nog för att en tillspetsning självklart skulle öka chanserna, men jag tycker ändå att chanserna för att klara sig undan kval är väldigt goda samtidigt som chanserna att nå play-in är näst intill obefintliga. Att då riskera gruppdynamik och kassan genom att plocka in någon ny (som kanske inte ens hjälper till) känns bara dumt eller? Skulle vi stå på lika många spelade matcher allihopa så kanske avståndet mot Rögle skulle vara på hela 9 poäng.
Men självklart så kan två raka torsk få mig att ändra mig direkt igen.. Hade serien inte haltat så förbannat så hade det gjort livet mycket enklare. Kombinationen näst hetaste hemmalag (efter Rögle) + flest kvarvarande hemmamatcher är dock jäkligt positivt.
Alla mina olika resultatberäkningar verkar ju visa att 56-poäng räcker om inte framför allt Karlskrona och Mora höjer sig från dom senaste 5, 10 och 15 matcherna. Det skulle alltså innebära 15 poäng på 18 matcher. Förhoppningsvis kan vi ta det på enbart de 10 återstående hemmamatcherna.
-
pb_90.
14/01/2018 kl. 21:47 #7560Andreas
KeymasterKlart intressant. Jag tror nog Örebro klarar sig kvar, men inte tar ikapp på något lag ovanför. Glappet är för stort.
Det ska till en sjusärdeles avslutning för att det ska ske.
-
-
FörfattareInlägg