Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 8,601 till 8,625 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Keymaster

Ja att Wandellkedjan har varit vår överlägset bästa har nog alla sett, men som förstakedja har de ändå bara gjort ungefär 0.5/p match. Men det hänger samtidigt ihop med ett värdelöst pp. Många andra lags förstakedjor får ju massvis med gratispoäng där. Manninen t.ex. har liksom en enda PP-poäng i år…

PP är en riktig nagel i ögat på mig med. Örebro hade utan tvekan legat på play-in idag om PP hade fungerat i alla fall medelmåttigt.

Yongma112
    Deltagare

Ja att Wandellkedjan har varit vår överlägset bästa har nog alla sett, men som förstakedja har de ändå bara gjort ungefär 0.5/p match. Men det hänger samtidigt ihop med ett värdelöst pp. Många andra lags förstakedjor får ju massvis med gratispoäng där. Manninen t.ex. har liksom en enda PP-poäng i år…

pb_90
    Deltagare

Bra sammanställning. Min spontana känsla är att vi rasat pga att vi saknar spets. Finns mycket kvalité men då vi saknar riktiga spetsspelare så får vi ingen utdelning på klara chanser där exempelvis Växjö,Frölunda eller andra topplag 9/10 gånger gör mål.

Detta för att dessa lag har klass-spelare av SHL-mått.
    I början fick vi extremt bra utdelning men ändå inte överdrivet. Matcherna vann vi pga ett gediget försvarsspel. Försvarsspelet sitter fortfarande ganska bra och vi släpper in få mål i nästan alla matcher. Så pass få att vi alltid har chans att ta poäng.

Avsaknaden av spets framåt gör dock att vi fortfarande ligger i botten sett till mål framåt och därav vår sämre tabellplacering.

Nästa säsong bör därför fokuseras på spets framåt och påfyllnad av rutin bakåt. Vissa spelare ska bort på backposition och där ser jag exempelvis Hellström och Ekbom som jäkligt överflödiga men av dessa två så kanske Ekbom är bra för laget som helhet.

Jag har valt att tolka det på exakt samma sätt. Så håller med din analys till 100%.

Och på forwardssidan är bredden också helt okej, men vi saknar den där riktiga spetsen. Förstakedjan är grym, men sen är det så jäkla irriterande att inte Hudacek och Jocke presterar bättre när Weinstock ändå verkar förbättra sina siffror från förra säsongen. Och ett hyfsat PP skulle också inbringa mer poäng, men det är väl också en spetsfråga antar jag.

Men det borde finnas plats för att plocka in någon powerplay-katalysator till nästa år. Hoppas bara att dom scoutar ordentligt för felvärvningar finns det inte rum för.. :/

JN27
    Deltagare

Bra sammanställning. Min spontana känsla är att vi rasat pga att vi saknar spets. Finns mycket kvalité men då vi saknar riktiga spetsspelare så får vi ingen utdelning på klara chanser där exempelvis Växjö,Frölunda eller andra topplag 9/10 gånger gör mål.

Detta för att dessa lag har klass-spelare av SHL-mått.
    I början fick vi extremt bra utdelning men ändå inte överdrivet. Matcherna vann vi pga ett gediget försvarsspel. Försvarsspelet sitter fortfarande ganska bra och vi släpper in få mål i nästan alla matcher. Så pass få att vi alltid har chans att ta poäng.

Avsaknaden av spets framåt gör dock att vi fortfarande ligger i botten sett till mål framåt och därav vår sämre tabellplacering.

Nästa säsong bör därför fokuseras på spets framåt och påfyllnad av rutin bakåt. Vissa spelare ska bort på backposition och där ser jag exempelvis Hellström och Ekbom som jäkligt överflödiga men av dessa två så kanske Ekbom är bra för laget som helhet.

Andreas
    Keymaster

Abols lånas ut till Karlskoga. Hur tänker man där? Är det för att ge plats åt Wiklander?

Jag tror samma sak. Abols får spela med Bofors en sväng och Wiklander får chansen att visa upp sig med Örebro ett antal matcher.

Glenn är ju tillbaka om en vecka också. Jag gissar han kommer att peta någon av dem oavsett.

Andreas
    Keymaster

Fasen Backström var nere på nästan +/- 0 en period där, men så snart han inte behövde spela med Bartley längre är han en av de bästa i laget igen.

Han är alltså inne på lika många mål framåt som Jonathan Andersson, men mycket färre mål bakåt. Nu spelar han cirka 5 minuter mindre per match än Andersson, men jag har svårt att se varför man inte skulle förlänga med en sådan kille efter säsongen.

Han är en egen produkt som bidrar positivt till laget och troligen fortfarande är relativt ”billig”. Det finns andra sämre backar i lagar.

Klubben håller hårt i honom.
    Han är otroligt viktig på iom han är egen produkt.

Hoppas det! Han är en av de spelarna i truppen som presterar bäst i förhållande mot vad man trodde inför säsongen. Väldigt intressant info om han + Bartley. Vad tycker/tror ni om Bartley framöver? Han borde väl fortfarande kunna ta steg framåt och borde väl också vara relativt billig med tanke på att han inte spelade alls förra säsongen?

Bartley har nog mycket mer att ge. Han var trots allt skadad i stort sett hela förra säsongen.

pb_90
    Deltagare

https://statistatikern.blogspot.se/2018/01/orebros-statistiska-siffror-under-tiden.html

Gjorde en sammanställning över Örebros säsonger i SHL-hittills vad det kommer till skott, corsi m.m. Jag tycker ändå att man är något på spåret i år! 🙂

JN27
    Deltagare

Abols lånas ut till Karlskoga. Hur tänker man där? Är det för att ge plats åt Wiklander?

pb_90
    Deltagare

Fasen Backström var nere på nästan +/- 0 en period där, men så snart han inte behövde spela med Bartley längre är han en av de bästa i laget igen.

Han är alltså inne på lika många mål framåt som Jonathan Andersson, men mycket färre mål bakåt. Nu spelar han cirka 5 minuter mindre per match än Andersson, men jag har svårt att se varför man inte skulle förlänga med en sådan kille efter säsongen.

Han är en egen produkt som bidrar positivt till laget och troligen fortfarande är relativt ”billig”. Det finns andra sämre backar i lagar.

Hoppas det! Han är en av de spelarna i truppen som presterar bäst i förhållande mot vad man trodde inför säsongen. Väldigt intressant info om han + Bartley. Vad tycker/tror ni om Bartley framöver? Han borde väl fortfarande kunna ta steg framåt och borde väl också vara relativt billig med tanke på att han inte spelade alls förra säsongen?

Personal Jesus
    Deltagare

Andreas
    Keymaster

Någon som har något runt Amnér? Har man valt att inte förlänga eller hur är status?

Lånet var på två matcher. Om de inte säger mer åker han hem. Bartley är ju tillbaka nu.

JN27
    Deltagare

Någon som har något runt Amnér? Har man valt att inte förlänga eller hur är status?

Andreas
    Keymaster

pb_90
    Deltagare

Det här är ju intressant läsning:

http://hockeynews.se/articles/1549/

Mycket intressant! Petters artiklar är riktigt läsvärda alltså. Och vi vet ju att vår förstakedja är grym och har fått tagit ett större ansvar i och med att dom matchas mot motståndarnas bästa kedjor i princip jämt. Weinstock och Jocke verkar ha vaknat till också och det skulle vara enormt välbehövligt att få produktion där också. Libor var som tidigare när han kom tillbaka… dvs loj och ointresserad.. :/

Andreas
    Keymaster

Intressant, men också tråkigt att laget bakom förstalinan inte producerar mer.

Henric
    Keymaster

Det här är ju intressant läsning:

http://hockeynews.se/articles/1549/

Andreas
    Keymaster

Ekbom helt under isen igår. Jocke gör en rätt bra match faktiskt.

Amnér känns just nu som en uppgradering mot många andra backar utan att vara riktigt super, men det säger kanske mer om andra backar än om honom. Han verkar fungera med Sundblad i alla fall.

Orebro Center
    Deltagare

På diverse sidor är det ett dj..la tjat om att klubben inte gör något.

Jo, de jobbar för fullt.
    Problemet är att vi är inte är ensamma om att leta spelare.
    Samt att marknaden är ganska tom.

Det finns pengar i kassan, har hela tiden funnits.

Vet att de pratar med en spelare just nu, vet inte nationalitet eller position.

Känns som om laget behöver en spelare som Clark..typ..;0)
    Eftersom laget tex ikväll vinner skotten men inte vinner matchen behöver effektiviteten höjas.

Har tänkt lite på vad Henrik skrev om Eeros svagare plockhandssida. Och efter det har jag kollat särskilt på det och det stämmer att han släpper en hell del på den sidan. Jag hoppas de jobbar på det.

Jag hoppas laget hittar sina förstärkningar man letar efter och det är positivt att höra att de åtminstone finns lite pengar till det.

Den nya backen från Mora har överaskat lite. Men är han inte bara på korttidslån eller hur är det? Börjar han då gå riktigt bra plockar väl Mora bara tillbaka honom. Om inte annat för att inte hjälpa Örebro för mycket.

Status
    Deltagare

Att Ekbom var nära landslagsspel för ett par säsonger sedan är sjukt.

Personal Jesus
    Deltagare

Poäng ikväll, ett steg fram:)

Personal Jesus
    Deltagare

Tack gubben!

Personal Jesus
    Deltagare

På diverse sidor är det ett dj..la tjat om att klubben inte gör något.

Jo, de jobbar för fullt.
    Problemet är att vi är inte är ensamma om att leta spelare.
    Samt att marknaden är ganska tom.

Det finns pengar i kassan, har hela tiden funnits.

Vet att de pratar med en spelare just nu, vet inte nationalitet eller position.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av Personal Jesus.
    Henric
    Keymaster

Känns inte riktigt som att våta motståndare behöver svettas för mycket för poängen. Vi känns i regel helt ofarliga i motståndarzon.

Personal Jesus
    Deltagare

Och så blir det 3-2….

Henric
    Keymaster

Clark. En sådan skulle vi behöva. Klinisk.

Visar 25 inlägg - 8,601 till 8,625 (av 13,266 totalt)