Läktartugg

Läktartugg

Hem Forum Hockeysnack Läktartugg

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Visar 25 inlägg - 9,626 till 9,650 (av 13,266 totalt)
  • Författare
    pb_90
    Deltagare

Ja situationen är väl något speciell i och med att Jocke och Viksten har varit skadade. Man kanske helt enkelt vill ”bunkra upp” med backuper ifall det skulle fortsatt strula för dom. Men övriga lag har väl inte direkt tänkt som ÖHK och köttat in nyförvärv utan där plockar man upp juniorer eller värvar efter det krisar. Vi har juniorer som Bjerselius och Johansson som skulle kunna få hoppa in samtidigt som man höjer istiden på några andra spelare, det är ju inte direkt unikt.

Samtidigt så tycker jag ju att det är spännande med Spinkarna och jag tror att dom kan ha en viss potential att bli okej SHL-spelare. Och jag är väl egentligen nöjd över att ha en sån bred forwardsbesättning som vi har. Men jag tycker ändå det är många grejer med den taktiken som är lite märkligt, speciellt eftersom backsidan på förhand sett rätt tunn ut.

JN27
    Deltagare

Nej, men oavsett vem eller vilka som lånas ut så blir det unga spelare man nyligen värvat på korta kontrakt (1 eller 2 år). Vilket är det jag tycker är extremt konstigt. Framförallt i nuläget med klubbens ansträngda ekonomi.

Angående Spinks igen så tror jag du missuppfattat mig. Jag totalsågar inte Spinks som spelare, utan som värvningar. Förvisso är jag inte lika imponerad av det de visat upp på isen som andra verkar vara, men det är fortfarande väldigt tidigt att säga något där.

Att få något större uträttat rent offensivt i en tredjekedja med 11-12-13 minuters istid och minimal pp-tid är väldigt svårt. Sätt Libor i den rollen så tror jag han gör max 15-20p. Sätt Libor i en förstakedja samt i PP1 och han är en potentiell top10-poängligagörare. Förstår du vart jag vill komma?

Åsikter får man ha i ett forum 🙂 det är hellugnt och inte någon som behöver sägas tycker jag.

Jag är nog inne exakt på din linje. Jag tycker att Spinkarna är spännande spelare men jag fattar faktiskt inte riktigt hur man har tänkt overall med alla värvningar. Har man informerat spelare som Ahl, Abols och Mastomäki innan dom skrev på att det finns en risk att dom blir utlånade och dom är hel okej med det? Hur tolkar unga spelare som Franzén, Gustafsson och Jellvert att ÖHK börjar plocka in nya unga spelare? Såg man att dom unga nyförvärven inte riktigt höll måttet och därför chansade med Spinkarna?

Många frågor är det. Och varför förlängde man med Wiklander om man sen ska göra det helt omöjligt för honom att slå sig in i laget? Ska uttagningarna ske på kapacitet m.m. så kommer han väl inte vara nära att ta en plats? Jag tycker ju att forwardssidan bör se ut ungefär som nedan och då finns det ju bara två platser kvar.. jag får verkligen inte ihop det utan att några petningar känns orimliga.

Weinstock-Wandell-Hudacek
    Sallinen-Andersson-Manninen
    Spink-Spink-Viksten
    XXXXX-XXXXX-Olsson

Lek med tanken att två spelare åker på långtidsskador likt Jocke och Viksten, samt att en är skadad under en kortare period. Nu är inte det något man ska förutsätta eller tro, men lek med tanken bara.

pb_90
    Deltagare

Nej, men oavsett vem eller vilka som lånas ut så blir det unga spelare man nyligen värvat på korta kontrakt (1 eller 2 år). Vilket är det jag tycker är extremt konstigt. Framförallt i nuläget med klubbens ansträngda ekonomi.

Angående Spinks igen så tror jag du missuppfattat mig. Jag totalsågar inte Spinks som spelare, utan som värvningar. Förvisso är jag inte lika imponerad av det de visat upp på isen som andra verkar vara, men det är fortfarande väldigt tidigt att säga något där.

Att få något större uträttat rent offensivt i en tredjekedja med 11-12-13 minuters istid och minimal pp-tid är väldigt svårt. Sätt Libor i den rollen så tror jag han gör max 15-20p. Sätt Libor i en förstakedja samt i PP1 och han är en potentiell top10-poängligagörare. Förstår du vart jag vill komma?

Åsikter får man ha i ett forum 🙂 det är hellugnt och inte någon som behöver sägas tycker jag.

Jag är nog inne exakt på din linje. Jag tycker att Spinkarna är spännande spelare men jag fattar faktiskt inte riktigt hur man har tänkt overall med alla värvningar. Har man informerat spelare som Ahl, Abols och Mastomäki innan dom skrev på att det finns en risk att dom blir utlånade och dom är hel okej med det? Hur tolkar unga spelare som Franzén, Gustafsson och Jellvert att ÖHK börjar plocka in nya unga spelare? Såg man att dom unga nyförvärven inte riktigt höll måttet och därför chansade med Spinkarna?

Många frågor är det. Och varför förlängde man med Wiklander om man sen ska göra det helt omöjligt för honom att slå sig in i laget? Ska uttagningarna ske på kapacitet m.m. så kommer han väl inte vara nära att ta en plats? Jag tycker ju att forwardssidan bör se ut ungefär som nedan och då finns det ju bara två platser kvar.. jag får verkligen inte ihop det utan att några petningar känns orimliga.

Weinstock-Wandell-Hudacek
    Sallinen-Andersson-Manninen
    Spink-Spink-Viksten
    XXXXX-XXXXX-Olsson

Yongma112
    Deltagare

• Det här svaret redigerades för 9 år sedan av Yongma112.
    JN27
    Deltagare

Ja, konkurrenssituationsargumentet är det man brukar få höra. Jag köper det till viss del, men absolut inte fullt ut. För det första hade följande spelare tävlat om en plats i tredje/fjärde-kedjan UTAN bröderna Spinks:
    Sallinen, Olsson, Wiklander, Ahl, Franzén, Gustafsson, Abols, Mastomäki, Jellvert.

Nio spelare på sex platser. Inte tillräcklig konkurrens om platserna säger du?

För det andra borde en spelare inte känna sig säker på sin plats bara för att det inte finns andra alternativ i A-laget. Vi börjar ju få fram några spännande juniorer nu – det går väl alldeles utmärkt att sätta en spelare som inte presterar som reserv och istället lyfta in en junior i någon enstaka match? En enkel men tydlig signal. Ett sånt problem behöver man inte ha 18 forwards i truppen för att lösa.

”Det kommer bli utlåningar till farmarlag, så är det bara.”

Här kan vi ta Filip Ahl som exempel. Värvad denna silly, kontrakt över ett år. Denna spelare ska vi alltså låna ut. Tycker du det låter som en vettig strategi? Hur ska man göra efter säsongen, om Ahl då har varit utlånad hela säsongen?`

Jag sa inte vilka spelare som skulle lånas ut och virse versa. Jag säger bara att truppen kommer bantas ned och det kommer lånas ut spelare. Jellvert ser jag som först ut i den kategorin.
    Jag är ingen tränare och sitter inte på problemet att ta ut en trupp. Däremot ser jag inte varför man ska halshugga spinkarna då de stått för en betydligt större produktion och ett mer fartfyllt och övertygande spel än flera av de du räknade upp.
    Detta är min åsikt så ta det inte för något annat än en åsikt. Vad resultatet blir och hur man löser problematiken återstår att se.

Yongma112
    Deltagare

Ja, konkurrenssituationsargumentet är det man brukar få höra. Jag köper det till viss del, men absolut inte fullt ut. För det första hade följande spelare tävlat om en plats i tredje/fjärde-kedjan UTAN bröderna Spinks:
    Sallinen, Olsson, Wiklander, Ahl, Franzén, Gustafsson, Abols, Mastomäki, Jellvert.

Nio spelare på sex platser. Inte tillräcklig konkurrens om platserna säger du?

För det andra borde en spelare inte känna sig säker på sin plats bara för att det inte finns andra alternativ i A-laget. Vi börjar ju få fram några spännande juniorer nu – det går väl alldeles utmärkt att sätta en spelare som inte presterar som reserv och istället lyfta in en junior i någon enstaka match? En enkel men tydlig signal. Ett sånt problem behöver man inte ha 18 forwards i truppen för att lösa.

”Det kommer bli utlåningar till farmarlag, så är det bara.”

Här kan vi ta Filip Ahl som exempel. Värvad denna silly, kontrakt över ett år. Denna spelare ska vi alltså låna ut. Tycker du det låter som en vettig strategi? Hur ska man göra efter säsongen, om Ahl då har varit utlånad hela säsongen?`

JN27
    Deltagare

Jag gillar inte alls värvningarna av Spinks. Förstår inte varför man öht ska in bland två totalt okända kanadensare och rota, när man redan värvat ett helt gäng unga spelare till tredje och fjärdekedjan.

Dvs: vi har en tydlig top 6: [Jocke, Wandell, Libor, Manninen, Viksten, Weinstock.] + Sallinen som absolut kan vara en tredje-länk i en producerande kedja.

Ska Spinks in här någonstans? Ska Spinks ha PP-tid före någon av dessa?

Varför ska man värva två små, offensivt inriktade spelare och sätta dessa i en tredjekedja? Jag fattar det inte. Skulle de göra 15p var i en sådan roll är det klart godkänt. Men, detta betyder givetvis att de tar upp två platser från andra spelare. Säg att vi istället spelar Mastomäki och Franzén i den rollen, där båda gör 10p var. I ett sådant fall har vi köpt in 10p över en säsong, är detta då två ”smarta värvningar”? Då får man dessutom ta med det faktum att de senare är yngre, svenskar, ev. framtida stomme osv.

Sen har vi även en sån som Glenn i truppen. Fortsätter hans utvecklingskurva att stiga så har han goda chanser att nå en JVM-plats. Men detta blir såklart svårare att uppnå om vi värvar en 24-årig kanadensare som, direkt eller indirekt, tar hans istid. Blir fan förbannad om resultatet blir en petad Glenn och en Spink som gör 15p.

Jag ser inte varför Glenn’s plats skulle ryka till förmån av dessa då han varit given i samtliga matcher.
    Att ha en bred trupp bäddar för en ganska rejäl konkurrenssituation där alla måste jobba för sin plats. Förra året var laget så förbannat lojt just av den anledningen att många kände sig säkra på sin plats. Det kommer bli utlåningar till farmarlag, så är det bara. Jag ser dock hellre att vi har en bred trupp med konkurrens än att det ska finnas plats för exakt alla. Man måste göra sig förtjänt av sin plats.

Yongma112
    Deltagare

Jag gillar inte alls värvningarna av Spinks. Förstår inte varför man öht ska in bland två totalt okända kanadensare och rota, när man redan värvat ett helt gäng unga spelare till tredje och fjärdekedjan.

Alltså: vi har en tydlig top 6: [Jocke, Wandell, Libor, Manninen, Viksten, Weinstock.] Plus Sallinen som absolut kan vara en tredje-länk i en producerande kedja.

Ska Spinks in här någonstans? Ska Spinks ha PP-tid före någon av dessa?

Varför ska man värva två små, offensivt inriktade spelare och sätta dessa i en tredjekedja? Jag fattar det inte. Skulle de göra 15p var i en sådan roll är det klart godkänt. Men, detta betyder givetvis att de tar upp två platser från andra spelare. Säg att vi istället spelar Mastomäki och Franzén i den rollen, där båda gör 10p var. I ett sådant fall har vi köpt in 10p över en säsong, är detta då två ”smarta värvningar”? Då får man dessutom ta med i beräkningen att de senare är yngre, svenskar, ev. framtida stomme osv.

Sen har vi även en sån som Glenn i truppen. Fortsätter hans utvecklingskurva att stiga i år så har han goda chanser att nå en JVM-plats. Men detta blir såklart svårare att uppnå om vi värvar en 24-årig kanadensare som, direkt eller indirekt, tar hans istid. Blir fan förbannad om resultatet av dessa värvningar är en petad Glenn och en Spink som gör 15p.

JN27
    Deltagare

För övrigt! Tycker att Ekbom skötte sig rätt bra på blå i PP eller? Var lite kul att han fejkade skott jämt innan han passade men tycker att han levererade bra passningar osv.

Han tappade väl ut 3 – 4 puckar i PP också 🙂 Kändes som passningsspelet var ganska uselt igenom hela matchen dock. Mycket pass på skridskor och i knähöjd

Mja, klart han tappade ut några puckar men det berodde också på att passningarna inte var jättebra. Jag tycker nog att han skötte det över förväntan i varje fall och hans passningsspel på små ytor kändes inte så tokigt.

Sen så lär man väl ha någon som kan dänga iväg lite bättre direktskott än Ekbom såklart, men tycker som sagt att han skötte sig bra.

Spinkarna hade ingen lätt match igår. Vad tror ni? Signades dom lite väl tidigt?

Tycker du inte att det är lite tidigt att döma ut dem efter en match? Som dessutom var träningsmatch..

Vart ska de visa upp sig om inte träningar och träningsmatcher? Så fort det har blivit lite bättre motstånd än tyska lag tycker i alla fall jag att de har försvunnit från isen.

Menar du förutom målet och assisten mot Rögle då eller? Jag tycker de har bidragit på en fullt godkänd nivå. De är troligtvis ganska billiga och presterar hittills på en högre nivå än vad de är inköpta för (om jag får gissa) har absolut ingen koll på löner eller prislapp på de två alls.
    På så sätt var det en smart investering. Jag tror de kommer höja sig rejält.

Aja om vi ska bedöma insats efter antal poäng kanske vi borde ta in Dominque Heinreich igen, han gjorde ju ganska hyggligt med poäng om man kollar på speltid.

Gud vilket korkat sätt och se på prestation.

Måste säga att du känns väldigt optimistisk. Man kanske inte ska förvänta sig att man kommer in och levererar spel av NHL-klass när man är värvad från College-ligan. Du måste vara betydligt mer vidsynt än vad det verkar som att du är i det här läget.
    Jag tycker att de har levererat positivt och håller det i så kommer de göra nytta för laget.
    Det är väl i slutändan poäng det ändå handlar om, så vad du menar med det där förstår jag inte riktigt?

Sen tror jag att det var klart från början att de skulle få kontrakt. De ville bara se dem i laget och uppenbarligen så funkade det väldigt bra redan från början så de såg ingen anledning att vänta på underskriften.
    Det är poängstarka spelare och de har redan varit med och bidragit. Jag tror de kommer bli bra över tid, kanske inte första säsongen men på sikt kommer de bli bra med sina skills. Sen får du kalla mig korkad om du vill, men det är ju rätt enkelt att kalla folk korkade genom ett forum.

carl
    Deltagare

För övrigt! Tycker att Ekbom skötte sig rätt bra på blå i PP eller? Var lite kul att han fejkade skott jämt innan han passade men tycker att han levererade bra passningar osv.

Han tappade väl ut 3 – 4 puckar i PP också 🙂 Kändes som passningsspelet var ganska uselt igenom hela matchen dock. Mycket pass på skridskor och i knähöjd

Mja, klart han tappade ut några puckar men det berodde också på att passningarna inte var jättebra. Jag tycker nog att han skötte det över förväntan i varje fall och hans passningsspel på små ytor kändes inte så tokigt.

Sen så lär man väl ha någon som kan dänga iväg lite bättre direktskott än Ekbom såklart, men tycker som sagt att han skötte sig bra.

Spinkarna hade ingen lätt match igår. Vad tror ni? Signades dom lite väl tidigt?

Tycker du inte att det är lite tidigt att döma ut dem efter en match? Som dessutom var träningsmatch..

Vart ska de visa upp sig om inte träningar och träningsmatcher? Så fort det har blivit lite bättre motstånd än tyska lag tycker i alla fall jag att de har försvunnit från isen.

Menar du förutom målet och assisten mot Rögle då eller? Jag tycker de har bidragit på en fullt godkänd nivå. De är troligtvis ganska billiga och presterar hittills på en högre nivå än vad de är inköpta för (om jag får gissa) har absolut ingen koll på löner eller prislapp på de två alls.

Aja om vi ska bedöma insats efter antal poäng kanske vi borde ta in Dominque Heinreich igen, han gjorde ju ganska hyggligt med poäng om man kollar på speltid.

Gud vilket korkat sätt och se på prestation.

JN27
    Deltagare

carl
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

Nja tidigt och tidigt? Men man hade ju augusti ut på sig att utvärdera om man ville ha kvar dom eller inte. Möjligt att inte gårdagens match hade påverkat beslutet alls. Sen lär dom inte ha Jellvert som kedjekamrat under säsong direkt.

Det blir nog hyggligt över tid med dom! Men man har ju onekligen ett delikat problem nu när man har så stor trupp. Vad händer med Ahl, Mastomäki, Franzén, Gustafsson, Abols, Wiklander och Jellvert? Känns som att det bara finns plats för två av dessa i truppen och jag tycker att dom fyra första i vart fall borde få lira. Klurigt!

JN27
    Deltagare

pb_90
    Deltagare

carl
    Deltagare

JN27
    Deltagare

Tycker att 4-2 är ett gott betyg i och med att vi hade ett väldigt reservbetonat lag mot Djurgårdens ordinarie. Är helt med i att man borde matcha ordinarie laget bättre, men antar att man väntar in i det sista. Jag förstår om man är rädd för skador osv.

pb_90
    Deltagare

Fan Mastomäki var ju borta också!

pb_90
    Deltagare

Nu är det ju endast tre matcher kvar innan säsongen drar igång. Man kan ju inte hålla på att ställa över spelare som är givna så mycket längre till? Och hur ser det ut på skadefronten? Kanske är småkänningar på många och man vill vila några av dom viktigare spelarna efter att ha kört stenhårt på träning.

Men det är ju också jäkligt viktigt att spelare som Viksten och Jocke får spela lite matcher och komma in i det också.

Blir kul att se hur dom formerar laget imorgon, för mot DIF så gav man sig ju själva inte riktigt chansen att vinna även om det såklart inte är det viktigaste på träningsmatcher.

carl
    Deltagare

Hur funkar det med biljetter till kvällens match? Är det bara att åka dit eller måste man ha köpt i förväg?

Det går att köpa i entrén, med reservation för att det skulle kunna vara slutsålt.

Yes. Mailade och reserverade platser så var ingen fara, dock knökfullt i arenan.

Andreas
    Keymaster

Ny match på torsdag mot ännu svårare motstånd. Hoppas de kan ställa ett lite bättre lag på isen då så man får en lite bättre känsla för var laget står. Lite väl många väntade spetsar som vilade idag.

Andreas
    Keymaster

Första var väl OK, andra och tredje inte alls bra. Det fanns fortfarande bra saker, men bitvis bjöd Örebro på rätt mycket i försvaret.

pb_90
    Deltagare

Lär bli lätt att räkna corsin i denna match till helgen.. Inte mycket fem mot fem!

Spontant så är det väl inte optimalt att vila Jocke, Viksten, Sallinen, Libor, Jonte och Kalle Olsson om man ska vinna matcher… hoppas inte det är skador som spökar?

Kändes inte som att ÖHK kom någonstans i andra och tredje faktiskt :/ och det var riktigt tjurigt..

pb_90
    Deltagare

Spelar dom Wandell med Hudacek och Weinstock idag och dessutom låter Wandell lira PP så lassar jag in lite deg på att Wandell gör över 30p i SHL till 8ggr pengarna. Vad tror ni?

https://www.nordicbet.com/sv/blogg/shl/par-arlbrandt-shl-countdown-orebro-hk

Andreas
    Keymaster

Hur funkar det med biljetter till kvällens match? Är det bara att åka dit eller måste man ha köpt i förväg?

Det går att köpa i entrén, med reservation för att det skulle kunna vara slutsålt.

Visar 25 inlägg - 9,626 till 9,650 (av 13,266 totalt)